لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

ایران: بهائیان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده اند


سخنگوی دولت ايران روز سه شنبه خبر بازداشت گروهی از بهائيان ايرانی را تاييد کرد و گفت که علت بازداشت اين افراد «اقدام عليه امنيت ملی» بوده است. (عکس: فارس)
سخنگوی دولت ايران روز سه شنبه خبر بازداشت گروهی از بهائيان ايرانی را تاييد کرد و گفت که علت بازداشت اين افراد «اقدام عليه امنيت ملی» بوده است. (عکس: فارس)

سخنگوی دولت ايران روز سه شنبه خبر بازداشت گروهی از بهائيان ايرانی را تاييد کرد و گفت که علت بازداشت اين افراد «اقدام عليه امنيت ملی» بوده است.


به گزارش خبرگزاری ها، غلامحسين الهام در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «اينها گروهی هستند که عليه منافع کشور اقدام کرده اند و با خارجی ها به ويژه با صهيونيست ها ارتباط داشته اند.»


هفته گذشته منابع خبری بهائيان و سازمان های مدافع حقوق بشر از دستگيری همزمان شش زن و مرد بهائی در روز چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ماه خبر دادند.


به گفته بهائيان خارج از ايران، گروهی که دستگير شده اند، تمامی اعضای «محفل ملی غير رسمی بهائيان ايران» هستند که وظيفه بررسی مشکلات بهائيان ايران را به عهده داشتند.


بهائيان می گويند، آخرين بار که پس از انقلاب ايران، اعضای «محفل ملی بهائيان ايران» در سال های آغازين دهه ۸۰ ميلادی دستگير شدند، هيچ گاه خبری از سرنوشت آنها منتشر نشد و آنها احتمالا اعدام شده اند.


«محفل ملی»، عنوانی است که بهائیان برای گروه رهبران خود در کشورهای مختلف استفاده می کنند.


  • «سرويس اطلاعاتی ما بر اساس ضوابط قانونی اقدام کرده اند و اين مسئله را به عنوان بخشی از مسئوليت خود پيگيری می کنند؛ شبيه به قوانين همه کشورها.»
غلامحسین الهام

روز شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه نيز ماکسيم برنير، وزير امور خارجه کانادا، ضمن ابراز نگرانی از بازداشت هفت عضو رهبری بهائيان ايران، از مقام های تهران خواست که آنها را هر چه سريعتر، «سالم» آزاد کند.


آقای الهام گفت: «سرويس اطلاعاتی ما بر اساس ضوابط قانونی اقدام کرده اند و اين مسئله را به عنوان بخشی از مسئوليت خود پيگيری می کنند؛ شبيه به قوانين همه کشورها.»


مذهب بهایی از سوی جمهوری اسلامی ايران، «به رسميت شناخته نمی شود» و از سال ۱۳۶۱ خورشيدی، رسما فعاليت های پيروان اين مذهب منع شده است.


اما سخنگوی دولت در پاسخ به انتقادهای فزاينده مبنی بر نبود آزادی عقيده در ايران گفت: «اين [بازداشت ها] ربطی به مسايل ايدئولوژيک ندارد يا آن گونه که شما می خواهيد آن را عقيدتی بخوانيد، که اصولا دليلی برای تاييد آن وجود ندارد.»


وزير امور خارجه کانادا در انتقاد خود از اين بازداشت ها گفته بود که اين افراد به دليل دينی که به آن باور دارند دستگير شده اند.


ايران در زمستان سال گذشته نيز ۵۴ بهایی را محاکمه کرد و آنها به يک تا چهار سال حبس محکوم شدند. قوه قضائيه ايران اتهام آن افراد را «فعاليت تبليغی عليه نظام» اعلام کرده بود.


بازداشت های اخير


شش نفری که روز ۲۵ ارديبهشت دستگير شدند، به همراه زنی که پيشتر در مشهد بازداشت شده بود، عالی ترين نمايندگان «جامعه بهائيان ايران» هستند و به نوشته سايت های وابسته به بهائيان، به شکلی غيررسمی و با اطلاع مقام های ايرانی، مسئوليت رسيدگی به مشکلات پیروان این مذهب را به عهده داشتند.


آن گونه که وزير امور خارجه کانادا گفته بود، دستگير شدگان همگی اعضای گروهی به نام «انجمن ياران» هستند و به رغم فعاليت های بشردوستانه و صلح طلبانه خود، با برخورد خشن رو به رو شده اند.


به نوشته سايت «بهائی»، انجمن ياران، هفت عضو داشته که هر هفت تن بازداشت شده اند و اين انجمن به شکل غير رسمی وظيفه «محفل ملی» را برای بهائيان ايران بر عهده داشته است.


بهائيان می گويند که هر چند از سال ۱۳۷۶ خورشيدی کسی به دليل بهائی بودن در ايران اعدام نشده، اما برخورد جمهوری اسلامی با محافل ملی بهائيان در نخستين سال های پيروزی انقلاب به اين نگرانی دامن می زند که دستگير شدگان اخير با خطر اعدام رو به رو باشند.


بر اساس منابع وابسته به بهائيان، از انقلاب سال ۵۷ تا امروز، نزديک به ۲۰۰ بهائی در ايران اعدام شده اند.


XS
SM
MD
LG