لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۳

رایس: ایران در پی نابودی اسرائیل است


کاندولیزا رایس در کمیته یهودیان آمریکایی، به همراه ریچارد سایدمن رییس این کمیته.
کاندولیزا رایس در کمیته یهودیان آمریکایی، به همراه ریچارد سایدمن رییس این کمیته.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه، در سخنرانی در واشينگتن، گفت: «ایران در پی دستیابی به بمب اتمی و نابودی اسرائیل است، و شبه نظاميان حماس مانند جنگجويان نيابتی در خدمت دولت ايران هستند.»


خانم رايس که در «کميته يهوديان آمريکا» سخن می گفت، افزود: «رهبران حماس بيش از بيش در خدمت رژيم ايران هستند. اين رزيم بيش از بيش منطقه را دچار بی ثباتی می کند و با شتاب در پی دستيابی به بمب اتمی بوده و اعلام کرده که خواهان نابودی اسرائيل است.»


حدود يک هفته پيش نيز رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در دانشکده نظامی «وست پوينت» در نيويورک گفته بود: «ايران با شتاب هر چه تمامتر در پی دستيابی به بمب اتمی است.»


وزير دفاع آمريکا همچنين هشدار داد: «به دليل سياست های بر هم زننده ثبات که رژيم ايران در پی گرفته و خطری که می تواند يک ايران اتمی داشته باشد، گزينه نظامی عليه اين کشور همچنان بر روی ميز است.»



  • «رهبران حماس بيش از بيش در خدمت رژيم ايران هستند. اين رزيم بيش از بيش منطقه را دچار بی ثباتی می کند و با شتاب در پی دستيابی به بمب اتمی بوده و اعلام کرده که خواهان نابودی اسرائيل است.»
کاندولیزا رایس

آمريکا ايران را همچنين متهم کرده که با کمک به شورشيان در عراق و حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه، موجب بی ثباتی در منطقه شده است.


تهران همواره اين اتهامات را رد کرده است و می گويد آمريکا هيچ سند و مدرکی برای ادعاهايش ندارد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزير امور خارجه آمريکا افزود: «چگونه آمريکا می تواند با چنين گروهی مذاکره کند، گروهی که هر توافق را نه قدمی در راه صلح بلکه تاکتيکی برای جنگی در آينده می داند.»


خانم رايس منزوی کردن گروه حماس را تنها سياست مسئولانه در قبال اين گروه دانست. وی افزود اين سياست تا زمانی که حماس تصميم نگيرد از مذاکرات صلح با اسرائيل حمايت کند، ادمه خواهد داشت.


وزير امور خارجه آمريکا اخيرا مذاکرات جيمی کارتر، رييس جمهوری سابق آمريکا و برنده جايزه صلح نوبل را با رهبران حماس برای بر قراری صلح بين اسرائيل و فلسطينی ها مورد انتقاد شديد قرار داده بود.


وزير امور خارجه آمريکا از جامعه بين المللی خواست تا از محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی حمايت کند.


خانم رايس گفت که محمود عباس می خواهد با تروريسم مبارزه کند و دولت کارآمدی برای اداره امور داشته باشد، ولی هنوز قدرت انجام چنين کارهايی را ندارد.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا نیز روز سه شنبه اعلام کرد که وی هنوز امیدوار است تا پایان دوره ریاست جمهوری اش، در ژانویه آینده، صلح بین اسرائیل و فلسطینی ها بر قرار شود. آقای بوش همچنین هشدار داد که حماس می تواند این تلاش های صلح را «بر هم زند».


XS
SM
MD
LG