لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

رهبران دستگیر شده بهائیان ایران چه کسانی هستند؟


هفت عضو رهبری بهائیان ایران که همگی دستگیر شده اند.
هفت عضو رهبری بهائیان ایران که همگی دستگیر شده اند.

برخی فعالان حقوق بشر اعلام کرده اند که روز پنج شنبه، ۲۵ ارديبهشت ماه، تمامی اعضای «رهبری بهائيان» ايران دستگير شده اند.


سازمان عفو بين الملل که از معتبرترين نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان است با صدور بيانيه ای اين خبر را تاييد کرده و به اين بازداشت ها اعتراض کرده است.


اين نخستين بار است که در سال های اخير همزمان با انتشار گزارش هايی درباره فشار به بهائيان در ايران، ترکيبی به عنوان «رهبری بهائيان» مطرح می شود.

حکومت ايران، دينی را به عنوان «دين بهائی» به رسميت نمی شناسد و به تبع آن، نه تنها از هرگونه فعاليت پيروان اين دين جلوگيری می کند، بلکه بر اساس گفته های بهائيان، آنها در ايران از بسياری حقوق اوليه شهروندان نيز محروم می شوند.


ديان علايی، نماينده بهائيان جهان در سازمان ملل در مصاحبه با راديو فردا، ضمن تشريح موقعيت بازداشت شدگان، از آخرين تحولات در اين زمينه می گويد:


راديو فردا: دستگير شدگان در ايران چه کسانی هستند و چه مسئوليتی دارند؟


ديان علايی: محافل ملی بهائيان در هر کشوری هرسال انتخاب می شود و مسئوليت بررسی وضعيت جامعه [بهائی] را هر کشوری به عهده دارند.


اوايل انقلاب، دولت جمهوری اسلامی دستور داد که اينها ديگر انتخاب نشوند، بنابراين از آن زمان تاکنون گروه های مختلفی سعی می کردند وضعيت جامعه بهايی را در ايران بررسی و به آن کمک کنند.


از هفت نفری که در ايران مسئول اين کار بودند، يک خانم از آنها چند هفته پيش دستگير شده است.


در مورد شش نفر ديگر، مأموران وزارت اطلاعات ديروز بين ساعت ۶-۴ صبح به وقت تهران، به منزلشان آمدند و برای چندين ساعت منزل آنها را گشتند و وسائل، کاغذها و چيزهای ديگر منزل را برداشتند و همه آنها را دستگير کردند.


خبر رسيده که هر هفت نفر اکنون در زندان اوين هستند.


خانم علايی! آيا دستگيری ها در اين سطح تاکنون سابقه داشته است؟


بله، در سال های اول انقلاب هنگامی که جامعه بهائی ايران هنوز می توانست محفل ملی خود را انتخاب کند، در سال ۱۹۸۰ ميلادی نه نفر اعضای محفل ملی ايران دستگير و ناپديد شدند و تا کنون خبری از آنها نيست و ما فکر می کنيم که متأسفانه اعدام شده باشند.


سال بعد يعنی سال ۱۹۸۱ ميلادی نيز اين انتخابات انجام شد و نه نفر ديگر در اين محفل ملی انتخاب شدند و دوباره اين نه نفر دستگير و همگی اعدام شدند.


سال بعد که باز نه نفر ديگر انتخاب شدند، چند نفر از آنها دستگير و اعدام شدند. بنابراين بسيار نگرانيم و اميدواريم دوباره چنين اتفاقی تکرار نشود.


واکنش جامعه بين المللی بهائيان به اين دستگيری چيست و در نظر دارد که چه اقداماتی را انجام دهد؟


ما به خانم لوئيز آربورکميسريای عالی حقوق بشر و البته به گزارشگران ويژه، به خصوص گزارشگر ويژه آزادی اديان و به گروه کار بازداشت های خودسرانه، خبر داده ايم.


اين دستگيری ها ديروز انجام شده است و ما امروز صبح توانستيم با تمام اين ارگان های بين الملل تماس بگيريم.


ما مطمئنيم اين ارگان ها با دولت جمهوری اسلامی تماس خواهند گرفت و خواستار آزادی اين افراد خواهند شد.


مأموران وزارت اطلاعات، هنگام دستگيری اتهامی برای اين هفت نفر عنوان کرده اند؟

تا جايی که ما می دانيم نه. ولی اين مسئله تازگی ندارد و بيشتر مواقع خصوصاً از طرف وزارت اطلاعات، وقتی که بهائيان دستگير می شوند بدون هيچ گونه اتهامی است و آنها برای هفته ها و حتی ماه ها در زندان می مانند.


XS
SM
MD
LG