لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

ظواهری: ایران می خواهد القاعده را بی اعتبار کند


این دومین پیام ایمن الظواهری طی دو هفته اخیر است که در هر دو این پیام ها از ایران انتقاد شده است.(عکس: AFP)
این دومین پیام ایمن الظواهری طی دو هفته اخیر است که در هر دو این پیام ها از ایران انتقاد شده است.(عکس: AFP)

ایمن الظواهری، مرد شماره دو گروه القاعده، در پیام تازه ای که روز سه شنبه منتشر شد، ایران را متهم کرد که با مشکوک خواندن عامل حادثه یازدهم سپتامبر در صدد بی اعتبار کردن این گروه است.


گروه القاعده که از سال های پیش تحت تعقیب ایالات متحده آمریکا قرار دارد مسئولیت حادثه یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ آمریکا را به عهده گرفته است.


در این حادثه که در جریان آن با هواپیماهای ربوده شده به برج های دو قلوی نیویورک حمله شد نزدیک به سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.


به گزارش خبرگزاری ها، ايمن الظواهری، در نوار صوتی دو ساعته ای که از وی منتشر شد ضمن حمله به ايران، گروه القاعده را مدافع اعراب در برابر قدرت رو به افزايش ايران در خاورميانه دانست.


اين دومين پيام مرد شماره دو القاعده طی دو هفته گذشته است. او در پيام قبلی خود ايران را متهم به همکاری با آمريکا برای تسلط بر خاور ميانه کرده بود.


در يک ماه گذشته، محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران و محمد علی حسينی، سخنگوی دولت ايران، حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ را واقعه ای «مشکوک» خواندند.


ظواهری همچنين تلويزيون المنار وابسته به گروه حزب الله لبنان و رسانه های ايران را به شايعه پراکنی در باره حملات ۱۱ سپتامبر متهم کرده و گفته است: «اين رسانه ها قصد دارند با پخش شايعه، عمليات قهرمانانه سنی ها که در تاريخ ثبت شده است را دروغ جلوه دهند.»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، افزايش دشمنی با ايران نقطه برجسته سخنان ظواهری است چرا که ايران و القاعده در ظاهر مواضع مشترکی در برابر آمريکا دارند و در پيام های گذشته القاعده، تهديدی عليه ايران مطرح نشده بود.

روهان گاناراتنا، نويسنده کتاب «درون القاعده: شبکه جهانی ترور» و رييس مرکز بين المللی تحقيقات خشونت سياسی و تروريسم در سنگاپور می گويد: «ظواهری می خواهد با ايران کار کند، اما او نسبت به همکاری ايران و القاعده عميقاً نااميد است.»


ظواهری تلويزيون المنار وابسته به گروه حزب الله لبنان و رسانه های ايران را به شايعه پراکنی در باره حملات ۱۱ سپتامبر متهم کرده و گفته است: «اين رسانه ها قصد دارند با پخش شايعه، عمليات قهرمانانه سنی ها که در تاريخ ثبت شده است را دروغ جلوه دهند.»

در اين پيام که در يک سايت متعلق به يک گروه مسلح اسلامی منتشر شده است، ايمن الظواهری تلاش کرده است در باره گسترش نفوذ ايران ميان اعراب سخن بگويد و همچنين «حزب الله لبنان» گروه متحد ايران را بدنام کند.


حزب الله لبنان يک گروه مسلح شيعه است که به دليل جنگ با اسراييل ميان برخی گروه های سنی هم محبوب است.


ظواهری در دو پیام اخیر خود به صد ها پرسش هواداران القاعده که به سايت منتشر کننده پیام فرستاده شده پاسخ داده است.


وی که معاون اسامه بن لادن است، در اين نوار حتی در باره گرم شدن جهان هم سخن گفته است و غرب و در راس آن آمريکا را مقصر اين مشکل جهانی معرفی کرده است: «پديده گرم شدن جهان مردم را متوجه و همدرد جهاد مسلمين و جنگ مقدس عليه آمريکا می کند.»


ظواهری در برخی پاسخ هايش به هواداران القاعده باز هم به ايران حمله کرده است. او گفته است: «گروه های شورشی عراق که توسط القاعده رهبری می شوند، گروه های پيشرو در جنگ با صليبي ها [آمريکا] هستند و با جاه طلبی ايران در عراق مبارزه می کنند.»


او در ادامه سخنانش، ايران را به حمايت از آمريکا در حمله به افغانستان در سال ۲۰۰۱ متهم کرد و گفته است: «ايران قصد دارد با تسلط بر جنوب عراق مرزهای خود را تا محل استقرار پيروانش در لبنان گسترش دهد.»


این اتهام موضوع پیام قبلی او بود که ۳۰ فرودین ماه منتشر شد.


پيش از اين ايمن الظواهری، مخالف درگيری ميان مسلمانان سنی و شيعه بود. او در سال ۲۰۰۶ با ابو مصعب الزرقاوی که شيعيان عراق را تهديد به بمب گذاری انتحاری کرده بود مخالفت کرد و گفت که اين کار به القاعده خدشه وارد می کند.


القاعده تهدیدی برای امنیت ایران؟


آقای گاندارتان می گويد تغيير لحن ايمن الظواهری می تواند به دليل شکست القاعده در آزاد کردن جنگجويان اين گروه از بازداشت ايران باشد.


او می گويد بيش از ۲۰۰ نفر از افراد القاعده همراه با خانواده هايشان در ايران تحت بازداشت خانگی قرار دارند. اين افراد در جريان حمله آمريکا به عراق بازداشت شدند.


آقای گاندارتان گفته است که دو فرزند اسامه بن لادن و يک مقام ارشد طالبان هم جزو دستگير شدگان هستند.


رييس مرکز بين المللی تحقيقات خشونت سياسی و تروريسم در سنگاپور می گويد در حال حاضر القاعده توانايی لازم برای به جريان انداختن حملات تروريستی در ايران را ندارد. اما قصد دارد چنين کاری را انجام دهد: «در آينده، اگر القاعده در عراق قوی تر شود چنين مشکلاتی رخ خواهد داد به هر حال ايران باور دارد که القاعده در عراق می تواند تبديل به يک تهديد شود.»


XS
SM
MD
LG