لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

اعزام هیئت اتحادیه عرب به بیروت


اتحادیه عرب در بیانیه خود خواستار پایان فوری خشونت ها در لبنان شده است.(عکس: AFP)
اتحادیه عرب در بیانیه خود خواستار پایان فوری خشونت ها در لبنان شده است.(عکس: AFP)

وزیران امور خارجه اتحاديه عرب پس از نشست قاهره اعلام کردند که هيئتی بلندپايه را به منظور گفت وگو با طرف های درگير در بحران لبنان به بيروت اعزام خواهند کرد.


در پايان نشست قاهره که روز يکشنبه برگزار شد از سياستمداران لبنانی خواسته شده است تا جلسه ای با اين هيئت نمايندگی...برای بحث پيرامون اوضاع خطرناک در لبنان و تهيه يک نقشه فوری برای اجرای ابتکارات عربی برگزار شود.»


اتحادیه عرب در این بیانیه خواستار پایان فوری خشونت ها در لبنان شده است.


بر اساس گزارش خبرگزاری ها، اين گفت وگوها سه گروه عمده مخالف در لبنان شامل، نبيه بری، رييس مجلس، ميشل عون، رهبر مسيحی و حسن نصر الله، رهبر گروه حزب الله را در بر می گيرد. طرف ديگر اين مذاکرات، فواد سينيوره، نخست وزير، سعد حريری، رهبر جناح اکثريت مجلس و اميل جميل، رييس جمهوری سابق لبنان قرار دارند.


عمر موسی، دبير کل اتحاديه عرب اعلام کرد که هيئت اتحاديه عرب قرار است «به زودی» به لبنان سفر کرده و اعضای آن را وزاری امور خارجه قطر، الجزاير، جيبوتی، اردن، مراکش، امارات متحده عربی و يمن تشکيل می دهند.


گفت و گوهای آتی در لبنان پس از روزها درگيری های شديد و خشونت آميز ميان طرفداران گروه حزب الله و هواداران دولت اين کشور رخ داد.


ناظران سياسی و کشورهای عربی ابراز نگرانی کرده اند که اين خشونت ها بار ديگر جنگ های داخلی لبنان که در سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به وقوع پيوست را زنده کند.

ناظران سياسی و کشورهای عربی ابراز نگرانی کرده اند که اين خشونت ها بار ديگر جنگ های داخلی لبنان که در سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ به وقوع پيوست را زنده کند.


سوريه و جمهوری اسلامی ايران متهم هستند که با حميات از گروه های مخالف دولت فواد سينيوره از اين درگيری ها حمايت می کنند.


بحران اخير لبنان زمانی آغاز شد که دولت اين کشور در جلسه سه شنبه هفته گذشته خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


در واکنش به اين تصميمات، حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز پنجشنبه دولت لبنان را متهم کرد که با اين اقدام به گروه وی اعلان جنگ داده است.


پس از اظهارات آقای نصرالله درگيری ها در بيروت شدت گرفت و تا سحرگاه روز جمعه، که اين گروه بخش غربی بيروت را به کنترل خود در آورد، ادامه يافت.


گزارش های رسيده حاکيست که حزب الله موافقت کرده است تا نيروهای خود را از خيابان های بيروت بيرون بکشد ولی خشونت ها در ساير نقاط لبنان بويژه در شهر بندری طرابلس همچنان ادامه دارد.


اتحاديه عرب در بيانيه روز يکشنبه خود «استفاده از خشونت برای کسب اهداف سياسی خارج از چارچوب های مشروع قانونی» را رد کرده و خواستار بيرون کشيدن تمام سلاح ها و نيروها از خيابان ها شده است.


سوريه که وزير امور خارجه اش در اين نشست شرکت نکرده بود و تنها سفری اين کشور در قاهره هيئت سوری را در نشست اتحاديه عرب نمايندگی می کرد به اين بيانيه اعتراض کرده است.


يک ديپلمات که نامش فاش نشده است به خبرگزاری فرانسه گفته است: «بسياری از کشورها مخالف اين بيانيه هستند چرا که به طور تلويحی حزب الله را محکوم می کند.»


ولی سفير سوريه، لحن بيانيه پايانی نشست اتحاديه عرب را عليه هيچ گروهی ندانسته است.


از ماه نوامبر گذشته که لبنان بدون رييس جمهوری مانده است و احزاب و گروهای سياسی آن بر سر يک نامزد واحد به توافق نرسيده اند، اين کشور با يک بحران سياسی عميقی دست و پنجه نرم می کند.


بر خی تحليلگران وضعيت جاری در لبنان را ادامه اختلافات گسترده و مقابله کشورهايی چون ايران و سوريه با ايالات متحده در منطقه خاورميانه ارزيابی می کنند.


XS
SM
MD
LG