لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

اعتراض های گسترده کارگری در استان خوزستان


در روزهای اخیر، اعتراض های کارگری در برخی از نقاط استان خوزستان صورت گرفته است. در این زمینه، می توان به اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اشاره کرد.
در روزهای اخیر، اعتراض های کارگری در برخی از نقاط استان خوزستان صورت گرفته است. در این زمینه، می توان به اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اشاره کرد.

در روزهای اخیر، اعتراض های کارگری در برخی از نقاط استان خوزستان صورت گرفته است. در این زمینه، می توان به اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اشاره کرد.


کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، در استان خوزستان، از روز سوم مهر ماه، در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و مزايای خود، دست به اعتصاب زده اند.


کارگران اعتصابی همچنين خواسته های ديگری همچون افزايش حق مسکن، حق بدی آب و هوا و حق غذا داشته اند که به گفته فعالان کارگری در هفت تپه، با موافقت مسئولان شرکت مواجه شده است.


کوروش، يکی از کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، در اين مورد به « راديو فردا» گفت که مسئولان شرکت در پی مذاکرات روز پنجشنبه با نمايندگان کارگران، با تحقق مسايل اخير موافقت کرده اند.


به گفته او، بر اين اساس، حق مسکن کارگران به ۱۳ هزار تومان و حق بدی آب و هوا به ۴۲ هزار تومان افزايش يافته است.


کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در تدارک برگزاری مجمع عمومی سندیکای کارگران برای راه اندازی دوباره آن هستند.

کوروش افزود: قرار بود اين توافق ها به صورت کتبی اعلام شود که تاکنون اين اقدام انجام نشده است و کارگران منتظر تحقق وعده مسئولان شرکت هستند.


او همچنین گفت که اعتصاب تا زمانی که حقوق معوقه کارگران پرداخت نشود، ادامه خواهد یافت.


پيش از اين نيز پرداخت حقوق و مزايای ۳۵۰۰ کارگر شرکت نيشکر هفت تپه به تعويق افتاده بود.


اين شرکت همراه با ساير کارخانه های نيشکر در ايران به دليل واردات بی رويه شکر و عدم جلوگيری از آن توسط دولت، با مشکلات گسترده اقتصادی مواجه شده اند؛ مشکلاتی که موجب شده است تا هزاران کارگر اين کارخانه ها و همچنين هزاران کارگر کارخانه های وابسته به صنعت شکر در ايران برای ماه ها حقوق خود را دريافت نکنند.


به همين دليل، هزاران کارگر شرکت نيشکر هفت تپه در دو سال گذشته، بارها اقدام به اعتصاب کرده اند تا حقوق معوقه شان را دريافت کنند.


در عين حال، کارگران اين شرکت در اعتصاب های گذشته خود دولت را به دليل چشم بر هم گذاشتن بر روی فعاليت مافيای شکر مورد انتقاد قرار دادند.


تلاش برای راه اندازی دوباره سنديکای کارگران هفت تپه


همزمان، کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در تدارک برگزاری مجمع عمومی سندیکای کارگران این شرکت به منظور راه اندازی دوباره آن هستند که فعاليت آن در ماه های نخست پس از پيروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ به حال تعليق در آمد.



بين ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کارگر کارخانه کاغذسازی پارس روز سوم مهر ماه در مقابل فرمانداری شوش دست به تجمع زدند و خواستار رسيدگی مسئولان به مشکلات خود شدند.

کوروش در این زمینه گفت: در دو سال گذشته، يک شورای فرمايشی وجود داشت که نماينده کارگران نبود و به همين دليل از سوی کارگران منحل اعلام شد.


اين کارگر شرکت نيشکر هفت تپه افزود: اين اقدام پس از نظر موافق بيش از دو هزار کارگر اين شرکت انجام گرفت و درعين حال، آنان خواستار راه اندازی دوباره سنديکای کارگران شدند.


وی اضافه کرد: قرار است انتخابات نمايدگان سنديکا به زودی انجام شود.


اين در حالی است که مسئولان اداره کار و وزارت اطلاعات در استان خوزستان بارها با راه اندازی دوباره اين سنديکا مخالفت کرده اند.


اما به گفته کوروش، اين موضوع تنها در صلاحيت کارگران است که در مورد آينده خود و تشکل صنفی شان تصميم بگيرند.


همزمان، فعالان کارگر اعلام کردند که کارگران کاغذسازی پارس در شوش، که مواد اوليه خود را از نيشکر هفت تپه تهيه می کرد، و اکنون به دليل تعطيلی اين واحد، مواد اوليه آن تامين نمی شود، اقدام به اعتراض کرده اند.


کوروش با تاييد اين اعتراض گفت که به کارگران گفته شده است که کارخانه کاغذسازی پارس برای دو ماه تعطيل خواهد بود و اين در حالی است که آنان سه ماه است که حقوق و مزايای خود را دريافت نکرده اند.


به گفته او، بين ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کارگر اين کارخانه روز سوم مهر ماه در مقابل فرمانداری شوش دست به تجمع زدند و خواستار رسيدگی مسئولان به مشکلات خود شدند.


کوروش همچنين گفت که اعتراض کارگران در روز پنجشنبه نيز ادامه داشت.


اعتصاب ۱۷۰۰ راننده و کاميوندار در خوزستان


پيش از اين، و در روزهای اخير، صدها تن از رانندگان و کاميونداران در مرکز استان خوزستان اقدام به اعتصاب کرده اند.


اين اعتصاب از حمايت سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه برخوردار شده است.


در گزارش های غير رسمی در خصوص اين اعتصاب که انعکاسی در رسانه های ايران نداشته است، گفته می شود که حدود ۱۷۰۰ تن از اعتصاب کنندگان در روزهای گذشته با به صف کردن کاميون های خود در جاده سه راه خرمشهر به مسير پايانه حمل و نقل اهواز به طول تقريباً سه کيلومتر، خواستار تحقق مطالبات صنفی خود شدند.




حدود ۱۷۰۰ تن از اعتصاب کنندگان در روزهای گذشته با به صف کردن کاميون های خود در جاده سه راه خرمشهر به مسير پايانه حمل و نقل اهواز به طول تقريباً سه کيلومتر، خواستار تحقق مطالبات صنفی خود شدند.

خواسته های صنفی رانندگان و کاميونداران اعتصابی حذف دلالان در واگذاری بار به رانندگان و کاميونداران و راه اندازی سنديکای رانندگان و کاميونداران اهواز که فعاليت آن از يک سال پيش توسط وزارت کار و امور اجتماعی به حال تعليق در آمده است، از جمله خواسته های اعتصابيون است.


ديگر خواسته های صنفی معترضين، ايجاد سيستم يکپارچه امنيتی در جاده ها، برقراری خوابگاه ها و سرويس های بهداشتی برای رانندگان در محل پايانه حمل و نقل اهواز و اعمال نظارت دقيق و مناسب در فعاليت های پايانه ها و باربری ها از سوی وزرات راه و ترابری است.


مجتبی گهستونی، روزنامه نگار در اهواز، اين موضوع را که اعتصاب رانندگان و کاميونداران مشکلاتی را در صنعت حمل و نقل به وجود آورده است، مورد تاييد قرار داد.


وی با اشاره به اهميت اقتصادی و تجاری استان خوزستان در ايران، از جمله داشتن مرزی طولانی با عراق و قرار داشتن دو پايانه صادراتی در اين استان، گفت که طبيعی است با اين اعتصاب، روند کار حمل و نقل در خوزستان با مشکل مواجه شود.


آيا مسئولان استان خوزستان در جهت مذاکره با کاميونداران و رانندگان معترض ديدار و گفت و گو کرده اند؟


مجتبی گهستونی پاسخ داد که مسئولان خواستار ديدار با نمايندگان معترضين شده اند، زيرا به گفته آنان، خواسته های کاميونداران و رانندگان معترض به گونه ای نيست که قابل حل نباشد.


اعتصاب ۱۷۰۰ راننده و کاميوندار در اهواز، آخرين مورد از اعتراض ها و اعتصاب هايی است که در ماه های اخير در واحدهای صنعتی استان خوزستان صورت گرفته اند.


آقای گهستونی دليل اين اعتراض ها و اعتصاب ها را ورشکستگی واحدهای صنعتی مانند شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه و ناتوانی در پرداخت دستمزد کارگران دانست و گفت: « در صورت همدلی مسئولان استان اين گونه مشکلات قابل حل هستند که به نوبه خود فشارهای اقتصادی و روحی بر کارگران و فقر در خوزستان را از بين خواهد برد.»


بازداشت چند تن از راننده ها و کاميونداران اعتصابی


در همین حال، ابوالفضل عابدينی، روزنامه نگار در اهواز، به « راديو فردا» گفت : ماموران نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران روز پنجشنبه چند تن از رانندگان و کاميونداران اعتصابی در استان خوزستان را بازداشت کردند.


وی شمار بازداشتی ها را حدود پنج نفر اعلام کرد و افزود: « ماموران نيروی انتظامی همچنين پلاکاردهای رانندگان و کاميونداران را که خواسته های خود را بر روی آنها نوشته بودند، جمع کردند».


به گفته اين روزنامه نگار در اهواز، اين اقدام نيروی انتظامی موجب شد که شماری در حدود ۲۰ درصد اعتصابيون دست از اعتصاب بکشند. اما سايرين گفته اند که اعتصاب را ادامه می دهند


اين در حالی است که هيچ منبع خبری مستقلی تاکنون اين خبر را تاييد نکرده است.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG