لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

زنان سینماگر ایرانی در جشنواره«سینمای زنان از طنجه تا تهران»


خانه سیاه است ساخته فروغ فرخزاد، قدیمی ترین فیلمی است که در این جشنواره به نمایش در می آید
خانه سیاه است ساخته فروغ فرخزاد، قدیمی ترین فیلمی است که در این جشنواره به نمایش در می آید

فیلم های سینماگران زن ایرانی همچون فروغ فرخزاد، شیرین نشاط، مرجان ساتراپی و مانیا اکبری در جشنواره «سینمای زنان از طنجه تا تهران» به نمایش درمی آید.


این جشنواره با تمرکز بر فيلمسازان زن از شمال آفريقا تا خاورميانه، از ۲۲ تا ۲۸ فوريه سال آينده در لندن برگزار می شود.



جشنواره «سینمای زنان از طنجه تا تهران» توسط کانون غير انتفاعی «پارالاکس مديا» و انستيتو فرانسه در چند سينمای هنری مشهور لندن همچون سينه لومير، آی سی آی، ريو و ريتزی برپا خواهد شد.

سوزی گيلت از مسئولان انستيتو فرانسه در لندن، در همين باره به راديو فردا گفت:«اين فستيوال از ۲۲ تا ۲۸ فوريه سال آينده با فيلم های مختلفی از سال های آغازين فعاليت زنان تا به امروز برپا می شود.»


خانم گيلت افزود:« اين اولين بار است که چنين فستيوالی به مخاطبانش اجازه می دهد که با فيلمسازان زن شمال آفريقا و خاورميانه با فرهنگ های خاص خودشان، به طور یکجا آشنا شود. پيشتر لندن تنها تجربه جشنواره فيلم های کوتاه عربی را داشته است.»


جشنواره از ۲۲ تا ۲۸ فوريه سال آينده با فيلم های مختلفی از سال های آغازين فعاليت زنان تا به امروز برپا می شود.

در اين جشنواره فيلم هايی از سينماگران زن ايران، مراکش، الجزاير، تونس، مصر، يمن، عراق، ترکيه، سوريه، لبنان، اسراييل، فلسطين و مهاجران اين کشورها در نقاط ديگر جهان به نمايش گذاشته می شود.


جشنواره شامل چند بخش از جمله فيلم های بلند، کوتاه، مستند و ويدئوآرت خواهد بود.


فيلم خانه سياه است فروغ فرخزاد محصول ۱۹۶۲(۱۳۴۱) که از فيلم های کلاسيک سينمای مستند ايران محسوب می شود، قديمی ترين فيلمی است که در اين جشنواره به نمايش در می آيد و نشان دهنده اين امر است که سينمای زنان در ايران پيش از ساير کشورهای منطقه آغاز شده و رشد يافته است.


فيلم انيميشن پرسپوليس ساخته مرجان ساتراپی که جايزه ويژه هيئت داوران فستيوال کن امسال را از آن خود کرد، ديگر فيلم برگزيده اين جشنواره است.


فيلم قصه زندگی خود فيلمساز از کودکی تا دوران بلوغ و بالاخره مهاجرت را با تماشاگرش قسمت می کند و نگاه نافذی به موقعيت زنان در ايران پس از انقلاب دارد.


شيرين نشاط، هنرمند پرآوازه ساکن آمريکا، با ويدئوآرتی تحت عنوان گذرگاه که در سال ۲۰۰۱ ساخته شده حضور خواهد داشت.


از ايران مانيا اکبری که با بازی در فيلم ده عباس کيارستمی درباره وضعيت زنان در جامعه امروز ايران به شهرت رسيد، با ويدئو آرتی به نام «فرسايش» که آخرين اثر اين فيلمساز زن محسوب می شود، در اين جشنواره حضور دارد


قرار است که فيلمسازان به همراه فيلمشان در جشنواره حضور پيدا کنند و پس از نمايش فيلم به پرسش های تماشاگران پاسخ دهند .


هنرمندان زن برجسته ديگری همچون مونا حاتوم، هنرمند فلسطينی ساکن بريتانيا که يکی از مهم ترين چهره های هنری اين کشور محسوب می شود، در اين جشنواره حضور خواهند داشت.


از خانم حاتوم ويدئوآرتی با عنوان«اندازه فاصله» به نمايش درخواهد آمد.


فيلم بلندی هم از آسيا جبار، فيلمساز و نويسنده زن برجسته الجزايری برای نمايش در اين فستيوال برگزيده شده است.


XS
SM
MD
LG