لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

پایان مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس


تاکنون صلاحيت بیش از هزار کانديدای رد صلاحيت شده توسط شورای نگهبان تاييد شده است. عکس از مهر
تاکنون صلاحيت بیش از هزار کانديدای رد صلاحيت شده توسط شورای نگهبان تاييد شده است. عکس از مهر

مهلت شورای نگهبان برای بررسی صلاحيت کانديداهای نمايندگی مجلس در حالی در روز جمعه سوم اسفند به پايان رسيد که هنوز پاسخ نهایی این شورا به کسانی که به رد صلاحیت خود اعتراض کرده بودند منتشر نشده است.

اين فهرست شامل کسانی است که نسبت به رد شدن صلاحيتشان توسط هيئت های اجرايی وزارت کشور و هيات های نظارت اعتراض کرده اند يا آنکه صلاحيتشان توسط اين دو هيئت بررسی نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، شورای نگهبان تا کنون در چهار مرحله مجموعاً صلاحيت بيش از هزار نفر از کسانی که توسط هيئت‌های اجرايی و هيئت های نظارت رد صلاحيت شده بودند را مجداً تاييد کرده است.

بر اساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، کار احراز صلاحيت کانديداهای انتخابات مجلس را «هيئت های اجرايی» وزارت کشور آغاز می‌کند و پس از آن، «هيئت‌های نظارت» استان می سپارند.


سر انجام شورای نگهبان به اعتراضات کسانی که رد صلاحيت شده اند رسيدگی می کند.

امسال، هيات های اجرايی وزارت کشور، کار احراز صلاحيت داوطلبان را در طول ۱۰ روز از ۲۲ دی تا اول بهم ماه انجام دادند.

وزارت کشور روز سوم بهمن ماه در اطلاعيه شماره ۱۰ ستاد انتخابات ، جزئيات آمار بررسی صلاحيت ها را منتشر کرد.

بر اساس اين گزارش، صلاحيت حدود دو هزار نفر از کانديدا‌ها رد شده بود. بر اساس اطلاعيه شماره ۸ وزارت کشور، حدود هفت هزار و ۲۰۰ نفر برای انتخابات مجلس هشتم ثبت نام کرده بودند که صلاحيت ۶۹ درصد يعنی حدود پنج هزار نفر تاييد شد.

اعتراض اصلاح طلبان

دو روز پس از اعلام نتيجه کار وزارت کشور، جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی ايران، از رد صلاحيت گسترده کانديداهای خود خبر دادند.

عبدالله ناصری، سخنگوی « ستاد ائتلاف اصلاح طلبان » ۲۵ بهمن ماه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا ، گفته بود: «با توجه به گستردگی بی نظير رد صلاحيت ها و نگرانی های جدی تر از آينده، رايزنی ها برای بر حذر داشتن دست اندرکاران از ادامه چنين روندی توسط بزرگان جبهه اصلاحات آغاز شده است.»

با بالا گرفتن اعتراضات نسبت به رد صلاحيت گسترده نمايندگان وابسته به جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی، بعضی چهره های اصولگرا نيز به صف معترضان پيوسته اند.

احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس و از چهره های متنفذ جناح اصولگرا در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به شورای نگهبان نوشته بود: «در اين دوره، کم تجربگی برخی مسئولان اجرايی، ثبت نام رايانه ای بدون آمادگی کافی و اعمال سلايق تنگ نظرانه باعث شده که حق و آبروی افراد بسياری در معرض خطر قرار گيرد.»

همچنين، حسن خمينی، نوه آيت الله خمينی هم در ديدار با اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت، از رويه شورای نگهبان در رد صلاحيت بعضی چهره های سياسی اظهار تاسف کرد.

تاييد صلاحيت مجدد توسط شورای نگهبان

با پايان کار هيات های اجرايی وزارت کشور، تعداد زيادی از رد صلاحيت شدگان به رد صلاحيت خود اعتراض کردند. پس از آن، هيات های نظارت کار خود را آغاز کردند و به بررسی اعتراضات پرداختند.

هيات های نظارت، نتيجه کار خود را ۱۴ بهمن ماه به فرمانداری‌های استان‌ها اعلام کردند. در اين دوره، بر تعداد رد صلاحيت شدگان افزوده شد.

از جمله علی اشراقی، نوه آيت الله خمينی بنيان گذار جمهوری اسلامی، به دليل آنچه که عدم ارايه مدرک تحصيلی عنوان شد، رد صلاحيت شد.

اين اقدامات باعث اعتراضات گسترده به رد صلاحيت‌ها شد. محمد خاتمی، علی اکبر هاشمی رفسنجانی و مهدی کروبی، با صراحت از رد صلاحيت‌ها انتقاد کردند.

پس از پايان کار هيات های نظارتی، نوبت به شورای نگهبان رسيد. بر اساس قانون کسانی که به اين مرحله هم اعتزاض داشتند، ظرف ۳ روز اعتراض خود را اعلام کردند و کار بررسی مجدد صلاحيت‌ها آغاز شد.

عباسعلی کدخدايی ، سخنگوی شورای نگهبان، سه شنبه، ۳۰ بهمن ماه پايان اين مرحله از بررسی صلاحيت ها را سوم اسفندماه اعلام کرد و افزود: شورای نگهبان تا سوم اسفندماه فهرست مجموع افرادی را که تاکنون صلاحيتشان تائيد شده است را اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، تاکنون شورای نگهبان در چهار مرحله مجموعاً صلاحيت بیش هزار کانديدای رد صلاحيت شده که به رد صلاحيت خود اعتراض کرده بودند را تاييد و به وزارت کشور اعلام کرده است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است روز ۲۴ اسفند ماه در سراسر ايران برگزار شود و بسياری از گروه های سياسی از ماه ها پيش نسبت به سلامت برگزاری آن و رد صلاحيت های گسترده نامزدها هشدار داده بودند.

ماه گذشته احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در سخنانی اظهار کرد که در انتخابات، اصل بر برائت نيست بلکه اصل بر احراز صلاحيت نامزدهای انتخاباتی است.

از جمله شرايط مناقشه برانگيز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ايران «ابراز وفاداری به اصل ولايت فقيه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هيچ يک از سياستمداران منتقد و مخالف آيت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی هيچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند.


XS
SM
MD
LG