لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

پیامد گرمایش زمین؛ افزایش بیماری های قلبی و تنفسی


ميان گرمايش زمين و افزايش ميزان گاز دی اکسيد کربن در جو زمين ارتباط مستقيمی وجود دارد.(عکس:epa)
ميان گرمايش زمين و افزايش ميزان گاز دی اکسيد کربن در جو زمين ارتباط مستقيمی وجود دارد.(عکس:epa)

پزشکان استراليايی روز يکشنبه اخطار دادند که تغيير آب و هوایی زمين در عین فراهم کردن موجبات طوفان ها و آتش سوزی های بیشتر در جنگل ها، احتمالا موجب بيماری های تنفسی و عفونتی بيشتر هم خواهد شد.


به گزارش بنياد محيط زيست استراليا، در دهه آينده به دليل گرمايش هوا، کودکان و افراد مسن بيشتر در معرض خطر خواهند بود.


در اين گزارش آمده است:«در سال ۲۰۲۰ احتمالا پزشکان استراليايی و ديگر دست اندرکاران بهداشتی، با بيمارانی مواجه خواهند شد که در اثر گرمايش هوا به اين بيماری ها دچار شده اند.»


بر پايه اين گزارش، اين بيماری ها شامل استرس ناشی از گرما، بيماری های قلبی و عروقی، زخم های ناشی از گرما و آلرژی خواهد بود.


به گزارش بنياد محيط زيست استراليا، در دهه آينده به دليل گرمايش هوا، کودکان و افراد مسن بيشتر در معرض خطر خواهند بود.

بر پايه اين گزارش، تهديد گرمايش هوا آغاز شده است و مراقب های ويژه ای باید عليه آن صورت گيرد.


اين گزارش می افزايد:«اين تنها يک مسئله محيطی نيست، بلکه سيستم های حفاظتی زندگی ما را تهديد می کند.»


اين گزارش همزمان با هفتم آوريل، روز جهانی بهداشت که بر نياز به حفظ سلامتی در برابر تاثيرات تغیبرات آب و هوا اختصاص دارد، منتشر شده است.


در دو دهه گذشته، روند گرمايش زمين شتاب قابل توجهی گرفته است. بسياری از دانشمندان، گرمايش زمين را حاصل فعاليت های صنعتی انسان می دانند.


اندازه گيری دمای سطح زمين در صد سال گذشته نشان می دهد که در اين مدت، سالانه به طور متوسط يک درجه فارنهايت به دمای سطح زمين افزوده شده است.


اين روند طی ۲۰ سال گذشته شتاب بيشتری به خود گرفته است. پيامد تغيير دما از جمله در نازک تر شدن لايه های يخی به ويژه در دو قطب زمين، بالا آمدن سطح آب اقيانوس ها، تغيير زمان فصل ها و مهاجرت زودرس پرندگان مهاجر نمايان شده است.


مجموعه اطلاعات به دست آمده، اين فرضيه را ثابت می کند که ميان گرمايش زمين و افزايش ميزان گاز دی اکسيد کربن در جو زمين ارتباط مستقيمی وجود دارد.


اين کشف از اين جهت حايز اهميت است که همراه با صنعتی شدن جوامع بشری، ميزان اين گاز در هوا در عصر جديد به طور تصاعدی افزايش يافته است و می تواند شرايط زيست محيطی کره زمين را به طور جدی در معرض خطر قرار دهد.


در حالی که متوسط افزايش گرمای زمين طی قرن گذشته يک درجه فارنهايت بوده، اما گرم ترين سال های قرن بيستم متعلق به دهه ۱۹۹۰ ميلادی بود.


هر چند بر سر اين موضوع هنوز بحث های زيادی جريان دارد، اما دانشمندان بر اين گمان هستند که شتاب اين روند با فعاليت های انسانی ارتباط دارد.


يکی از دلايل گرمايش زمين همچنين می تواند افزايش گرمای خورشيد باشد، اما به اعتقاد بسياری از دانشمندان، گازهای موسوم به گاز گلخانه ای از جمله گاز کربنيک، از عوامل اصلی گرمايش زمين است.


به گفته دانشمندان، در هر ثانيه يک وات گرمای خورشيد به هر يک متر مربع زمين اضافه می شود. اين ميزان معادل روشن بودن يک چراغ کريسمس در هر متر مربع سطح زمين است.


دانشمندان پيش بينی می کنند که تا سال ۲۱۰۰، در نتيجه افزايش گازهای گلخانه، گرمای زمين بين ۲ تا ۵ درجه سليسيوس افزايش يابد.


ممکن است در نگاه اول اين افزايش دما زياد به نظر نرسد، اما به گفته دانشمندان تاثير دراز مدت آن بسيار گسترده است.


ذوب يخچال ها می تواند باعث افزايش طوفان ها، بالا آمدن سطح اقيانوس ها و تغيير در ميزان بارندگی در مناطق پر جمعيت جهان شود.


XS
SM
MD
LG