لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

فلسطینی ها بار ديگر از مرز مصر عبور کردند


صدها فلسطينی پس از شکسته شدن بخشی از ديوار مرزی با بولدوزر از مرز عبور رفح کردند
صدها فلسطينی پس از شکسته شدن بخشی از ديوار مرزی با بولدوزر از مرز عبور رفح کردند

صدها فلسطينی روز جمعه پس از شکسته شدن بخشی از ديوار مرزی با بولدوزر، از مرز رفح عبور کردند و پليس مصر نیز نتوانست مانع از ورود آنها به اين کشور شود.


پليس ضد شورش مصر سعی داشت تا با تشکيل يک ديوار انسانی و با استفاده از سيم خار دار و ماشين های آب پاش مانع از ورود فلسطينی های ساکن نوار غزه به مصر شود.


اما هنگامی که بخش ديگری از ديوار مرزی با يک بولدوزر تخریب شد، نیروهای امنیتی مصر قادر نبودند تا مانع از ورود صد ها فلسطینی به این کشور شوند.


بولدوزری که مردان سياه پوش و ماسک دار روی آن ايستاده بودند حفاظ سيمانی مرزی را در مقابل چشمان نيروهای مصری در سوی ديگر مرز تخريب کرد و تير اندازی هوايی نيرو های مصری نيز نتوانست مردم غزه را به عقب براند.


هزاران فلسطينی که بسياری از آنها کپسول های خالی سوخت را حمل می کردند، از چندين گذر گاه و در مناطقی از نه رديف صف نيرو های مصری گذشتند و وارد خاک مصر شدند .


ديوارمرزی نخستين بار روز چهارشنبه شکسته شد. ستيزه جويان فلسطينی بخش وسيعی از ديوار را خراب کردند . از آن زمان مصر اجازه داده ده ها هزار فلسطينی، که در پی مسدود شدن راه های ارتباطی با اسرائيل با کمبود مواد غذایی، دارویی و سوخت روبه رو شده بودند، بين نوار غزه و مصر رفت و آمد کنند .اما دولت مصر مسئوليتی در رابطه با اين جمعيت فلسطينی نپذيرفته است .

در نزديکی مرز جرثقيل هايی مستقر شده بود و محموله مواد مورد نياز را بلند کرده و به خاک غزه انتقال می داد.


سامی ابو زهر، يک سخنگوی حماس، در همين زمينه گفت: فلسطينی ها بايد این گذر گاه ها را باز نگهدارند تا مرزها باز شود.


وی افزود:«سوارخ های ايجاد شده در ديوار مرزی نبايد بسته شوند، چراکه تنها مسيری هستند که مردم می توانند مايحتاج اوليه خود را از طريق آنها تامين کنند».


ديوارمرزی نخستين بار روز چهارشنبه شکسته شد ستيزه جويان فلسطينی بخش وسيعی از ديوار را خراب کردند .


از آن زمان مصر اجازه داده ده ها هزار فلسطينی، که در پی مسدود شدن راه های ارتباطی با اسرائيل با کمبود مواد غذایی، دارویی و سوخت روبه رو شده بودند، بين نوار غزه و مصر رفت و آمد کنند .اما دولت مصر مسئوليتی در رابطه با اين جمعيت فلسطينی نپذيرفته است .


این در حالی است که به گفته سازمان ملل متحد، دستکم ۷۰۰ هزار فلسطينی طی دو روز گذشته، وارد خاک مصر شده اند


اين مساله مرزی سبب در گيری لفظی بين مصر و اسرائيل هم شده است. ماتان ويلنایی، معاون وزير دفاع اسرائيل گفته است حال که مرز نوار غزه با مصر کاملا باز است اسرائيل می خواهد به تدريج خود را از مسئوليت غزه رها کند . ديگر مقامات اسرائيلی هم گفته اند باز شدن مرز با مصر راه را برای رفع مسئوليت اسرائيل در ارتباط باغزه هموار می کند .


مصر به اين اظهارت واکنشی خشم آلوده نشان داده و گفته است تحولات اخير توافق های مرزی را تغيير نمی دهد .


حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، وضعيت غزه راغير قابل توصيف کرده و ازاسرائيل خواسته است به محاصره غزه پايان دهد و مشکل را حل کند .


به گزارش خبرگزاری آسوشييتد پرس صحنه های پرآشوب روز جمعه در مرز بين مصر و نوارغزه جامعه بين المللی را به باز بينی سياست دو ساله اش برای تضعيف حماس در غزه و محاصره اين منطقه واداشته است.


ناظران بر این باورند که شکستن ديوارمرزی مصر با طراحی حماس که راه را برای ورود صدهاهزار فلسطينی از نوار غزه به خاک مصر و شکستن محاصره هموار کرد، نمايانگر قدرت مقاومت حماس و توانایی اش در ايجاد مشکل است. اين مساله در عين حال به جهانيان ياد آورمی شود که يک ميليون و نيم فلسطينی ساکن غزه را که بسياری از آنها به شدت فقيرند، نمی توان به طورنامحدود در محاصره نگاه داشت.


اما هرگونه تخفيف در محاصره غزه حماس را تقويت می کند، چيزی که غرب هيچ رغبتی به آن ندارد .در عين حال بعيد است همه آنهايی که در غزه منافع متضادی دارند، از جمله اسرائيل، حماس، تشکيلات خود گردان فلسطينی به رهبری محمود عباس، به توانند درباره يک راه حل به توافق برسند .


با اين حال کم کردن محدوديت ها در مرزغزه ممکن است حماس را به متوقف کردن موشک پرانی به خاک اسرائيل تشويق کند واين به نوبه خود می تواند به محمودعباس برای پيشبرد روند صلح مورد حمايت ايالات متحده فرصت بيشتری بدهد .


مصر و اسرائيل بعد از پيروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶ رفت و آمد مردم و حمل و نقل کالا از مرزهای خود با نوار غزه را محدود کردند و پس از آن که اين گروه در ماه ژوئن گذشته کنترل نوارغزه را به دست گرفت، بر اين محدوديت افزودند.


XS
SM
MD
LG