لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۴

بازداشت شماری از فعالان هویت طلب آذربایجانی در تهران


شماری از فعالان هویت طلب آذربایجانی در تهران بازداشت شده اند.
شماری از فعالان هویت طلب آذربایجانی در تهران بازداشت شده اند.

فعالان مدنی آذربايجانی در تهران می گويند که مقام های امنيتی جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه، شماری از بازداشت شدگان روز پنجشنبه در تهران را آزاد کرده اند.


بر اساس گزارش ها، حدود ۲۰ تن در جريان مراسم افطار در منزلی در تهران بازداشت شده بودند.


در ميان بازداشت شدگان، علاوه بر چند نويسنده و روزنامه نگار آذربايجانی، سه کودک و نوجوان و همچنين چند زن خانه دار نيز وجود داشتند.


در ميان آزاد شدگان، نام رقيه عليزاده، همسر عباس لسانی به همراه سه فرزندش؛ مهدی ۸ ساله، علی ۹ ساله و سئودا ۱۵ ساله، و خانم رباب عظيمی بوده اند.


حسن ارک، يکی از فعالان هويت طلب و مدنی تبريز، در ارتباط با آزادی خانم عليزاده و فرزندانش، به « راديو فردا»، گفت:« آقای لسانی روز پنجشنبه از زندان يزد با من تماس گرفت و گفت که خانواده او را که بازداشت کرده بودند، آزاد کرده اند، ولی به آن ها گفته اند به شهر اردبيل برگردند و خود را به اداره اطلاعات آن شهر، معرفی کنند.»


عباس لسانی، يکی از فعالان هويت طلب اهل اردبيل، به خاطر فعاليت هايش به هجده ماه حبس محکوم شده، ولی چند ماه پيش به زندان يزد انتقال داده شد.


به گفته يکی از مدعوين به اين مراسم افطار که نخواست نامش فاش شود، نيروهای امنيتی پيش از اين که همه ميهمانان از راه برسند، واردعمل شدند و همه افراد را دستگير کردند و به بازداشتگاه نامعلومی بردند.



سه روز از اين بازداشت ها می گذرد، اما نيروهای امنيتی و انتظامی و يا دادگاه ها، هيچ اطلاعی در باره محل نگهداری بازداشت شدگان و نوع اتهام هايشان به خانواده آنها نداده اند .

به گفته شاهدان عينی، صياد محمديان، ميزبان مراسم، عليرضا صرافی ؛مدير مسئول ماهنامه توقيف شده « ديلمانج» و عضو شورای ملی صلح به رياست شيرين عبادی، سعيد مغانلو؛ روزنامه نگار، حسين حيدری؛ مدير مسئول نشريه دانشجويی اولوس، رقيه عليزاده؛ همسر عباس لسانی و سه فرزندش، اکبر آزاد؛ نويسنده و ناشر، حسن راشدی؛ نويسنده، از جمله بازداشت شدگان هستند.


گرچه تاکنون، سه روز از اين بازداشت ها می گذرد، اما نيروهای امنيتی و انتظامی و يا دادگاه ها، هيچ اطلاعی در باره محل نگهداری آنان و نوع اتهام هايشان به خانواده بازداشت شدگان، نداده اند و اين موضوع موجب نگرانی آنان شده است.


وجيهه فکور، همسر آقای صرافی، با اعتراض به بازداشت همسرش و ساير ميهمانان مراسم افطار به راديو فردا گفت: « اينجا يک کشور مسلمان است و اين هم يک سنت ديرينه است. در ماه مبارک رمضان، همه خانواده ها برای افطار ميهمان دعوت می کنند. سئوال من اين است که مگر چند نويسنده يا شاعر اجازه ندارند که در يک مهمانی افطار شرکت کنند؟»


خانم فکور گفت:« جايی برای پاسخگويی به ما نيست. البته فکر می کنم که مسئولان روز شنبه به ما بگويند که کدام نهاد اينها را بازداشت کرده است و در کجا زندانی هستند.»


وی از مسئولان جمهوری اسلامی ايران خواست تا هنگامی که افراد را بازداشت می کنند، به امنيت روانی خانواده های آنها هم بينديشند و گفت:« سال ها است که برای فرهنگ و ادب ايران زحمت می کشيم. ما هم جزو شهروندان اين کشوريم و حق داريم که از سرنوشت و وضعيت عزيزان خود مطلع شويم. اين، کوچکترين انتظاری است که از مقام ها داريم.»


يکی ديگر از افراد بازداشت شده، حسن رحيمی، يکی از فعالان مدنی و هويت طلب آذربايجانی ساکن کرج، است که از وضعيت او اطلاعی در دست نيست.


خواهر آقای رحيمی روز جمعه در اين مورد به راديو فردا گفت: « تا ساعت ۱۲ شب چهارشنبه منتظر مانديم، اما حسن به خانه نيامد. با موبايلش تماس گرفتيم که خاموش بود. اين موضوع موجب نگرانی ما شد.»


وی اضافه کرد :« ساعت شش صبح پنجشنبه، يکی از دوستان حسن با ما تماس گرفت و گفت که او را به همراه تعداد ديگری که در مراسم افطار در تهران بودند، دستگير کرده اند. از آن زمان تا اين لحظه هيچ خبری از او نداريم.»


اين بازداشت ها در شرايطی انجام گرفته اند که خانواده های هشت تن از دانشجويان هويت طلب دانشگاه تبريز، که مدت ها است در بازداشت به سر می برند، در نامه سرگشاده ای به آيت الله محمود هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، خواستار آزادی فرزندان زندانی خود شده اند.


تاکنون، هيچ پاسخی به اين نامه داده نشده است.


XS
SM
MD
LG