لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

ديدگاه ها؛ «حتى آيت الله ها هم در پى مدرك هستند»


بحث بر سر مدرک تحصیلی علی کردان (نفر اول نشسته) در محافل سیاسی ایران بالا گرفته است.(عکس: فارس)
بحث بر سر مدرک تحصیلی علی کردان (نفر اول نشسته) در محافل سیاسی ایران بالا گرفته است.(عکس: فارس)

هفته هاست كه در ايران بحث و جدل در باره مدرك دانشگاهى على كردان، وزير كشور جمهورى اسلامى در جريان است، بدون اينكه چشم انداز پايان اين جدل ها به چشم بخورد.


جنجال بر سر مدرك تحصلى على كردان زمانى آغاز شد كه وى براى تصدى سمت وزير كشور توسط رييس جمهورى به مجلس شوراى اسلامى معرفى شد.


اين بحث و جدل ها بر سر مدرك دانشگاهى آقاى كردان بر اين پايه شكل گرفته است كه گفته مى شود مدرك دكتراى ادعايى وى از دانشگاه آكسفورد تقلبى است و آقاى كردان فاقد هر گونه مدرك تخصصى دانشگاهى است.


على كردان اين اتهام را رد مى كند و مى گويد كه وى درجه ليسانس و فوق ليسانس خود را از دانشگاه آزاد كسب كرده است وسپس با نوشتن رساله دكتراى خود در باره «تعليم و تربيت در اسلام»، از دانشگاه اكسفورد دكتراى افتخارى گرفته است.


  • «بسيارى از مسئولان دولتى هنگام شاغل بودن در مقام هاى دولتى دست به گرفتن مدرك زده اند. اين بدان معنى است كه آنان با دريافت حقوق در مقام هاى بالا به جاى انجام وظيفه در برابر حقوق و مزاياى دريافتى، دست به تحصيل زده اند، تا به چنين مدركى دست يابند.»
عیسی سحر خیز، روزنامه نگار در تهران


مخالفان على كردان با استعلام از دانشگاه اكسفورد و انتشار پاسخ اين دانشگاه به استعلام خود، تاكيد دارند كه وى هيچ گونه مدركى از اين دانشگاه كسب نكرده است. دانشگاه آزاد اسلامى هم اعلام كرده است كه على كردان هيچگاه دانشجوى اين دانشگاه نبوده است.

دولت آقاى احمدى نژاد كه بدنبال اين جدل ها و جار و جنجال در باره درجه دانشگاهى آقاى كردان زير فشار قرار گرفته است، اعلام كرد كه اين مسئله اى شخصى و مربوط به آقاى كردان مى شود و نه دولت.


آقاى احمدى نژاد حتى تا آن جا پيش رفت كه درواكنش به خبرهاى مربوط به جعلى بودن مدرك دانشگاهى وزير كشور گفت: «براى خدمتگذارى نيازى به اين كاغذ پاره ها نيست.»


«آیت الله ها در پی مدرک»


عيسى سحرخيز، روزنامه نگار و تحليلگر سياسى در تهران، به «راديو فردا» مى گويد: جامعه ايران پوست انداخته و بر خلاف سال هاى پس از انقلاب كه دانشجوها دانشگاه ها را رها مى كردند تا خدمت كنند، امروز ما شاهد هستيم كه همه در پى كسب مدرك هستند. بنابر اين در نظامى كه سال ها تخصص و مدرك دانشگاهى را تحقير مى كرد، كار به جايى رسيده است كه حتى آيت الله هاى ما هم در پى مدرك هستند.


به گفته آقاى سحرخيز، اما در دولت محمود احمدى نژاد شاهد طرح يك بحث دو گانه هم هستيم. از يك سو آقاى احمدى نژاد مرتب دم از تعهد و اهميت تخصص و القاب آكادميك مى زند اما از سوى ديگر استادان دانشگاه ها را به بهانه هاى گوناگون از دانشگاه دور مى كند.


وى افزود: «گذشته از آن و فارغ از اينكه اين مدارك خريدارى شده اند يا نه، نكته اساسى اين است كه بسيارى از اين مسئولان دولتى هنگام شاغل بودن در مقام هاى دولتى دست به گرفتن مدرك زده اند، يعنى مدركى را گرفته اند كه يك دانشجوى تمام وقت سال ها بايد وقت صرف آن كند. اين بدان معنى است كه آنان با دريافت حقوق در مقام هاى بالا به جاى انجام وظيفه در برابر حقوق و مزاياى دريافتى، دست به تحصيل زده اند، تا به چنين مدركى دست يابند.»


«حرص و ولع» برای کسب مدرک دانشگاهی


دكتر مهرداد مشايخى، استاد دانشگاه در رشته علوم اجتماعى در واشينگتن نيز در باره بحث و گفت و گوها بر سر مدرك علی كردان به «راديو فردا» مى گويد: در پايان جنگ ايران و عراق، ما شاهد گسترش دانشگاه ها و ولعى هستيم كه جوانان براى ورود به دانشگاه ها نشان مى دهند. از جمله تشكيل دانشگاه آزاد اسلامى در همين راستا قابل ارزيابى است.


  • «اگر يك دانشجو تقلب كند از درس و دانشگاه محروم مى شود، (ولى) مدرك دانشگاهى وزير كشور آن جعلى است و حتى او از اين كار خود دفاع هم مى كند، بدون اينكه هيچ اتفاقى بيفتد.»
سعید پیوندی، استاد دانشگاه در پاریس

به گفته آقاى مشايخى، در حال حاضر ما شاهد گرايش نخبگان سياسى به مدارك و مدارج دانشگاهى هستيم. اين بدين معنى است كه پس از جوانان، اكنون سالهاست كه مقام هاى دولتى هم گرفتار تب گرفتن مدرك هستند.


آقاى مشايخى مى گويد: اما نکته آزار دهنده، نحوه نگرش دولت آقاى احمدى نژاد به پديده ها و رويدادهای سياسى در سطح جهان است كه با اغراق گويى و ادعاهاى كاذب تخصص را مسخره مى كند.


وى مى افزايد: «در حال حاضر بسيارى در ايران شغل شان نوشتن پايان نامه و رساله هاى دانشگاهى براى اين گونه كسانى هستند كه بدون تحقيقات و كار علمى مدرك خريدارى مى كنند.»


«مسئله فراتر از یک یا دو وزیر است»


دكتر سعيد پيوندى، استاد دانشگاه در پاريس هم معتقد است: مسئله تقلب و جعل مدارك دانشگاهى از يك وزير و دو وزير و چند مقام فراتر مى رود.


آنچه كه به باور آقاى پيوندى، قابل مشاهده است اين است كه ما در جامعه شاهد دو نوع سقوط هستيم، يكى سقوط مقام علم و تخصص و ديگرى سقوط شديد اخلاقى.


سعيد پيوندى، استاد دانشگاه در پاريس مى گويد: در جامعه اى كه نزديك به سه ميليون دانشجو دارد، مسئولين فكر مى كنند، بدون تخصص سر كار بودن كمى ناخوشايند است. بنابر اين دست به كسب مدرك مى زنند.


به گفته اين استاد دانشگاه، «در همين جامعه اگر يك دانشجو تقلب كند از درس و دانشگاه محروم مى شود، (ولى) مدرك دانشگاهى وزير كشور آن جعلى است و حتى او از اين كار خود دفاع هم مى كند، بدون اينكه هيچ اتفاقى بيفتد. در حالى كه پيامدهاى يك چنين مسئله اى حتى در كشورهاى در حال توسعه دستكم بركنارى وزير مى بود.»


به گفته آقاى پيوندى، تحقيقات نشان مى دهد كه مسئولان دولتى، حتى آنهايى كه مدرك خود را از طريق تحصيل در دانشگاه ها به دست آورده اند هيچ كار تحقيقى انجام نداده اند و هيچ مقاله علمى ننوشته اند كه لايق داشتن چنين عنوان هاى علمى باشند.



برنامه ديدگاه ها روزهاى شنبه ساعت ۱۹: ۳۵ دقيقه بوقت تهران پخش ميشود و دوبار ديگر هم تكرار مى شود: يك بار نيمه شب شنبه يعنى سى و پنج دقيقه پس از نيمه شب و بار ديگر روزهاى يكشنبه ساعت سيزده و پنج دقيقه به وقت تهران.


XS
SM
MD
LG