لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

«ايران سانتريفیوژهای پيشرفته در نطنز نصب کرده است»


تاسیسات غنی سازی نطنز.
عکس از MNA
تاسیسات غنی سازی نطنز. عکس از MNA

ديپلمات های غربی در وين می گويند: ايران صدها سانتريفيوژ پيشرفته تر را برای تسريع غنی سازی اورانيوم در تاسيسات نطنز نصب کرده است.


غنی سازی اورانيوم می تواند برای توليد سوخت نيروگاه های هسته ای و همچنين توليد سلاح اتمی به کار رود.


ايران بارها تاکید کرده است که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی این کشور است. اين در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل متحد، تا کنون، به دليل سرپيچی ايران از خواست جامعه برای توقف غنی سازی اورانيوم، سه قطعنامه تحريم عليه جمهوری اسلامی تصويب کرده است.


ايران سال گذشته برای توليد سوخت هسته ای در مقياس صعنتی، سه هزار سانتريفيوز در بخش زير زمينی تاسيسات نطنز نصب کرد. اما اين سانتريفيوژها از نوع سيستم های دهه ۱۹۷۰ بودند که از سرعت کمتری برخورد هستند و اينک ايران در حال نصب سانتريفيوز پيشرفته تراست.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات غربی گفت: پس از يک توفق چند ماهه در تاسيسات اصلی غنی سازی، ايران هم اکنون بيش از ۳۰۰ سانتریفیوژ ديگر، که برخی از آنها پيشرفته تر هستند، را نصب کرده است.


اين ديپلمات گفت:«نسبت تعداد سانتريفيوژهای (قديمی به سانتريفيوژهای جديد) مشخص نيست».


  • «دو آبشار سانتریفیوژهای تازه در نطنز نصب شده و در روز ملی فناوری هسته ای توسط ، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، راه اندازی خواهند شد».
یک دیپلمات غربی

در همين حال يک ديپلمات غربی دیگر به رويترز گفته است که ايران در صدد است تا «حداکثر» سانتريفيوژها پيشرفته تر را توليد کند.


گفته می شود که ايران سانتريفيوژ های «IR-2» را طرحی کرده است که قادرند با سرعت دو تا سه برابر نسبت به سانتريفيوژها قديمی اورانيوم را غنی کنند.


سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی از نصب اين سانتريفيوژها در نطنز اظهار بی اطلاعی کرد.


در همين حال، اژانس بين المللی انرژی اتمی که بازرسانی در نطنز دارد، نيز از ابراز نظر در اينباره خودداری کرد.


يک ديپلمات بلندپايه ديگر آشنا به ماموريت آژانس بين المللی انرژی اتمی در ايران، بدون اظهار نظر درباره صحت و سقم اين خبر به رويترز گفت: اين که آيا ايرانی ها قادر خواهند بود تا سانتريفيوژهای پيشرفته رابه طور مناسب به کار بيندازند، نا مشخص است.


آزمايش سانتريفيوژهای پيشرفته


در همین حال، يک ديپلمات در وين به رويترز گفته است: ايران به تازگی مراحل آزمايش و کنترل سانتريفيوژهای پيشرفته را تکميل کرده است و اکنون آماده است تا گاز اورانيوم را برای غنی سازی به اين سانتريفيوژها تزريق کند، اما با اين حال زمان آغاز اين مرحله نامشخص است.


اين ديپلمات گفته است:«ايران قبلا آزمايش های ضروری تخليه را انجام داده است تا مطمئن شود که اين سانتريفيوژها درست کار می کند و انها را راه اندازی کند».


اين ديپلمات می افزايد:«دو آبشار تازه نصب شده اند تا در روز ملی تکنولوژی هسته ای توسط ، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، راه اندازی شوند».


آقای احمدی نژاد در سال گذشته به همين مناسبت مدعی غنی سازی اورانيوم در مقياس صعنتی شده بود.


این در حالی است که تحليگران می گويند: ايران بايد نشان دهد که می تواند تعداد زيادی از اين سانتريفيوژها را به مدت طولانی و بدون توقف و با سرعت متوسط راه بيندازد.


تحليگران اين توانایی را مرحله ای اساسی در روند غنی سازی می دانند که می توان از آن به عنوان غنی سازی در مقياس صعنتی نام برد.


مجموعه غنی سازی اورانيوم نطنز در مساحتی به وسعت صد هزار متر مربع واقع شده است

يک گزارش اطلاعاتی آمريکا در ماه دسامبر سال ۲۰۰۷ اعلام کرده بود که ايران طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ قادر خواهد شد تا با توسعه برنامه هسته ای خود و دستيابی به تکنولوژی مورد نياز، کلاهک هسته ای توليد کند.


ديپلمات غربی که خبر نصب اين سانتريفيوژها را به رويترز داده است، می گويد: اين اقدام حاکی از آن خواهد بود که ايران قصد ندارد غنی سازی اورانيوم را متوقف کند بلکه در صدد است تا اين برنامه را توسعه داده و به غنی سازی در مقياس صعنی دست يابد».


اين در حالی است که آژانس بين المللی انرژ اتمی از ايران خواسته است تا به پرسش های منابع اطلاعاتی غرب در باره ارتباط برنامه هسته ای تهران با مطالعات نظامی در خصوص توليد سلاح هسته ای پاسخ دهد.


در حالی که جامعه بین المللی از ایران خواسته است که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، مقامات ایران از توسعه غنی سازی در مجموعه غنی سازی اورانيوم نطنز خبر داده بودند.


مجموعه غنی سازی اورانيوم نطنز که در سال ۲۰۰۲ توسط فردی به نام عليرضا جعفرزاده آشکار شد، در مساحتی به وسعت صد هزار متر مربع واقع شده است.


اين مرکز در ارتفاع هشت متری زير زمين بنا شده و دو رديف ديوار بتونی به ضخامت ۲ متر و نيم نيز آن را احاطه کرده است.


در سال ۲۰۰۴، يک سقف بتونی جديد نيز به اين مجموعه اضافه شد.


در سال ۲۰۰۳، محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی از اين مجموعه ديدار کرد. در همين سال در گزارش آژانس، از کشف اورانيوم بسيار غنی شده در اين مرکز نام برده شد.


بر اساس پاره ای تخمين ها، اگر کار ساخت و راه اندازی نطنز تکميل شود، در اين مجموعه تا ۵۰ هزار سانتريفوژ پيشرفته می تواند نصب شود.


XS
SM
MD
LG