لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

احمدی نژاد به ضیافت شام رهبران در رم دعوت نشد


آقای احمدی نژاد در سخنرانی به مناسبت درگذشت آیت الله خمینی
آقای احمدی نژاد در سخنرانی به مناسبت درگذشت آیت الله خمینی

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در حالی روز سه شنبه وارد رم، پايتخت ايتاليا شد که به نوشته رسانه های اين کشور، نام او به همراه نام رييس جمهوری زيمبابوه، از فهرست ميهمانان ضيافت شام سه شنبه شب سازمان ملل خط خورده است.


آقای احمدی نژاد برای شرکت در نشستی که سازمان ملل برای بررسی بحران افزايش قيمت غذا برگزار کرده، به ايتاليا سفر کرده است.


اين نشست روز سه شنبه در رم – مقر سازمان جهانی غذا و خواربار – آغاز شده و تا روز پنج شنبه ادامه خواهد داشت.


حضور محمود احمدی نژاد در اين نشست که نخستين سفر او به اروپای غربی در مقام رييس جمهوری ايران است، با واکنش های منفی بسيار به ويژه از سوی اسرائيلی ها رو به رو شده است.


هفته گذشته و پس از آن که دولت ايران اعلام کرد، آقای احمدی نژاد برای حضور در نشست اضطراری سازمان جهانی غذا شرکت خواهد کرد، برخی رسانه های ايتاليايی نخست وزير اين کشور را ترغيب کردند که از ديدار رو در رو و گفت و گوی دو جانبه با رييس جمهوری ايران خودداری کند.


اين رسانه ها روز دوشنبه خبر دادند که نام محمود احمدی نژاد در در فهرست ميهمانی تشريفاتی که سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا و بن کی مون، دبير کل سازمان ملل ميزبانان آن خواهند بود، وجود ندارد.


احمدی نژاد بارها به دليل اظهارات «ضد اسرائيلی» با انتقادهای تند سياستمداران، روشنفکران و روزنامه نگاران رو به رو شده است.


او در آستانه نخستين سفر خود به اروپای غربی نيز بار ديگر در سخنرانی به مناسبت سالگرد درگذشت آيت الله خمينی – رهبر سابق جمهوری اسلامی در ايران – گفت که «به زودی» اسرائيل از نقشه جهان حذف خواهد شد.



سفر احمدی نژاد به رم، بعد از درخواست های او برای ديدار با سيلويو برلوسکونی و پاپ بنديکيت شانزدهم – رهبر واتيکان – از سوی خبرگزاری رويترز يک «سردرد ديپلماتيک برای رم و واتيکان» توصيف شده است.

او در سخنانی خطاب به آيت الله خمينی، ضمن يادآوری جملات معروف وی مبنی بر لزوم «محو اسرائيل از نقشه جهان» گفت: «امام عزيز ... رژيم صهيونيستی در بن بست کامل است و به فضل الهی اين آرزوی تو به زودی محقق خواهد شد و اين جرثومه فساد از صفحه روزگار محو خواهد شد.»


گيدون مير، سفير اسرائيل در رم در واکنش به اين اظهارات گفت که سخنرانی تازه محمود احمدی نژاد نشان می دهد که دعوت از او برای حضور در نشست رم، تا چه اندازه «نامناسب» بوده است.


سفر احمدی نژاد به رم، بعد از درخواست های او برای ديدار با سيلويو برلوسکونی و پاپ بنديکيت شانزدهم – رهبر واتيکان – از سوی خبرگزاری رويترز يک «سردرد ديپلماتيک برای رم و واتيکان» توصيف شده است.


در پی درخواست های احمدی نژاد، دفتر آقای برلوسکونی ضمن تاکيد بر اينکه «مشغله کاری نخست وزير ايتاليا اين روزها زياد است» اعلام کرد که وی نمی تواند با آقای احمدی نژاد ديدار کند.


همزمان واتيکان هم اعلام کرد که پاپ بنديکت شانزدهم تصميم گرفته با هيچ يک از رهبرانی که اين هفته به رم می آيند، ديدار نکند.


رهبر کاتوليک های جهان پيش از اين اظهارات «ضد اسرائيلی» آقای احمدی نژاد را تقبيح کرده بود.


مخالفت با موگابه


انتقاد از حضور رهبر يک کشور در رم، محدود به محمود احمدی نژاد نيست و رابرت موگابه رييس جمهوری زيمبابوه نيز با حضور خود در در اين نشست خشم گروهی از منتقدين را برانگيخته است.


سياستمداران غربی می گويند که رابرت موگابه، «مسئول نابسامانی ها در زيمباوه و کمبود غذا در اين کشور آفريقايی» است.


داگلاس الکساندر، دبير کل اداره توسعه بين المللی بريتانيا – نهاد دولت اين کشور برای مبارزه با فقر در جهان – گفت که چهار ميليون نفر در زيمبابوه «به خاطر سياست های موگابه» با فقر و گرسنگی رو به رو هستند.


از زمانی که موگابه در يک انتخابات خبر ساز و پر زد و خورد برای تمدید دوران رياست جمهوری خود شرکت کرد، اين نخستين سفر خارجی او است.


XS
SM
MD
LG