لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

تعهد گروه هفت برای مقابله با بحران مالی


نشست وزیران اقتصادی هفت کشور ثروتمند جهان روز جمعه برگزار شد.
عکس از :AFP
نشست وزیران اقتصادی هفت کشور ثروتمند جهان روز جمعه برگزار شد. عکس از :AFP

نمایندگان هفت کشور ثروتمند دنیا روز جمعه در واشینگتن تاکید کردند از همه ابزار های لازم برای مقابله با بحران مالی استفاده خواهند کرد، ولی اين کشور ها بر سر طرح بريتانيا برای تضمين وام بين بانک ها به توافق نرسيدند.


در حالی که رکود جهانی، بازار های مالی را تهديد می کند، اعضای گروه هفت اذعان کردند که راه حل های مختص به يک کشور يا موردی نخواهد توانست به بحران مالی کنونی پايان دهد.


در حالی که در نشست بعد از ظهر روز جمعه وزيران اقتصادی آمريکا، کانادا، بريتانيا، آلمان،ايتاليا، فرانسه و ژاپن بر حمايت مالی از بانک ها به عنوان اصلی ترين الويت در شرايط کنونی تاکيد شد، ولی اين کشورها نتوانستند بر سر نحوه ارائه اين کمک ها به توافق برسند.


وزارت خزانه داری آمريکا طرح ۷۰۰ ميليارد دلاری نجات مالی را برای کمک به موسسات مالی اين کشور ارائه کرده است، ولی کشورهای اروپايی هنوز نتوانسته اند چنين طرحی به تصويب برسانند.


اين در حالی است که صندوق بين المللی پول زيان احتمالی بحران اعتبارات مالی را بالغ بر ۱.۴ تريليون دلار ارزيابی کرده است.


در همين حال، کريستين لاگارد، وزير اقتصاد فرانسه، پيش از آغاز نشست گروه هفت در واشينگتن گفته بود: نبايد حتی تصور آن را کرد که می خواهيم يک پاسخ هماهنگ که همه کشورها را به يک صورت در بر بگيرد، داشته باشيم. خيلی ساده است، به دليل اين که نمی توان يک شيوه مشخص را برای همه تجويز کرد در حالی که اين بازار های بايکديگر تفاوت دارند.


وی افزود: آنچه که اهميت دارد اين است که به توافقی براساس اصول مشترک دست يابيم.


«آمریکا قادر است بحران کنونی را حل کند»


جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه « وحشت و بی ثباتی» را عامل تشدید بحران مالی در جهان دانست

درهمین حال، جرج بوش ، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه « وحشت و بی ثباتی» را عامل تشدید بحران مالی در جهان دانست و تاکيد کرد: آمريکا قادر است بحران مالی کنونی را حل کند.


آقای بوش هشدار داد که اضطراب زمينه ساز تشديد وضعیت موجود می شود و اين باعث خواهد شد اقداماتی که برای حل بحران لازم است انجام شود، با مشکلاتی مواجه شوند.


رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی هشت دقيقه ای خود در کاخ سفيد بارديگر کوشيد اعتماد عمومی را به اقدامات دولت برای نجات نظام مالی جلب کند.


جرج بوش گفت: طرح هفتصد ميليارد دلاری دولت برای نجات نظام مالی، طرحی به اندازه کافی قدرتمند است اما برای مشاهده اثرات آن نياز به زمان بيشتری هست.


بوش افزود : دوره کنونی دوره پر اضطرابی است اما ما مسائل را می شناسيم و ابزار حل آن را داريم و سريعا در اين راه اقدام می کنيم.


رييس جمهوری آمريکا همچنين با اشاره به حضور وزيران اقتصاد هفت کشور صنعتی جهان در واشيگتن برای رايزنی درباره بحرانی مالی در جهان، تاکيد کرد: هنری پالسون، وزير خزانه داری آمريکا، با مقامات کشورهای چين، روسيه و هند در اين زمينه گفت وگو خواهد کرد.


در حالی جرج بوش خواهان اعتماد مردم به اقدامات دولت برای حل بحران مالی شد که وال استريت، مرکز بورس نيويورک، در دقايق آغازين روز جمعه با بيش از ۱۰ درصد کاهش ارزش سهام در معاملات مواجه شد.


سهام داو جونز در شروع معاملات وال استريت در روز جمعه تقريبا با کاهش ۷۰۰ واحدی مواجه شد. اين در حالی است که در ادامه معاملات مرکز بورس نيويورک توانست ۱۰۰ واحد افزايش يابد.


در همين حال با تداوم بحران مالی در بازار های جهان، معاملات در بازارهای اوکراين، روسيه، اتريش، ايسلند و رومانی به حالت در تعليق در آمد.


اين در حالی است که معاملات در بورس های اروپايی روز جمعه با کاهش شاخص بهای سهام روبه رو شد. شاخص بهای سهام در بازار های بورس لندن، پاريس و فرانکفورت با کاهش چشم گير مواجه شد.


در همین زمینه، به دنبال سقوط شديد ارزش سهام در وال استريت، شاخص نيکی در ژاپن روز جمعه با تقريباً ۱۰ درصد کاهش روبه رو شد.


ارزش سهام در استراليا، نيوزيلند و سنگاپور نيز کاهش يافت.


شاخص داو جونز آمريکا، روز پنجشنبه، برای نخستين بار در پنج سال گذشته به کمتر از ده هزار واحد سقوط کرده بود.


XS
SM
MD
LG