لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

شب یلدای خانواده های دانشجویان زندانی در برابر اوین


زندان اوین، دهه های متمادی است که محبس زندانیان سیاسی ایران است.
زندان اوین، دهه های متمادی است که محبس زندانیان سیاسی ایران است.

خانواده های دانشجويان بازداشتی، بنا بر قرار قبلی عصر روز جمعه در حرکتی نمادين به مناسبت شب يلدا در برابر زندان اوين گرد هم آمدند.


به گزارش منابع خبری دانشجويی ايران، خانواده های دانشجويان بازداشتی «در سرما و با اميد به آزادی فرزندانشان» شمع روشن کردند و با پهن کردن سفره ای از آجيل و شيرينی به طوری نمادين در کنار زندانی که فرزندانشان در آن دربندند، آيين شب يلدا را برپا داشتند.


منابع خبری دانشجويی ايران افزوده اند خانواده های دانشجويان بازداشتی اين بار نيز همچون گذشته خواهان ديدار با فرزندانشان و آزادی آنان شدند.


اسامی گروهی از دانشجويانی که هم اکنون در زندان به سر می برند


بنا بر اين گزارش پس از مدتی که از حضور خانواده های دانشجويان بازداشتی در برابر زندان اوين گذشت، فردی که خود را معاون زندان معرفی می کرد در ميان خانواده ها حاضر شد و با ابراز همدردی با آنان خواست با توجه به سرد بودن هوا و تعطيلی روز جمعه بيش از اين در مقابل زندان نايستند و روز شنبه، به زندان مراجعه کنند.


در جريان دو گردهمآيی دانشجويان در سيزدهم و هجدهم آذرماه در دانشگاه تهران و همچنين تجمعات ديگری که در دانشگاه شيراز به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، دهها تن از فعالان دانشجويی بازداشت شدند.

اين گزارش ادامه داده است در مدتی که خانواده های دانشجويان بازداشتی در برابر زندان حضور داشتند سرنشينان خودروهايی که از آن مکان رد می شدند، با توقف و پياده شدن از خودروهای خود از خانواده های دانشجويان بازداشتی حمايت می کردند و به آنها دلداری می دادند.


گزارش منابع خبری دانشجويی ايران همچنين می گويد خانواده های دانشجويان بازداشتی پيش از ترک محل از مسئولين زندان خواستند که خبر حضورشان را به فرزندانشان بدهند، اما مسئولين زندان گفتند که دانشجويان، در بند متعلق به وزارت اطلاعات بازداشت هستند و از دست آنها کاری بر نمی آيد.


جمعی از فعالان سياسی، فرهنگی و دانشجويی نيز روز جمعه با حضور در منزل ايلناز جمشيدی، از دانشجويان بازداشت شده گردهم آمدند و با خانواده های دانشجويان بازداشتی ديدار کردند.


در اين ديدار خانواده های دانشجويان بازداشتی با ابراز نگرانی از اينکه اطلاع دقيقی از وضعيت فرزندانشان ندارند، بر رعايت حقوق اساسی کليه بازداشت شدگان بر اساس قانون اساسی و اعلاميه جهانی حقوق بشر تأکيد کردند.


بازداشت گسترده دانشجويان

در جريان دو گردهمآيی دانشجويان در سيزدهم و هجدهم آذرماه در دانشگاه تهران و همچنين تجمعات ديگری که در دانشگاه شيراز به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، دهها تن از فعالان دانشجويی بازداشت شدند.


در همين حال انجمن دفاع از حقوق زندانيان با انتشار بيانيه ای بازداشت گروه زيادی از دانشجويان دانشگاه ها و مراکز عالی کشور را موجب نگرانی خانواده دانشجويان و مراجعه آنان به انجمن دفاع از حقوق زندانيان عنوان کرده است.


اين بيانيه افزوده است عليرغم اينکه بيش از ده روز از بازداشت دانشجويان می گذرد هنوز خانواده ها از سرنوشت فرزندان خود و محل بازداشت آنان اطلاع ندارند و مجالی برای ملاقات آنها و يا وکلا با دانشجويان فراهم نيامده است.


انجمن دفاع از حقوق زندانيان در بيانيه خود به عنوان يک نهاد مدنی و سازمان غير دولتی مستقل، از مقامات مسئول قضايی و امنيتی خواسته است با «پاسداشت حقوق بشر و احترام به آزادی های مشروع و حقوق شهروندی مصرح در قانون اساسی» هر چه سريعتر دانشجويان بازداشت شده را آزاد کند.


انجمن دفاع از حقوق زندانيان همچنين با اشاره به بازداشت محمود صالحی و منصور اسانلو – از فعالان حقوق کارگران - خواهان توجه ويژه مسئولان مربوطه به وضعيت اين دو فعال کارگری دربند شده و امکانات درمانی و مراقبتی لازم و سريع برای آنان را خواستار شده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG