لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

«برادر فعال اجتماعی محکوم به اعدام بازداشت شد»


یعقوب مهرنهاد، فعال اجتماعی و روزنامه نگار در زاهدان به اتهام با «ارتباط با گروه جندالله» به اعدام محکوم شده است.
یعقوب مهرنهاد، فعال اجتماعی و روزنامه نگار در زاهدان به اتهام با «ارتباط با گروه جندالله» به اعدام محکوم شده است.

ابراهيم مهر نهاد برادر نوجوان يعقوب مهر نهاد، روزنامه نگار و فعال اجتماعی که در زاهدان به اعدام محکوم شده است، برای دومين بار بازداشت شد.


اين خبر در حالی منتشر شد که عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی، سه شنبه گذشته در کنفرانسی خبری صدور حکم اعدام برای يعقوب مهرنهاد روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی را تائيد کرد اما گفت که وی به «ارتباط با گروه جندالله» متهم شده است.


بازداشت نوجوان ۱۶ ساله


منابع غير رسمی در سيستان و بلوچستان طی دو روز اخير از بازداشت ابراهيم مهرنهاد برادر ۱۶ ساله يعقوب مهرنهاد خبر می دهند.


بنابر گزارش سايت های محلی سيستان و بلوچستان، اين نوجوان ۱۶ ساله روز پنج شنبه، دوم اسفند، در حالی که به همراه يکی از خويشاوندانش به نام فضل الرحمن چهراس که وی نيز ۱۶ سال دارد در حال بازگشت به خانه بود از سوی نيروهای امنيتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال يافته است.


ابراهيم مهرنهاد که ۱۶ ساله و دانش آموز دبيرستانی در شهر زاهدان است قبل از اين نيز در ارديبهشت ماه گذشته به همراه برادرش يعقوب مهر نهاد به همراه چهار تن ديگر بازداشت و قريب به سه ماه در بازداشت به سر برده است.

ابراهيم مهرنهاد که ۱۶ ساله و دانش آموز دبيرستانی در شهر زاهدان است قبل از اين نيز در ارديبهشت ماه گذشته به همراه برادرش يعقوب مهر نهاد به همراه چهار تن ديگر بازداشت و قريب به سه ماه در بازداشت به سر برده است.


خبر صدور حکم اعدام برای يعقوب مهر نهاد اولين بار روز دوشنبه، ۲۲ بهمن، از سوی رسانه های غير رسمی در ايران منتشر شد. بنابر اين گزارش ها، «دادگاهی در سيستان و بلوچستان، يعقوب مهر نهاد، روزنامه نگار و دبير انجمن جوانان صدای عدالت را به اعدام محکوم کرده است.»


سايت خبرنامه اميرکبير در همين خصوص گزارش داد که جلسه محاکمه اين روزنامه نگار و فعال مدنی در دی ماه گذشته و بدون حضور خانواده و وکيل، در زاهدان برگزار و حکم اعدام يعقوب مهرنهاد نيز پنج شنبه ۱۸ بهمن به اطلاع خانواده او رسيده است .


به دنبال انتشار اين اخبار بود که سخنگوی قوه قضائيه در کنفرانسی خبری در تهران صدور حکم اعدام برای يعقوب مهرنهاد را تائيد کرد، اما گفت که علت صدور چنين حکمی به دلیل « ارتباط او با گروه جندالله» است.


سخنگوی قوه قضائيه این ادعا را که يعقوب مهر نهاد به اتهام فعاليت های دانشجويی و روزنامه نگاری اش به اعدام محکوم شده رد کرد ولی گفت: «اين حکم قابل تجديد نظر خواهی است.»


آقای جمشيدی همچنين به اتهام يا جزييات پرونده يعقوب مهرنهاد که منجر به صدور حکم اعدام شده اشاره ای نکرد.


يعقوب مهرنهاد روز پنج شنبه، ششم ارديبهشت ۸۶، ساعاتی پس از پايان پنجمين همايش سالانه «جوانان پرسشگر، مسئولين پاسخگو» از سوی انجمن جوانان صدای عدالت که او دبيری آن را بر عهده دارد بازداشت شد. وی از آن هنگام در بازداشت به سر می برد.


ناظران براين عقيده اند که نهادهای امنيتی با هدف افزايش فشار به يعقوب مهرنهاد و جلوگيری از انتشار اخبار مربوط به اين فعال اجتماعی محکوم به اعدام اقدام به بازداشت برادر نوجوان وی کرده اند.

برادرش ابراهيم مهرنهاد و چهار تن از ديگر بازداشت شدگان با گذشت سه ماه از دستگیری شان در اواسط تابستان گذشته آزاد شدند.


ادامه بازداشت های خانوادگی


خبر بازداشت ابراهيم مهرنهاد تاکنون از سوی قوه قضائيه به طور رسمی اعلام نشده اما در ماه های گزارش های مشابهی از بازداشت های خانوادگی فعالان اجتماعی و دانشجويان تائيد شده است.


در ۱۰ شهريور سال جاری ماموران امنيتی در زنجان، ليلا حيدری همسر و عليرضا متین پور برادر سعيد متين پور، روزنامه نگار و فعال اجتماعی زنجانی را که از ماه ها قبل در بازداشت به سر می برد بازداشت کردند.


ليلا حيدری و عليرضا متين پور تا هنگام بازداشت به اطلاع رسانی در خصوص وضعيت نامناسب سعيد متين پور در زندان می پرداختند.


در ۲۴ دی امسال نيز ماموران اداره اطلاعات سنندج، «فاطمه گفتاری» مادر ياسر گلی، دانشجوی زندانی را بازداشت کردند.


پس از آن عمار گلی برادر اين دانشجوی زندانی اعلام کرد که پيشتر ماموران، پدرشان را نيز برای يک هفته بازداشت کرده و از وی خواسته بودند که در مورد شرايط فرزند زندانی خود خبر رسانی نکند.


با چنين سوابقی از بازداشت های خانوادگی ناظران براين عقيده اند که نهادهای امنيتی با هدف افزايش فشار به يعقوب مهرنهاد و جلوگيری از انتشار اخبار مربوط به اين فعال اجتماعی محکوم به اعدام اقدام به بازداشت برادر نوجوان وی کرده اند.


XS
SM
MD
LG