لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

رفسنجانی خطاب به آمریکا: مذاکره بهترین راه است


اکبر هاشمی رفسنجانی در باره مذاکرات ايران و آمريکا بر سر مساله امنيت عراق گفت «مذاکرات کم اثری شروع شده و اميدواريم که به واقعيت‌ها توجه شود».
اکبر هاشمی رفسنجانی در باره مذاکرات ايران و آمريکا بر سر مساله امنيت عراق گفت «مذاکرات کم اثری شروع شده و اميدواريم که به واقعيت‌ها توجه شود».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، در نماز جمعه تهران، درباره اختلافات ایران و آمریکا، با بیان اینکه «مذاکره بهترین راه است» تاکید کرد که ایران آماده است در هر سطحی با آمریکا وارد مذاکره شود.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای رفسنجانی درباره انتقادات آمریکا از دولتمردان ایران گفت: «به هر حال اين بهانه ‌گيری‌ ها يک روز تمام می‌ شود و برای کسانی که آتش‌ افروزی کرده ‌اند نتيجه‌ ای نخواهد داشت و ما به آن‌ ها توصيه می‌ کنيم که راه درست را انتخاب کنند، مذاکره بهترين راه است.»


رييس مجمع تشخيص مصلحت افزود: «ايران در هر سطحی آمادگی مذاکره را دارد، شرط‌ های تحقيرآميز و غيرقابل قبول را پس بگيرند و بدون شرط بنشينيم و مسايل منطقه و هسته‌ ای را مورد بررسی قرار دهيم؛ ما به آن‌ها کمک کنيم. به خاطر اهداف استعماری اين منطقه آرام و حساس خاورميانه را بيش از اين دچار تشويش نکنند.»


  • «ايران در هر سطحی آمادگی مذاکره را دارد، شرط‌ های تحقيرآميز و غيرقابل قبول را پس بگيرند و بدون شرط بنشينيم و مسايل منطقه و هسته‌ ای را مورد بررسی قرار دهيم؛ ما به آن‌ها کمک کنيم و به خاطر اهداف استعماری اين منطقه آرام و حساس خاورميانه را بيش از اين دچار تشويش نکنند.»
هاشمی رفسنجانی

به گفته هاشمی رفسنجانی چنانچه ثبات منطقه خاور ميانه به هم بخورد «دودش در چشم بسياری از کشورها به ويژه کشورهای صنعتی» خواهد رفت.


«مذاکرات بر سر عراق، کم اثر بود»


به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی همچنین در باره مذاکرات ايران و آمريکا بر سر امنيت عراق گفت: «مذاکرات کم اثری شروع شده و اميدواريم که به واقعيت‌ ها توجه شود.»


سفيران ايران و آمريکا در چارچوب مذاکره درباره مساله ثبات و امنيت در عراق دو دور مذاکره در بغداد برگزار کرده اند و در همين راستا یک کميته امنيتی سه جانبه ای تشکيل شده است.


ايالات متحده آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را متهم می کند که با پشتيبانی از شبه نظاميان شيعه، در نا آرامی های عراق دخالت دارد اما ایران با رد اين اتهام ها می گويد حضور نيروهای خارجی، عامل بی ثباتی عراق است.


هشدار بوش به ايران


از سوی ديگر، جرج بوش، روز پنجشنبه به ايران هشدار داد که که ارسال سلاح و بمب های پيشرفته جاده ای به عراق، برای اين کشور خالی از «پيامد» نخواهد بود.


رييس جمهور آمريکا با اشاره به سفر نوری المالکی، نخست وزير عراق، به ايران گفته بود :«اگر اين (سفر) بيانگر اين باشد که ايران نقش سازنده ای دارد، من بايد با دوستم، آقای نخست وزير (عراق) گفت وگوی رو در رو و صادقانه داشته باشم، چون به نظر من آنها (ايرانيها) نقش سازنده ای ندارند».


جورج بوش در ادامه کنفرانس خبری خود خطاب به ايران گفت اگر دريابيم که شما «نقش غير سازنده ای (در عراق) ايفا می کنيد، بهای آن بايد پرداخته شود».


XS
SM
MD
LG