لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

تداوم بازداشت فعالان بهایی در شیراز


Iاين سه فعال اجتماعی بهایی چند هفته ای در زندان بودند و با پرداخت وثيقه های سنگين آزاد شدند
Iاين سه فعال اجتماعی بهایی چند هفته ای در زندان بودند و با پرداخت وثيقه های سنگين آزاد شدند

وزارت امورخارجه ايالات متحده در بيانيه ای از جمهوری اسلامی خواسته است تا سه شهروند بهايی را که به اتهام تبليغ عليه جمهوری اسلامی و اقدام عليه امنيت ملی، نه ماه است در بازداشت به سر می برند، آزاد کند.


در اين بيانيه آمده است که مشخص نيست اين سه نفر به نام های هاله روحی جهرمی، رها ثابت سروستانی و ساسان تقوی به چه دليلی در بازداشتند و ممکن است که آنها تنها به دلايل عقيدتی زندانی شده اند.


اين سه نفر که همراه ۵۱ نفر ديگر بازداشت شده بودند، در يک سازمان غير دولتی فعاليت می کردند که در شيراز برای کودکان فقير کلاس های کمک آموزشی برگزار می کرد.


اما اين امکان جود دارد که بازداشت اين افراد به دليل تبليغ بهاييت صورت گرفته باشد.


  • «اين سوال را بايد از مقامات دولتی ايران بپرسيم که چرا از فعاليت آنها جلوگيری کرده اند در حاليکه مجوز دريافت کرده بودند. به نظرم تنها دليل دستگيری اين افراد، بهايی بودن آنها است و هيچ اتهام ديگری از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی به آنها زده نشده است.»
دکتر وحيد وحدت حق

دکتر وحيد وحدت حق، پژوهشگر «بيناد دموکراسی اروپايی» در زمينه ايران، که جريان پرونده اين سه تن را از نزديک دنبال کرده، در گفت و گو با راديو فردا درباره اين سه تن می گويد:« بر پايه گزارش سازمان عفو بين الملل، هاله روحی، رها ثابت سروستانی و ساسان تقوی که هر سه بهايی هستند، از نه نوامبر ۲۰۰۷ در زندان شيراز زندانی هستند. اين بار دوم است که اين سه تن زندانی شده اند و دليل دستگيری آنها هنوز مشخص نيست.»


آقای وحدت حق در ادامه می گويد: اين سه تن مددکار اجتماعی هستند و در يکی از توابع شهر شيراز به کودکان فقير آموزش می دادند.


او درباره نحوه دستگيری اين سه تن می گويد:«پيشتر اين سه نفر چند هفته ای در زندان بودند و با پرداخت وثيقه های سنگين آزاد شدند. اما روز نهم نوامبر از وزارت اطلاعات با آنها تماس گرفته شده و از آنها خواسته شده که برای دريافت وسايل باقی مانده خود در زندان شيراز به يکی از اداره های وزارت اطلاعات در شهر شيرازبروند. اما اين سه نفر پس از مراجعه به اين اداره زندانی می شوند. »


به گفته اين فعال حقوق بشر با وجود آنکه خانواده های اين سه تن شاهد هستند که آنها وارد يکی از ادارات وزارت اطلاعات شيراز شده اند، مقامات زندان نگهداری آنها را در زندان شيراز انکار می کنند و می گويند از آنها خبری ندارند.


سازمان عفو بين الملل نگرانی خود را از احتمال شکنجه هاله روحی، رها ثابت سروستانی و ساسان تقوی اعلام کرده است. جامعه بين المللی بهاييان نيز از وضعيت اين سه زندانی بهايی ابراز نگرانی کرده است.


اين سه نفر برای موسسه پژوهشی کودکان دنيا کار می کردند که موسسه ای غير دولتی است و در وزارت کشور ثبت شده و از شورای شهر شيراز نيز مجوز داشته است.


وحيد وحدت حق در ادامه با اشاره به اينکه اين فعالان اجتماعی با مجوز فعاليت می کردند، می گويد:« اين سوال را بايد از مقامات دولتی ايران بپرسيم که چرا از فعاليت آنها جلوگيری کرده اند در حاليکه مجوز دريافت کرده بودند. به نظرم تنها دليل دستگيری اين افراد، بهايی بودن آنها است و هيچ اتهام ديگری از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی به آنها زده نشده است. »


وی در ادامه به فتوای آيت الله مکارم شيرازی اشاره می کند که بهاييان را از کفار خوانده بود.


يکی از اتهامات اين سه فعال اجتماعی، تدريس کتابی به کودکان بوده که گفته شده الهام گرفته از تعاليم کيش بهايی است. وحيد وحدت حق، پژوهشگر بنياد دموکراسی اروپايی درباره ايران در باره اين کتاب می گويد:«من اطلاع دقيقی در اين باره ندارم. تنها می دانم که پروژه ای که اين سه فعال اجتماعی بهايی در آن شرکت کرده بودند، متشکل از مددکاران بهايی و مسلمان بوده است. »


XS
SM
MD
LG