لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۹

واکنش ایران و آمریکا به ترور فرمانده ارشد حزب الله


عماد فياض مغنيه روز سه شنبه در انفجار خودروی حامل وی در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شد.
عماد فياض مغنيه روز سه شنبه در انفجار خودروی حامل وی در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شد.

در حالی که ايران ترور عماد فياض مغنيه، از فرماندهان بلندپايه حزب الله لبنان، را محکوم کرده است، آمريکا روز چهارشنبه از مرگ وی استقبال کرد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز چهارشنبه، در واکنش به ترور عماد مغنيه، گفت:«جهان، بدون اين مرد (عماد مغنيه) جای بهتری است. او يک قاتل بی رحم بود.»


از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نیز روز چهارشنبه، ترور عماد فياض مغنيه را محکوم کرد.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، با متهم کردن اسراييل به دست داشتن در قتل اين فرمانده ارشد نظامی حزب الله خواستار «اقدام جهانی در بازداشتن اسراييل» از چنين اقداماتی شد.


جمهوری اسلامی ايران در حالی اسراييل را متهم به دست داشتن در ترور عماد فياض مغنيه کرده است که اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، روز چهارشنبه با انتشار بيانيه ای، هرگونه دخالت اسراييل در ترور عماد مغنيه را رسما تکذيب کرد.


در اين بيانيه آمده است: دولت اسراييل، از طريق رسانه ها، از اين رويداد آگاه شده است.


حزب الله لبنان، روز چهارشنبه، ۱۳ فوريه، اعلام کرده بود که عماد فياض مغنيه روز سه شنبه در انفجار خودروی حامل وی در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شده است.


آقای حسينی همچنین با ابراز همدردی با خانواده آقای مغنيه تاکيد کرد که «سابقه مبارزات» اين فرمانده بلندپايه حزب الله لبنان«برگ زرينی در تاريخ مبارزات مردمی» به شمار می‌آيد.


در همین زمینه، وزیر کشور سوریه در بیانیه ای ترور عماد مغنيه را «بزدلانه» توصيف و آن را محکوم کرد.


چهره تحت تعقيب


عماد مغنيه از سال‌ها پيش در صدر فهرست مورد تعقيب پليس فدرال آمريکا و سازمان اطلاعاتی اسراييل قرار داشت.


منابع امنيتی آمريکا و اسراييل آقای مغنيه را مسئول بسياری از حملات در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ می دانند.


منابع امنيتی آقای مغنيه را مسئول حملات به سفارت آمريکا و به مقر تفنگداران آمريکايی در بيروت، که بيش از ۳۰۰ کشته برجای گذاشت، می دانستند. اين منابع وی را، همچنين، به عنوان مسئول و طراح ربودن هواپيمای خطوط هوايی تی. دبليو. ای آمريکا، در سال ۱۹۸۵ که به قتل خلبان آن منجر شد، معرفی می کردند.


  • حزب الله لبنان، روز چهارشنبه، ۱۳ فوريه، اعلام کرده بود که عماد فياض مغنيه روز سه شنبه در انفجار خودروی حامل وی در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شده است

پليس فدرال آمريکا برای يافتن و دستگيری عماد مغنيه جايزه ای ۲۵ ميليون دلاری تعيين کرده بود.


ترور عماد مغنيه، مهم ترين عمليات عليه حزب الله لبنان است که پس از حمله هلی کوپترهای اسراييل به عباس موسوی در جنوب لبنان در سال ۱۹۹۲، می تواند به افزايش تنش ميان اسراييل و حزب الله بينجامد.


علی رغم آنکه اسراييل دست داشتن در ترور عماد فياض مغنيه را رد کرده است، يک روحانی تندرو شيعه لبنان از نيروهای نظامی حزب الله خواست تا از اسرائيل انتقام بگيرند.


شيخ عفيف النابلسی به تلويزيون المنار، تلويزيون حزب الله، گفت:«هر حمله عليه مقاومت(حزب الله لبنان) با پاسخ مقاومت روبه رو خواهد شد. چشم در برابر چشم، فرد در برابر فرد و رهبر در برابر رهبر».


شيخ حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، که از سال ۲۰۰۶ تاکنون در خفا زندگی می کند، تاکنون واکنشی به قتل عماد مغنيه نشان نداده است، اين در حالی است که جنبش حزب الله لبنان در بيانيه ای اعلام کرده است:«عماد مغنيه به دست صهيونيست ها به قتل رسيده است.»


به گزارش خبرگزاری آلمان خودرو حامل عماد مغنيه در ۳۰۰ متری يک مدرسه ايرانی، در دمشق مورد هدف قرار گرفته است.


در همين زمينه، المنار دولت اسراييل را متهم کرد که طراح اين انفجار بوده است و اعلام کرد که «اسراييلی ها رهبر بزرگ ما را کشتند.»


يکی از سخنگويان حزب الله نیز در همین زمینه اعلام کرده بود که «عماد مغنيه در صدر ليست افرادی قرار داشت که اسراييل قصد ترور آنها را داشت.»


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، پس از انفجار خودروی حامل عماد مغنيه در محله کفر سوسه در پايتخت سوريه اين محل توسط نيروهای امنيتی سوريه به محاصر در آمده است.


در همين حال شبکه تلويزيونی «ال.بی. سی» لبنان گزارش داده است که آقای مغنيه پس از حضور در مراسمی در مدرسه ايرانی در دمشق به قتل رسيده است.


قرار است که مراسم تششيع جنازه اين عضو برجسته حزب الله روز پنجشنبه در منطقه شيعه نشين الضاحيه در جنوب بيروت برگزار شود و سپس تابوت برای خاکسپاری به روستای زادگاهش انتقال يابد.


XS
SM
MD
LG