لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

نيويورکر: ۴۰۰ ميليون دلار بودجه برای بی ثباتی در ايران


قرار است که نسخه کامل مقاله سیمور هرش در روزهای هفتم و ۱۴ ژوئیه در نسخه چاپی هفته نامه نيويورکر منتشر شود.
قرار است که نسخه کامل مقاله سیمور هرش در روزهای هفتم و ۱۴ ژوئیه در نسخه چاپی هفته نامه نيويورکر منتشر شود.

هفته نامه نيويورکر در مقاله ای مدعی شده است که رهبران کنگره آمريکا سال گذشته با درخواست ۴۰۰ ميليون دلاری جرج بوش برای گسترش عمليات مخفيانه به منظور متزلزل کردن حکومت ايران موافقت کرده اند.


خلاصه ای از اين مقاله که توسط سيمور هرش، گزارشگر نيويورکر و برنده جایزه پولیتزر نوشته شده است، روز يکشنبه، نهم تير ماه، در نسخه آنلاين اين نشريه منتشر شده است.


مقاله آقای هرش که قرار است نسخه کامل آن در روزهای هفتم و ۱۴ جولای در نسخه چاپی هفته نامه نيويورکر منتشر شود، «بر اساس فرمان فوق محرمانه ای نوشته شده است که توسط جرج بوش امضاء شده و بر اساس قانون بايد به اطلاع سران حزب جمهوریخواه، حزب دموکرات، مجلس سنا و اعضای بلند پايه کميته اطلاعات سنا برسد.»


نويسنده مقاله به نقل از فردی که او را آشنا به اين موضوع معرفی کرده، نوشته است: «تمرکز اين پروژه بر مقابله با جاه طلبی هسته ای ايران و تلاش برای سرنگون کردن حکومت از راه تغيير رژيم است.»


اين منبع که نامی از او برده نشده، گفته است که «همکاری و کمک مالی به گروه های مخالف حکومت ايران بخشی از اين پروژه بوده است.»


اين مقاله به نقل از منابع کنونی و پيشين نظامی و اطلاعاتی می نویسد: «بودجه درخواستی بوش برای اين پروژه تا ۴۰۰ ميليون دلار بوده و توسط رهبران کنگره تاييد شده است.»


با اين حال در مقاله سیمور هرش آمده است که عمليات مخفيانه عليه ايران، موضوع جديدی نيست بلکه نيروهای ويژه آمريکا از سال گذشته تا کنون از جنوب عراق مشغول انجام عمليات در خاک ايران هستند.


آقای هرش، پيش از اين نيز در باره گزینه های دولت آمريکا برای مقابله با چالش ايران به منظور جلوگيری از دست يافتن اين کشور به توانایی ساخت سلاح هسته ای مقالاتی نوشته بود.

اين عمليات ها شامل دستگيری اعضای سپاه قدس (بخش برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، انتقال آن ها به داخل خاک عراق برای بازجويی و تعقيب «اهداف پر ارزش» در جنگ بوش عليه تروريسم، که احتمالا شامل دستگيری يا قتل است، بوده است.


سيمور هرش، به نقل از مقام های رسمی فعلی و سابق آمریکا می نویسد که تعداد و وسعت اين عمليات ها در داخل ايران، از جمله ماموريت های سازمان سیا، افزايش يافته است.


برخی از فعاليت ها جزء اين پروژه جديد نبوده و برخی رهبران کنگره درباره ماهيت آنها به صورت جدی ابراز ترديد کرده اند.


بر اساس اين گزارش و به نقل از رابرت بائر، از مقام های سابق سیا، «يکی از گروه هايی که در داخل خاک ايران از حمايت آمريکا برخوردار شده، گروه تروريستی جند الله بوده است.»


ولی ناصر، يک تحليلگر روابط خارجی، اين گروه [جند الله] را يک گروه شرير و مرتبط با القاعده خوانده است.


کاخ سفید و مقابله با چالش ایران


مقاله نیویورکر می گويد: «حمايت آمريکا از گروه های معاند و مخالف حکومت ايران می تواند به سرکوبی خشونت آميز بينجامد که خود می تواند برای دولت بوش دلایل کافی به منظور مداخله کردن در ايران فراهم کند.»


خبرگزاری رويترز که بخش هایی از این مقاله را بازتاب داده است، می نویسد که هيچ يک از رهبران حزب دمکرات در کنگره درباره پروژه مورد بحث مقاله واکنش نشان نداده اند.


کاخ سفيد آمریکا همواره انجام عمليات نظامی عليه ايران را رد کرده و گفته است که مایل به حل مسئله اتمی جمهوری اسلامی از راه های دیپلماتیک است.


  • «حمايت آمريکا از گروه های معاند و مخالف حکومت ايران می تواند به سرکوبی خشونت آميز بينجامد که خود می تواند برای دولت بوش دلایل کافی به منظور مداخله کردن در ايران فراهم کند.»
هفته نامه نیویورکر

آقای هرش، پيش از اين نيز در باره گزینه های دولت آمريکا برای مقابله با چالش ايران به منظور جلوگيری از دست يافتن اين کشور به توانایی ساخت سلاح هسته ای مقالاتی نوشته بود.


در مقاله ای که آوريل سال ۲۰۰۶ در هفته نامه نيويورکر منتشر شد، سیمور هرش اظهار عقیده کرده بود که «تغيير رژيم ايران با روش سياسی يا نظامی، هدف نهايی جرج بوش رييس جمهوری آمريکا است.»


وزارت اطلاعات ايران، ماه گذشته طی يک اطلاعيه رسمی، «آمريکا را به حمايت از تروريسم در ايران متهم کرد.»


در اين اطلاعيه آمده بود که «آمريکا با تشکيل، تجهيز و رهبری گروه های تروريستی قصد برهم زدن امنيت ايران را دارد.»


اما اين اولين بار نيست که ايران چنين اتهاماتی را در باره دخالت آمريکا مطرح می کند. پيش از اين و به دنبال بروز نا آرامی و انجام بمبگذاری در شهرهای جنوبی اهواز و زاهدان در سال ۱۳۸۴، جمهوری اسلامی، آمريکا و انگليس را مسئول این خشونت ها معرفی کرده بود.


با اين حال آمريکا تاکنون به اين اتهامات پاسخ نداده است. در مقابل، آمریکا هم ایران را به حمایت از شبه نظامیان شیعه در جنوب عراق به منظور دامن زدن به خشونت ها در این کشور متهم می کند.


آمريکا رهبری ائتلافی بين المللی را بر عهده دارد که قصد آن جلوگيری از دست يافتن ايران به سلاح هسته ای است.


آمريکا و اسرائيل ايران را به تلاش برای دست يافتن به سلاح اتمی متهم می کنند اما ايران همواره اين اتهامات را رد می کند و می گويد هدفش از پيشبرد برنامه هسته ای خود، توليد انرژی است.


ايران اکنون به دليل سرپيچی از سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل که اسفند ماه گذشته تصويب شده بود، در آستانه تحريم های تازه سياسی و اقتصادی قرار دارد.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، چندی پيش در جريان آخرين سفر رسمی اروپايی خود اعلام کرده بود که اگر چه آمریکا در مورد ايران به دنبال يافتن يک راه حل سياسی است اما گزينه نظامی همچنان مد نظر قرار دارد و از دستور کار خارج نشده است.


XS
SM
MD
LG