لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

اعتراض به ادامه بازداشت محمود صالحی، فعال کارگری


محمود صالحی که دست به اعتصاب غذای خشک زده است از ناراحتی کلیوی رنج می برد.
محمود صالحی که دست به اعتصاب غذای خشک زده است از ناراحتی کلیوی رنج می برد.

بدنبال تمدید مدت بازداشت محمود صالحی، فعال کارگری در استان کردستان و اعتصاب غذای خشک او از هشت روز پيش، بيش از ۲۰۰ نفر، در روزهای يکشنبه، چهارم فروردين، و دوشنبه، پنجم فروردين، در مقابل زندان مرکزی و دادگستری شهر سنندج، تجمع مسالمت آميزی برگزار کردند.


تجمع کنندگان که خانواده آقای صالحی در ميانشان بودند، با ابراز نگرانی از وضعيت جسمانی اين فعال کارگر زندانی، خواستار آزادی فوری او شدند.


محمود صالحی دچار بيماری شديد کليوی است و به گفته پزشکان معالجش، يکی از کليه های او از کار افتاده است.


محمد عبدی پور، يکی از شرکت کنندگان در اين دو تجمع، در مورد تجمع روز یکشنبه به راديو فردا گفت:«ما در مقابل زندان مرکزی شهر سنندج تجمع کرديم، زيرا مدت زندان آقای صالحی به پايان می رسيد و بايد آزاد می شد. از اين رو، ما که در حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ نفر بوديم، در آنجا جمع شديم تا از او استقبال کنيم. متاسفانه مقامات اعلام کردند آقای صالحی آزاد نمی شود. تجمع ما سه ساعت ادامه يافت و اين در حالی بود که نيروهای امنيتی زيادی در اطراف ما مستقر شده بودند. البته خوشبختانه آنها به کسی آسيب نرساندند، زيرا تجمع کنندگان مراقب بودند که بهانه ای به دست آنان ندهند.»


به گفته وی، قرار شد خانواده محمود صالحی در روز پنجم فروردين به دادگستری سنندج مراجعه کنند و در ديدار با مقام های دادگستری خواستار آزادی او شوند، اما حتی اجازه ورود به ساختمان دادگستری به آنان داده نشد.


آقای عبدی پور افزود:« با اين برخورد، باز هم جمعيتی بالغ بر ۲۳۰ تا ۲۴۰ نفر در مقابل دادگستری سنندج تجمع کردند. پس از آن، نيروهای پليس و ضد شورش در محل حاضر شدند و حدود ساعت ۱۰ صبح، يکی از تجمع کنندگان به نام بهروز سهرابی را بازداشت کردند.»


به گفته او، آقای سهرابی دو ساعت در بازداشت بود و در آن مدت مورد ضرب و شتم نيز قرار گرفت.


مخالفت مقام های قضايی استان کردستان با آزادی محمود صالحی در حالی است که دوره محکوميت او بايد در روز چهارم فروردين ماه به پايان می رسيد اما دادگاه انقلاب شهر سنندج مدت زندان اين فعال کارگری را برای دو ماه ديگر تمديد کرد.

بر اساس اين گزارش، در ساعت ۱۲.۴۵ روز پنجم فروردين، نيروهای امنيتی به تجمع کنندگان هشدار دادند که در صورت پراکنده نشدن آنان از جلوی ساختمان دادگستری سنندج، آنان را با توسل به زور متفرق خواهند کرد. اما تجمع کنندگان مقاومت کردند و طوماری را با درخواست برای آزادی آقای صالحی تهيه و آن را برای رييس دادگستری و مقام های امنيتی ارسال کردند.


محمد عبدی پور با اشاره به پايان تجمع بعدازظهر پنجم فروردين گفت:«اگر محمود صالحی آزاد نشود، تجمع ديگری نيز برگزار خواهد شد. اين در شرايطی است که خانواده آقای صالحی از دو روز پيش، هيچ تماسی با او ندارند.»


وی با اشاره به اين موضوع که مقام های قضايی و امنيتی قول آزادی محمود صالحی در روز چهارشنبه داده اند، گفت:«به ما گفته شده است که رييس کل دادگستری استان کرستان با پايان مرخصی اش، وضعيت آقای صالحی را مشخص خواهد کرد. اما ما روی اين قول حساب نمی کنيم و تا آزادی محمود صالحی به تجمع و اعتراض خود ادامه خواهيم داد.»


دو ماه زندان بيشتر برای محمود صالحی


مخالفت مقام های قضايی استان کردستان با آزادی محمود صالحی در حالی است که دوره محکوميت او بايد در روز چهارم فروردين ماه به پايان می رسيد اما دادگاه انقلاب شهر سنندج مدت زندان اين فعال کارگری را برای دو ماه ديگر تمديد کرد.


آقای صالحی، از بنيانگذاران انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز، فروردين ماه گذشته در اين شهر بازداشت شد. وی به منظور گفت و گو برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، روز اول ماه مه، به فرمانداری اين شهر دعوت شده بود، اما در همان محل بازداشت و به زندان شهر سنندج منتقل شد.


اتهام های اين فعال کارگری، از جمله، اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام عنوان شده است. اين در حالی است که اين اتهامات از سوی محمود صالحی، خانواده و وکيل مدافعش رد شده اند.


اتهاماتی چون اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام، در سال های اخير از سوی حکومت جمهوری اسلامی به فعالان مدنی وارد می شود. در اين خصوص، حتی مقام های امنيتی جمهوری اسلامی همانند وزير اطلاعات، اين فعالان را «ابزار نرم دشمن» برای سرنگونی نظام توصيف کرده اند.


در اين ميان، آقای صالحی در اعتراض به خودداری مقام های قضايی از آزادی اش در تاريخ چهارم فروردين ماه، دست به اعتصاب غذای خشک زده است. اين در شرايطی است که اين فعال کارگری دچار بيماری شديد کليوی است و يکی از کليه های او نيز کار نمی کند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG