لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

یک مقام اماراتی، ایران را «اشغالگر» نامید


جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بر اساس تفاهم نامه ای که سال ۱۹۷۱ ميلادی در لندن به امضا رسيد، تحت کنترل کامل دولت ايران قرار گرفتند.
جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی بر اساس تفاهم نامه ای که سال ۱۹۷۱ ميلادی در لندن به امضا رسيد، تحت کنترل کامل دولت ايران قرار گرفتند.

يک مقام وزارت امور خارجه امارات متحده عربی، در حمله ای کم سابقه، ايران را «اشغالگر» ناميد و ضمن مقايسه ايران با اسرائيل، ادعاهای اين کشور مبنی بر مالکيت بر سه جزيره ايرانی را در خليج فارس، تکرار کرد.


روز يکشنبه، محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران تاکيد کرده بود که برای حل و فصل ادعاهای امارات متحده عربی درباره جزاير سه گانه، نيازی به ميانجيگری طرف سوم نيست.


آقای حسينی گفته بود که اگر «سوء تفاهمی» در اين زمينه وجود دارد، دو کشور می توانند در مذاکرات دو جانبه اين موضوع را بررسی کنند و «ایران همواره برای چنین مذاکراتی آماده است.»


جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که در نقاط استراتژيکی از خليج فارس قرار دارند، بر اساس تفاهم نامه ای که سال ۱۹۷۱ ميلادی در لندن به امضاء رسيد، تحت کنترل کامل دولت ايران قرار گرفتند.


امارات متحده عربی در دو دهه اخير بارها ادعای مالکيت بر اين جزاير را مطرح کرده و عموما با حمايت کامل کشورهای عربی نيز رو به رو شده است.


  • «انگار که طرف ايرانی نمی خواهد بفهمد، سوءتفاهمی ميان ما وجود ندارد، اين يک اشغال واقعی است. اشغال هيچ سرزمينی نسبت به ديگر اشغال ها تقدس ندارد. اشغال، اشغال است و فرقی نمی کند که اسرائيل اين کار را کرده باشد، يا ايران يا هر کشور ديگری.»
مقام اماراتی

روز سه شنبه نيز يکی از مقام های وزارت امور خارجه امارات که نامش فاش نشده، به خبرگزاری رويترز گفت: «انگار که طرف ايرانی نمی خواهد بفهمد، سوء تفاهمی ميان ما وجود ندارد، اين يک اشغال واقعی است. اشغال هيچ سرزمينی نسبت به ديگر اشغال ها تقدس ندارد. اشغال، اشغال است و فرقی نمی کند که اسرائيل اين کار را کرده باشد، يا ايران يا هر کشور ديگری.»


در ماه مارس، کشورهای عربی در قالب بيانيه ای که در نشست اتحاديه عرب صادر شد، از ادعاهای امارات در مالکيت بر جزاير ايرانی حمايت کردند.


در آن بيانيه از طرفين خواسته شد که برای اين «مناقشه» راه حلی مسالمت جويانه بيابند و تاکيد شده بود که حل اين مسئله، به توسعه روابط «ايران و اعراب» کمک می کند.


امارات متحده عربی، از زمان حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به کشور عراق و سرنگونی صدام حسين که يکی از اصلی ترين دشمنان ايران در منطقه توصيف می شد، بر شدت طرح ادعاهای خود افزوده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، در غياب صدام حسين، بسياری از کشورهای عربی محافظه کار حاشيه خليج فارس، از ميزان قدرت و نفوذ ايران در منطقه ناراضی هستند.


اين در حالی است که در حال حاضر، بزرگترين شريک اقتصادی امارات متحده عربی در جهان، جمهوری اسلامی ايران است.


شيخ محمود بن راشد آل مکتوم، نخست وزير امارات در ماه فوريه به ايران سفر کرد و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در در سال ۲۰۰۷ از امارات ديدن کرد.


معمر قذافی، رهبر ليبی که زمانی از متحدان جمهوری اسلامی در ايران بود، در آخرين نشست اتحاديه عرب، خواهان «حکميت جامعه جهانی» در اختلاف نظرها درباره مالکيت جزاير سه گانه خليج فارس شد.


ايران عموما می گويد که اختلاف نظری درباره اين جزاير وجود ندارد و اين جزاير «بخشی لاينفک» از خاک ايران است.


اظهار نظر تازه محمد علی حسينی پس از آن منتشر شد که مقام های اماراتی در مصاحبه با رسانه ها مدعی شدند که دولت روسيه، پذيرفته نقش ميانجی را ميان ايران و امارات ايفا کند.


طرح ادعاهای مکرر امارات موجب شده تا در چند هفته اخیر، دو بار تظاهراتی مردمی علیه این ادعاها در برابر سفارت امارات در تهران برپا شود.


XS
SM
MD
LG