لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

«ایران، سانتریفوژی پیشرفته را آزمایش کرده است»


نیروگاه نطنز
نیروگاه نطنز

به گفته دیپلمات ها در وین - مقر آژانس بین اللملی انرژی هسته ای - ایران يک سانتريفوژ پيشرفته را که می تواند برنامه غنی سازی اورانيوم ايران را تسریع کند، در نيروگاه هسته ای نطنز آزمايش کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات ارشد غربی که برنامه های اتمی ايران را دنبال می کند و نامش نیز فاش نشده است، گفت که ایران آزمايش يک سانتريفوژ تازه براساس طراحی P-2 را که اخيرا در غرب بيشتر مورد استفاده قرار می گيرد، آغاز کرده و اين سانتريفوژ قادر است اورانيوم را دو تا سه بار سريع تر از سانتریفوژ P-1 غنی کند.


وی گفت که جزئيات اين امر در گزارش آقای البرادعی به شورای امنيت سازمان ملل در اواخر اين ماه ذکر خواهد شد.


ایران می گويد که برنامه هسته ای اش صلح آميز است و آن را برای توليد برق به کارخواهد گرفت، اما ديپلمات های غربی می گويند ايران فقط در صورتی می تواند عدم اطمينان به برنامه هسته ای اش را از بين ببرد که محدوديت های الزام آور و بازرسی ناگهانی متخصصان آژانس را بپذیرد و غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ایران برای توليد سوخت هسته ای از سيستم دهه هفتادی P-1 با حداکثر سرعت استفاده می کرد که کهنه بودن اين سيستم اختلالاتی را در غنی سازی اورانيوم به وجود آورده بود.


تحليلگران معتقدند که ايران ديگر سانتريفوژهايی که بر اساس طراحی P-1 هستند را به نيروگاه نطنز اضافه نخواهد کرد.


  • اين يک توسعه مضطرب کننده است. ايران ظاهرا در خفا بر روی پروژه پی-۲ کار کرده و ممکن است که حالا به غنی سازی اورانيوم با آن نزديک باشد.
  • آلبرایت،رییس انستیتوی علم و امنیت بین الملل و نماینده سابق سازمان ملل

يک ديپلمات غربی که به اطلاعات در این زمینه دسترسی دارد گفت: «ايرانيان استفاده از مدل پيشرفته را آغاز کرده اند. هنوز مشخص نيست که اين آزمايش ها به چه سطحی رسيده يا دقيقا چند تا هستند، اما ظاهرا ده ها مورد می توانند باشند.»


مشخص نيست که آزمايش های بدون مواد تا چه حد موفقيت آميز بوده و آزمايش با مواد برای غنی سازی اورانيوم چه وقت صورت خواهد گرفت.


ايران هيچ عکس العملی به اين گزارش نشان نداده است.


ديويد آلبرايت، رييس انستيتوی علم و امنيت بين الملل و بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل گفت: « از جنبه مثبت، اين امر حساسيت بين المللی را افزايش خواهد داد.»


وی اضافه کرد: «اين يک توسعه مضطرب کننده است. ايران ظاهرا در خفا بر روی پروژه سانتریفوژهای P-2 کار کرده و ممکن است که حالا به غنی سازی اورانيوم با آن نزديک باشد.»


جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۶ میلادی برای اولين بار اعلام کرد که سانتريفوژها را برای غنی سازی اورانيوم با نظارت بازرس های آژانس انرژی اتمی، به راه خواهد انداخت که اين امر تحريم ايران توسط قدرت های غربی را به دنبال داشت.


به گفته ديپلمات غربی، آژانس انرژی اتمی از زمانی که محمد البرادعی ماه گذشته در تهران فرصت يافت که از يک کارگاه بازديد کند، متوجه سانتريفوژهای پيشرفته شد.


آزمایش سانتریفوژهای پیشرفته در حالی صورت می گیرد که ایران در آستانه سومین دور تحریم های بین المللی برای متوقف نکردن غنی سازی اورانیوم قرار دارد.


XS
SM
MD
LG