لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۲

بهای نفت به رکورد تازه ۱۱۷ دلار در بشکه رسيد


نفت به رکود تازه ۱۱۷ دلار رسید. عکس از (OSCE)
نفت به رکود تازه ۱۱۷ دلار رسید. عکس از (OSCE)

در پی اخلال و خرابکاری در تأسيسات نفتی نيجريه، بزرگترین صادر کننده نفت آفریقا، بهای نفت، روز جمعه، در بازار های جهانی، افزايش يافته و به رکورد تازه ۱۱۷ دلار رسيد.


بهای نفت سبک شيرين آمريکا، در بازار نيويورک روز جمعه ۳۰ فروردین ماه با يک دلار و ۸۳ سنت افزايش به بهای بشکه ای ۱۱۶دلار و ۶۹ سنت رسيد و ساعاتی پس از بسته شدن بازار نیویورک بهای نفت در داد و ستد الکترونیکی به رکورد تازه ۱۱۷ دلار رسید.


بهای نفت برنت دريای شمال نيز در بازار لندن به قیمت هر بشکه ۱۱۳ دلار و ۹۲ سنت داد و ستد شد.


يک گروه شبه نظامی محلی به نام «جنبشی برای آزادی دلتای نيجر»، مسئوليت حمله به يک شاه لوله نفت شرکت هلندی «رويال داچ شل» را در نيجريه بر عهده گرفت.


اين گروه اعلام کرد که حملات مشابه ای را در آينده به تأسيسات نفتی نيجريه وارد می آورد. نيجريه اولين صادرکننده نفت آفريقا است و در جهان نيز هشتمين صادرکننده نفت محسوب می شود و هر گونه اختلالی در توليد نفت در اين کشور می تواند موجب نگرانی شديد کشورهای مصرف کننده شود.


چهارشنبه هفته گذشته بهای نفت برای اولين بار به رکورد ۱۱۵ دلار در بشکه رسيد.


کاهش ذخاير نفت آمريکا، بی ثباتی در برخی از مناطق نفت خيز، افزايش تقاضا درکشورهایی مانند هند و چين و همچنين کاهش ارزش دلار از ديگر دلايلی هستند که کارشناسان در توجيه گران شدن بهای نفت به آن اشاره کرده اند.


کاهش ذخاير نفت آمريکا، بی ثباتی در برخی از مناطق نفت خيز، افزايش تقاضا درکشور های مانند هند و چين و همچنين کاهش ارزش دلار از ديگر دلايلی هستند که کارشناسان در توجيه گران شدن بهای نفت به آن اشاره کرده اند.

به گزارش آسوشيتدپرس، بسیاری از متخصصان معتقدند که تضعیف دلار موجب شده است که قيمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار بگذرد.


در آمد بی سابقه نفت و رشد تورم


در همين حال به گزارش سايت تلويزيون جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز جمعه ۳۰ فروردین ماه در دیدار از نمایشگاه بین المللی نفت گاز و پتروشیمی در تهران، به خبرنگاران گفت که ۱۱۵ دلار برای هر بشکه نفت کافی نیست.


آقای احمدی نژاد افزود: «قيمت ۱۱۵ دلاری نفت در بازارهای امروز نفت دنيا عددی فريبنده است و درکنار رشد قيمت کالاهای ديگر، ارزش اقتصادی قيمت نفت حتی با قيمت کنونی، کمتر از سال ۱۹۸۰ است و نفت که کالائی استراتژيک است، بايد ارزش واقعی خود را پيدا کند.»


افزایش بی سابقه قیمت نفت موجب درآمد چشمگیر و رشد تورم برای ایران و دیگر کشورهای صادر کننده نفت در خاورمیانه شده است.


شرکت ملی نفت اعلام کرده است که درآمد سال گذشته ايران از محل فروش نفت و فرآورده های نفتی با حدود ۳۱ درصد افزايش به رقم بی سابقه ۸/۷۸ ميليارد دلار رسيده است.


صندوق بين المللی پول نیز چهارم فروردين ماه اعلام کرد که افزايش درآمدهای نفتی موجب رشد تورم در خاورميانه شده است.


به گزارش اين نهاد وابسته به سازمان ملل، رشد نقدينگی و عرضه پول در برخی از کشورهای خاورميانه به بيش از ۲۰ درصد رسيده است.


بانک مرکزی جمهوری اسلامی هم نرخ تورم ايران در سال ۱۳۸۶ را ۴/۱۸ درصد اعلام کرد که نسبت به سال گذشته حدود شش درصد افزايش يافته است.


XS
SM
MD
LG