لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

کشته شدن دهها شبه نظامی طالبان در منطقه هلمند


استان هلمند به دلیل دارا بودن مزارع تریاک برای طالبان اهمیت استراتژیک دارد. (عکس: epa)
استان هلمند به دلیل دارا بودن مزارع تریاک برای طالبان اهمیت استراتژیک دارد. (عکس: epa)

مقامات افغان، روزیکشنبه اعلام کردند که بیش از ۶۰ شبه نظامی طالبان در جریان شبیخونی به شهری در جنوب افغانستان، کشته شدند.


داوود احمدی، سخنگوی فرماندار استان هلمند، می گوید: طالبان با استفاده از راکت و سلاح های سنگین به نیروهای افغانستان در حوالی شهر لشکرگاه، مرکز استان هلمند، حمله کردند. در جریان چند زدوخورد دیگر در همین منطقه ۴۰ نیروی دیگر از طالبان نیز کشته شدند.



به گفته آقای احمدی، طالبان پس از نیمه شب از سه سو به شهر حمله کردند و نیروهای افغان پس از نبرد به کمک نیروی هوایی توانستند آنها را عقب برانند. در جریان این حمله، به چند نقطه از شهر موشک اصابت کرد، اما آسیبی به مردم غیرنظامی نرسید.


آقای احمدی می گوید که «علاوه بر جسد ۴۱ شبه نظامی طالبان که مقامات از اطراف لشکرگاه جمع آوری کردند، بر اساس گزارش نیروهای اطلاعاتی طالبان خود ۲۰ جسد دیگر را پس از حمله با خود برده اند.»


او می افزاید: جسد یکی از رهبران طالبان به نام ملا قدرت الله نیز در میان کشته شدگان بوده است.



استان هلمند بزرگ ترین منطقه تولید مواد مخدر در جهان است و به تنهایی بیش از نیمی از تریاک افغانستان در این استان به عمل می آید.

هشت هزار نیروی بریتانیایی مسئولیت حفاظت از ناحیه اطراف لشکرگاه را بر عهده دارند که از سال ۲۰۰۶ تاکنون تقریبا هر روز با طالبان درگیر شده اند.


سخنگوی فرماندار هلمند می گوید: نیروهای بین المللی و افغان در یک نبرد سه روزه دیگر در این استان که روز شنبه پایان یافت مرکز نادعلی را که در دست طالبان بود بازپس گرفتند.


آقای احمدی می افزاید: نیروهای ارتش و پلیس افغانستان اکنون کنترل این مرکز را در دست دارند و تلفاتی هم در میان نیروهای افغان و ناتو دیده نشده است.


به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مقامات افغان در گذشته بارها هنگام اعلام تلفات مبالغه کرده اند. از آنجا که خبرنگارها قادر به سفر به این نواحی دورافتاده و خطرناک افغانستان نیستند تایید این شمار از تلفات با منابع مستقل ممکن نیست.


در همین حال نیروهای ناتو نیز اعلام کردند که از نبرد در استان هلمند اطلاع دارند، اما نمی توانند در این مورد اطلاعاتی به رسانه ها بدهند.


استان هلمند بزرگ ترین منطقه تولید مواد مخدر در جهان است و به تنهایی بیش از نیمی از تریاک افغانستان در این استان به عمل می آید.


بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می شود، و کارشناسان تخمین می زنند که ۱۰۰ میلیون دلار از سود حاصل از تجارت مواد مخدر برای تجهیز طالبان استفاده می شود.


طبق تخمین آسوشیتدپرس بر اساس آمارهای مقامات غربی و افغان، در سال جاری بیش از ۴۷۰۰ نفر در جریان حملات شبه نظامی ها کشته شده اند که اغلب آنها از نیروهای طالبان بوده اند.
XS
SM
MD
LG