لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

خامنه ای: به کسی رای بدهید که مرزبندی روشنی با دشمن دارد


آیت الله خامنه ای چون همیشه از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند. (عکس از خبرگزاری فارس)
آیت الله خامنه ای چون همیشه از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند. (عکس از خبرگزاری فارس)

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران گفت که مردم بايد به نامزدهايی رای دهند که به گفته وی، «مرزبندی روشنی با دشمنان» دارند و همزمان کاخ سفيد، انتظارات از نتايج انتخابات ايران را «بسيار کم» دانست.


در حالی که دو روز تا برگزاری انتخابات مجلس هشتم باقی مانده است، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که از تلويزيون دولتی ايران پخش شد، گفت: «حضور گسترده مردم نقشه های دشمنان را برای تضعيف نظام و فشار بر ايران خنثی می کند.»


وی با رد انتقادهايی که از شرايط و نحوه برگزاری انتخابات در ايران می شود، افزود: «بنده با اطمينان کامل تأکيد می کنم که انتخاباتی که تاکنون انجام شده، صحيح و درست بوده و انتخابات روز جمعه نيز همين گونه خواهد بود.»


این در حالی است که گروه های سياسی مستقل و اصلاح طلب با انتقاد شديد از رد صلاحيت های گسترده نامزدهای خود، به چگونگی بررسی صلاحیت های نامزدها اعتراض کرده اند و نسبت به سلامت انتخابات هشدار داده اند.


  • «بنده با اطمينان کامل تأکيد می کنم که انتخاباتی که تاکنون انجام شده، صحيح و درست بوده و انتخابات روز جمعه نيز همين گونه خواهد بود.»
آیت الله علی خامنه ای


هيئت های اجرايی وابسته به وزارت کشور و هيئت های نظارت منصوب شورای نگهبان، در دو ماه گذشته بيش از دو هزار و ۷۰۰ نفر از نامزدها را رد صلاحيت کردند.

با این حال، اصلاح طلبان و برخی از گروه های خارج از قدرت نظير نهضت آزادی اعلام کرده اند که به رغم رد صلاحيت های گسترده، در حوزه های رقابتی نامزد معرفی می کنند ولی تشکل های دانشجويی و بسياری از مخالفان جمهوری اسلامی اين انتخابات را تحريم کرده اند.


تبلیغات برای «حضور گسترده» مردم


آيت الله علی خامنه ای در بخش ديگری از سخنان خود، تصويب قطعنامه تازه شورای امنيت را برای تحت تاثير قرار دادن انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست و آمريکا «مسئول» این موضوع معرفی کرد.


وی گفت: «کسانی که مدعی دموکراسی هستند به صراحت با دموکراسی و انتخابات در ايران دشمنی مي کنند چرا که می دانند مردم سالاری نظام اسلامی، زمينه ساز قدرت و پيشرفت ملت ايران است، اما مردم آگاه و شجاع ايران، همچون همه رويدادهای مهم پس از انقلاب، اين بار نيز پرشورتر از گذشته در انتخابات شرکت می کنند و نقشه های زورگويان بين المللی را برای تضعيف نظام اسلامی و افزايش فشار به ايران، خنثی خواهند کرد.»


اظهارات رهبر جمهوری اسلامی به دنبال تبليغات گسترده رسانه های دولتی و محافظه کاران صورت منتشر شده که از مردم خواسته اند تا با حضور گسترده در انتخابات، «پيام قاطعی» به غرب و به ويژه آمريکا ارسال کنند.



دانا پرینو: انتظار بسيار کمی وجود دارد که مردم در واقع قادر باشند نظر و خواست خود را ابراز کنند چرا که مردم ايران واقعا بدنبال انزوا نيستند و متاسفانه رژيم کنونی با اقدامات خود آنها را بيشتر منزوی می کند.

آيت الله خامنه ای در بخش ديگری از سخنان خود با بيان مشخصات نمايندگانی که بايد در مجلس حضور داشته باشند از مردم ايران خواست تا «نمايندگانی متدين، امين، طرفدار عدالت، مخالف با فساد، طرفدار محرومان، پايبند به خط امام و طرفدار ارزش ها و مبانی اسلامی به مجلس بفرستند و به کسانی رای دهند که با افکار و اهداف دشمنان دارای مرزبندی روشن و مشخص هستند.»


پاره ای تحليلگران سياسی می گويند که با توجه به رقابت کمرنگ نامزدهای مستقل و اصلاح طلب، اکثريت نمايندگان مجلس هشتم را طرفداران جناحی تشکيل خواهند داد که خود را «اصولگرا» و طرفدار آيت الله خامنه ای و سياست های محمود احمدی نژاد معرفی کرده اند.


روز سه شنبه، محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران با انتقاد از رد صلاحيت نامزدهای اصلاح طلب گفت: «اگر بخواهيم به کشور الگو در منطقه تبديل شويم بايد آزادی سياسی داشته باشيم و از رای مردم حمايت و صيانت کنيم.»


به گفته وی، «بايد کسانی بيايند که به اين مردم اعتقاد داشته باشند و با تظاهر، هوچی گری و تحجر، مسائل حل نمی شود.»


«انتظار بسيار کم از تغيير وضعيت»


در همين حال، سخنگوی کاخ سفيد گفت که « انتظار بسيار کمی» از انتخابات روز جمعه مجلس ايران وجود دارد و غير محتمل است که نتايج آن اثری بر وضعيت مردم داشته باشد.


دانا پرينو در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: «همه آن چيزی که می توانم بگويم اين است که انتظار بسيار کمی وجود دارد که مردم در واقع قادر باشند نظر و خواست خود را ابراز کنند چرا که مردم ايران واقعا به دنبال انزوا نيستند و متاسفانه رژيم کنونی با اقدامات خود آنها را بيشتر منزوی می کند.»


منتقدان نظام سیاسی حاکم بر ایران، قوانین برپایی انتخابات در جمهوری اسلامی را «غیر دموکراتیک» می خوانند. در این قوانین با صراحت و شفافیت اعلام شده که مخالفان نظام سیاسی حاکم حق شرکت در انتخابات را ندارند.


XS
SM
MD
LG