لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۷

ممانعت کره شمالی از کار بازرسان آژانس


دولت کره شمالی حدود دو هفته پيش دسترسی بازرسان آژانس به بخش ويژه غنی سازی در یونگ بیون را مسدود کرده بود.(عکس:epa)
دولت کره شمالی حدود دو هفته پيش دسترسی بازرسان آژانس به بخش ويژه غنی سازی در یونگ بیون را مسدود کرده بود.(عکس:epa)

منابع ديپلماتيک نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گفتند: دولت کره شمالی بر خلاف مفاد توافقتنامه سال گذشته دسترسی بازرسان اين نهاد به تمامی قسمت های مرکز هسته ای يونگ بيون را متوقف کرده است.


يک ديپلمات وابسته به آژانس بين المللی انرژی اتمی به خبرگزاری «رويترز» گفت: « به بازرسان آژانس گفته شده است که از امروز، اجازه بازرسی و سرکشی به هيچيک از قسمت های اين مرکز هسته ای را ندارند. ولی آنها هنوز هم در محل سکونت خود دراين مرکز به سر می برند.»


به گفته ديپلمات ها، قرار است آژانس بين المللی انرژی اتمی اين موضوع را به طور رسمی اعلام کند.


دولت کره شمالی حدود دو هفته پيش دسترسی بازرسان آژانس به بخش ويژه غنی سازی در اين مرکز هسته ای را مسدود و همزمان اعلام کرد که برخی از فعاليت های هسته ای خود را از سر خواهد گرفت. ولی در عين حال، تا امروز به بازرسان اجازه می داد که به بخش های ديگر اين تاسيسات سرکشی کنند.


به نظر می رسد که توافق سال گذشته دولت کره شمالی با پنج کشور درگير در اين مذاکرات، شامل چين، ژاپن، کره جنوبی، آمريکا و روسيه، از ماه گذشته تاکنون با موانعی مواجه شده است.


در آن هنگام، دولت کره شمالی تهديد کرد که فعاليت های خود را در مرکز هسته ای قديمی يونگ بيون از سر خواهد گرفت و گفت: دليل اين اقدام، عدم وفاداری دولت آمريکا به وعده خود، يعنی خارج کردن کره شمالی از فهرست دولت های حامی تروريسم است.


برخی گزارش ها حاکی از تصميم دولت آمريکا برای خارج کردن نام کره شمالی از فهرست دولت های حامی تروريسم است.

در همين حال، برخی گزارش ها حاکی از تصميم دولت آمريکا برای خارج کردن نام کره شمالی از فهرست دولت های حامی تروريسم است.


خبرگزاری ژاپنی « کيودو» روز پنجشنبه از قول يک منبع دولت ژاپن، بدون ذکر نام وی، گفت: مقامات آمريکايی مسئول مذاکرات هسته ای با کره شمالی، به همتايان ژاپنی خود گفته اند که حذف کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروريسم را به پايان روند ارزشيابی از اقدامات آن کشور برای ازکاراندازی تاسيسات هسته ای مشروط نخواهند کرد.


کيودو اين گزارش را پس از مذاکرات روز چهارشنبه بين فرستاده ويژه دولت آمريکا با مقامات ارشد ژاپنی مسئول مذاکرات هسته ای کره شمالی منتشر کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن از اظهار نظر در مورد اين خبر امتناع کرده است.


به گزارش خبرگزاری کيودو، تصميم دولت آمريکا برای مشروط نکردن حذف کره شمالی از فهرست دولت های حامی تروريسم در جريان مذاکرات دو هفته پيش کريستوفر هيل، معاون وزير خارجه آمريکا، با مقامات کره شمالی در پيونگ يانگ اعلام شده است.


براساس اين طرح ديپلماتيک جديد که هدف آن، احيای توافق کشورهای موسوم به گروه شش است، کره شمالی به طور موقت از فهرست حاميان تروريسم خارج خواهد شد، ولی در نهايت، قطعيت اين تصميم به ارزشيابی بين المللی از اقدامات اخير آن کشور برای ازکاراندازی مراکز هسته ای بستگی دارد.


دولت آمريکا در ماه ژوئن با ادامه ارسال کمک های غذايی به کره شمالی در قبال رعايت توافقنامه هسته ای موافقت کرد و از دولت ژاپن نيز خواست در اين عرصه از کمک های بشردوستانه مشارکت کند.


به گزارش خبرگزاری کيودو، دولت ژاپن با خارج کردن کره شمالی از فهرست دولت های حامی تروريسم موافقت کرده است، ولی ظاهرا به دليل خصومت های تاريخی و حساسيت افکار عمومی آن کشور حاضر نيست در اهدای کمک های بشر دوستانه مشارکت کند.


XS
SM
MD
LG