لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

«پس از ۲۷ سال؛ ايران واردات گندم از آمريکا را از سر می گيرد»


خشکسالی در ایران باعث کاهش محصول گندم شده است
خشکسالی در ایران باعث کاهش محصول گندم شده است

روز نامه وال استریت ژورنال نوشته است: دولت جمهوری اسلامی به منظور جبران کمبود گندم در اين کشور، پس از ۲۷ سال وقفه واردات انبوه اين محصول کشاورزی از ايالات متحده آمريکا را از سر گرفته است.


در همين زمينه، بيل نلسون، تحليل گرموسسه اقتصادی واچويا سيکيورتی Wachovia Securities به وال استریت ژورنال می گويد : «از آغاز ماه ژوئن امسال، ايران بيش از يک ميليون تن گندم از ايالات متحده آمريکا خريداری کرده که در نوع خود رقم بسيار بالايی محسوب می شود. اين ميزان گندم که برابر سه تا چهار درصد صادرات سالانه گندم آمريکا است، به کشوری چون ايران صادر می شود که آمريکا، مدتهای مديدی است با آن مراوده بازرگانی ندارد».


وی می افزاید:«با اين وجود ، تحريم های آمريکا مانع از صادرات محصولات کشاورزی به ايران نيست و صادرکنندگا ن آمريکائی فرآورده های کشاورزی ، به آسانی می توانند با طرف های ايرانی تجارت کنند».


بر اساس برآورد های وزارت کشاورزی آمريکا، خشکسالی در ايران يک سوم توليدات داخلی کشاورزی در اين کشوررا کاهش داده است و پيش بينی می شود که در سال زراعی جاری توليد گندم ايران از ۱۰ ميليون تن تجاوز نکند . حال آنکه اين کشور در سال گذشته زراعی توانسته بود اندکی کمتر از ۱۵ مليون تن گندم توليد کند.


  • بر اساس برآورد های وزارت کشاورزی آمريکا، خشکسالی در ايران يک سوم توليدات داخلی کشاورزی در اين کشوررا کاهش داده است و پيش بينی می شود که در سال زراعی جاری توليد گندم ايران از ۱۰ ميليون تن تجاوز نکند

در چنين شرايطی دولت ايران راهی ندارد به جز اينکه چهار و نيم ميليون ميليون تن گندم از خارج خريداری کند.


کارشناسان اقتصادی بر اين باورند که نياز مبرم ايران به مواد غذايی و محصولات کشاورزی در حال شدت گرفتن است. حال آنکه روابط آمريکا و ايران بر سر برنامه های اتمی اين کشور در وضعيتی تيره و تار به سر می برد، چراکه واشنگتن همچنان به توسعه برنامه هسته ای ايران مشکوک است .


جری گيدل، تحليل گر موسسه خدمات مديريت ريسک در آمريکای شمالی، با اشاره به وارادت گندم از سوی ايران می گويد : « ايران به گندم نيازمند دارد و برای تامين اين نياز همه کشورهای صادر کننده رامد نظر قرار داده است. ايران از ايالات متحده آمريکا گندم مي خرد زيرا اين تنها کالائی است که می تواند از اين کشور بخرد».


در اين رابطه ، همچنين رابرت لونی، استاد اقتصاد دانشکده عالی نيروی دريايی آمريکا، بر اين باور است که ايران برای رفع بحران گرانی مواد غذايی و ساير کالاهای اساسی مجبور به متنوع کردن منابع تامين نيازمندی های خود شده است.


وی خاطر نشان می کند که از نقطه نظر سياسی دولت ايران تازمانی که دليل روشنی را برای اين خريد ارائه ندهد در داخل تحت فشار خواهد بود.


اين استاد دانشگاه در ادامه می گويد : «اگر شما دشمن بالقوه آمريکا باشيد آنوقت از وابستگی به آن برای تامين مواد غذايی خود احتراز خواهيد کرد مگر اينکه کاهش تنش با آمريکا در برنامه کاری شما باشد».


در رابطه با فروش گندم به ايران ، وزارت امور خارجه امريکا با ذکر اينکه آگاهی از انگيزه دولت ايران برای اين داد و ستد مشکل است ، اعلام کرد : از قرارداد تجاری با ايران خوشنود است.


راب مک اينتورف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا ، با اشاره به اين که صادرات به ايران نشانگر تمايل دولت آمريکا به نزديک شدن بيشتر به مردم اين کشوراست، اظهار داشت : اگر چه داد وستد و صدور تکنولوژی های خاص به رژيم جمهوری اسلامی قدغن است، اما راه دادو ستد مواد غذايی و تجهيزات پزشکی و دارويی همچنان باز است.


وی می افزيد : « ما سياست بلند مدتی داريم که از يک سو ارتباط با مردم ايران را دنبال ميکند و از سوی ديگرخواستاراعمال تحريم عليه دولت ايران است».


قابل توجه اينکه نماينده ايران از دادن هر گونه توضيح پيرامون چگونگی واردات گندم از ايالات متحده خودداری کرد.


بر پايه آمارهای «اتحاديه گندم ايالات متحده» ، که وظيفه توسعه و تقويت صادرات اين فرآوره کشاورزی را در آمريکا بر عهده دارد ، ايران در سال ۲۰۰۱-۲۰۰۲ ميلادی يکی از بزرگترين وارد کنندگان گندم بود و ۳/۵ ميليون تن گندم مورد نياز خود را از کشور های استراليا ، کانادا، اتحاديه اروپا و آرژانتين تامين کرد.


ضمناً آمار وزارت کشاوزی آمريکا نشان می دهد که آخرين خريد گندم ايران از آمريکا به سال ۱۹۸۲- ۱۹۸۱ باز می گردد که در آن زمان ۷۲۸ هزار تن گندم از به ايران صادر شد.


اين در حالی است که مجيد پارسا نيا، مدير عامل شرکت بازرگانی دولتی ايران، در ۱۷ مرداد رسما اعلام کرد که از ابتدای شهريور سال جاری واردات گندم شروع می شود و واردات ماهيانه گندم به يک ميليون تن خواهد رسيد.


وی در پاسخ به اينکه واردات گندم از کدام کشورها صورت می‌گيرد گفت :« ما خود را وابسته به هيچ کشوری نمی دانيم و از منابع متنوع خريد می کنيم».


گفتنی است محمدصادق مفتح، معاون وزير بازرگانی جمهوری اسلامی ،با قطعيت در ارديبهشت ماه امسال صراحتا گفت :« همانطور که پيشتر هم تأکيد شد، ايران در سال جاری به هيچ عنوان قصد واردات گندم از خارج را ندارد».


XS
SM
MD
LG