لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

صدور وثیقه صد میلیون تومانی برای یک فعال حقوق زنان


محبوبه کرمی روز ۲۴ خرداد ماه در حالی که سوار بر اتوبوس از مقابل پارک ملت تهران عبور می کرد، بازداشت شد.
محبوبه کرمی روز ۲۴ خرداد ماه در حالی که سوار بر اتوبوس از مقابل پارک ملت تهران عبور می کرد، بازداشت شد.

دادگاه انقلاب اسلامی صد ميليون تومان وثيقه برای آزادی محبوبه کرمی، فعال مسائل زنان، صادر کرده ولی خانواده وی می گویند که توان پرداخت این وثیقه را ندارند.


محبوبه کرمی از یک ماه پیش در بازداشت به سر می برد و از هفته گذشته، همراه با نه زن ديگر که در بند ۲۰۹ زندان اوين بازداشت هستند، به دليل «عدم رسيدگی مسئولان زندان، نداشتن حق هواخوری و ناديده گرفتن حقوق قانونی» دست به اعتصاب غذا زده بود.


هوشنگ پوربابایی، وکيل محبوبه کرمی در گفت و گو با راديو فردا می گويد:«روز گذشته من به دادگاه انقلاب رفتم و باخبر شدم که قاضی پرونده برای آزادی خانم کرمی وثيقه ۱۰۰ ميليون تومانی تعيين کرده است.»


محبوبه کرمی، ۳۹ ساله و فعال مسائل زنان، روز ۲۴ خرداد ماه در حالی که سوار بر اتوبوس از مقابل پارک ملت تهران عبور می کرد، توسط ماموران نيروی انتظامی بازداشت شد.


به گفته پوربابایی، خانم کرمی اکنون به بند عمومی زندان اوین منتقل شده و در شرایط بهتری به سر می برد. محبوبه در تماس تلفنی با مادرش از خاتمه دادن به اعتصاب غذای خود سخن گفته است.


این وکیل دادگستری با تاکيد بر اين که خانواده کرمی اصولا متهم بودن دخترشان را قبول ندارند می گويد:« مادر خانم کرمی جراحی بسيار سختی را پشت سر گذاشته است و پدر ايشان مبتلا به بيماری آلزايمر هستند. من با توضيح اين موارد به معاونت امنيت از آنان خواستم که قرار تامين پرونده را تغيير دهند. اما متاسفانه معاونت امنيت اعلام کرد اجازه دخالت در پرونده را ندارد و بايد قاضی پرونده قرار را تغيير دهد.»


  • «بر اساس آنچه اطرافيان محبوبه در مورد جزئيات روز دستگيری وی می گويند، هيچ جرمی که بتوان بر اساس آن اقدام به بازداشت وی کرد، رخ نداده است.»
هوشنگ پور بابایی، وکیل دادگستری

صديقه مصائبی، مادر محبوبه در گفت و گو با راديو فردا در باره دليل بازداشت دخترش گفته است:« محبوبه در تماس تلفنی که از زندان داشت، برايم گفت که ماموران مقابل پارک ملت اتوبوس را متوقف کردند و با وارد کردن ضربات باتوم به شيشه های اتوبوس، راننده را مجبور کردند درها را باز کند. آنها سپس به طرف مردی حمله کرده و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. من نتوانستم ساکت بمانم و اعتراض کردم.»


به گفته مادر محبوبه، ماموران پس از کتک زدن وی، او را کشان کشان همراه خود برده اند.


هوشنگ پوربابایی معتقد است که بر اساس آنچه اطرافيان محبوبه در مورد جزئيات روز دستگيری وی می گويند، هيچ جرمی که بتوان بر اساس آن اقدام به بازداشت وی کرد، رخ نداده است.


به گفته وی، «هر چند به نظر می رسد اگر هم بتوان عنوان اتهامی را به محبوبه کرمی منسوب کرد، کمترين تناسبی ميان جرمی که ممکن است در اين پرونده رخ داده باشد، با وثيقه تعيين شده وجود ندارد.»


به گزارش سايت های خبری روز ۲۴ خرداد ماه، محوطه اطراف پارک ملت صحنه گردهمايی چند صد نفر بوده که شعار مبارزه با فساد اقتصادی سر داده بودند.


اين اجتماع که گفته مي شود به دعوت برخی شبکه های ماهواره ای خارج از کشور انجام گرفته، با حضور گسترده ماموران ناجا و لباس شخصی ها، به سرعت سرکوب شد.


رييس کل دادگستری استان تهران در نشست مطبوعاتی روز شنبه، ۲۵ خرداد ماه، اجتماع روز جمعه در خيابان وليعصر را تاييد کرد و از دستگيری ۲۰۰ تن در اين ميان خبر داد.


عليرضا آوايی گفت:«نيت، شخصيت، انگيزه، نوع برخورد و نوع همکاری افراد در تصميم گيری قضات در قبال بازداشت شدگان موثر است.»


وی افزود که ظرف يک هفته تکليف افراد بي گناه روشن خواهد شد.


XS
SM
MD
LG