لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

دزدان دریایی، کشتی ایرانی را به نقطه دیگری انتقال دادند


ساحل سه هزار کيلومتری سومالی تحت کنترل جدی قرار ندارد.
ساحل سه هزار کيلومتری سومالی تحت کنترل جدی قرار ندارد.

يک مقام ايرانی در مورد کشتی ربوده شده «ايران ديانت» در سواحل سومالی گفت که دزدان دريايی، اين کشتی را از دريای سرخ به نقطه ديگری انتقال داده اند.


پنجشنبه هفته گذشته، مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی اعلام کرد که دزدان دريايی، يک کشتی ايرانی و يک تانکر نفتکش ژاپنی را در سواحل سومالی ربوده اند.


اين دو کشتی بين ساعات ۱۰ و ۱۱ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی، در حال عبور از خليج عدن بودند که در سواحل سومالی توسط دزدان دريايی مسلح ربوده شدند.


به گفته مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی، دزدان دريايی با تيراندازی به سوی کشتی باربری «ايران ديانت»، آن را متوقف کردند و فرماندهی آن را در دست گرفتند.


اين کشتی حامل ۴۰ هزار تن سنگ آهن از چين به هلند بود.


مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران در گفت و گو با خبرگزاری فارس با ابراز نگرانی از اينکه ممکن است زمان مذاکره با سارقان طولانی باشد، اظهار داشت: در موارد مشابه، بيش از پنج هفته برای پايان ماجرا زمان صرف شده است.


«تنها نگرانی ممکن اين است که شايد زمان مذاکره با سارقان طول بکشد، چرا که در موارد مشابه بيش از پنج هفته برای پايان ماجرا زمان صرف شد.»
مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران

محمدحسين داجمر افزود: گروه های بين المللی اعزام شده به اين منطقه هم هنوز به هيچ نتيجه ای نرسيده اند.


با اين همه، او گفت که سازمان های بين المللی در حال پيگيری موضوع هستند و احتمال می دهند مثل موارد مشابه قبلی، اين گروه نيز اقدام به باج خواهی کند.


مديرعامل شرکت کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران در خصوص اعلام زمان تماس سارقان گفت: سارقان بايد به نقطه مورد نظر خود برسند و پس از آن تماس می گيرند و اعلام باج خواهی می کنند.


این مقام ايرانی در خصوص اقدامات صورت گرفته از طرف اين شرکت گفت: شرکت کشتيرانی، موضوع را از طريق وزارت امور خارجه و سازمان های بين المللی پيگيری مي کند.


وی افزود: شرکت کشتيرانی دائما با سازمان های بين المللی در تماس است و با آنها، در مورد آخرين وضعيت پيش آمده تبادل نظر می کند.


آقای داجمر ضمن اعلام سلامتی سرنشينان و خدمه کشتی گفت: در موارد قبلی، آسيبی به محموله يا سرنشينان کشتی نرسيده است.


کشتی ايران ديانت، حدود ۳۰ خدمه از مليت هاي گوناگون دارد.


طولانی ترين ساحل بدون نظارت جدی


ربودن کشتی ايرانی و دو کشتی ژاپنی و مالزيايی در روزهای سه شنبه و پنجشنبه هفته گذشته در شرايطی انجام گرفته است که شورای امنيت سازمان ملل متحد در ماه ژوئن به کشتی های نظامی خارجی اجازه داد تا برای مقابله با دزدان دريايی وارد آب های سومالی شوند.


با اين همه، ساحل سه هزار کيلومتری سومالی تحت کنترل جدی قرار ندارد.


اين در حالی است که گفته می شود دزدان دريايی که مسلح به راکت و سلاح های اتوماتيک هستند، برای عمليات شان از قايق های تندرو استفاده می کنند.


علاوه بر اين، کشور سومالی از سال ۱۹۹۱ ميلادی که ژنرال محمد زياد باره سرنگون شد، فاقد حکومت مرکزی قدرتمند بوده است.


در اين ميان، مرکز بين المللی اطلاع رسانی دزدی های دريايی به تمام کشتی هايی که در حال عبور از خليج عدن هستند و يا قصد عبور از آنجا را دارند، هشدار داده و خواستار هوشياری آنان شده است.


سواحل سومالی يکی از بزرگترين مناطق فعاليت دزدان دريايی در جهان به شمار می رود و در شش ماه نخست سال جاری ميلادی، ۲۴ گزارش در خصوص حمله آنان به شناورها در اين منطقه انتشار يافته است.


نوئل چونگ، رييس اين مرکز، گفت: پيش از اين از تمام کشتی ها خواسته شده بود که حداقل ۲۰۰ مايل دريايی با سواحل سومالی فاصله داشته باشند.


خليج عدن، دريای سرخ را به اقيانوس هند متصل می کند و يکی از پر رفت و آمد ترين خطوط کشتيرانی در جهان به شمار می رود.


بر اساس اين گزارش، اقدام اخير دزدان دريايی در شرايطی روی داده که مذاکره برای آزادی کشتی های ربوده شده در يک ماه گذشته و پرسنل آنها در جريان است.


در اين ارتباط، دزدان دريايی خواستار دريافت مبالغی برای آزادی کشتی مالزيايی که در روز سه شنبه ربوده شد، هستند.


XS
SM
MD
LG