لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

دیدگاه‌ها؛ اعتصاب در بازار


بازاريان گفته‌آند که مجبورند برای پرداخت ماليات، قيمت کالاهای خود را افزايش دهند که اين اقدام موجب کم شدن مشتريان آنان خواهد شد.(عکس: فارس)
بازاريان گفته‌آند که مجبورند برای پرداخت ماليات، قيمت کالاهای خود را افزايش دهند که اين اقدام موجب کم شدن مشتريان آنان خواهد شد.(عکس: فارس)

در پی اجرايی شدن «قانون ماليات بر ارزش افزوده» از ابتدای مهرماه، برخی اصناف اصفهان در اعتراض به اين قانون از روز شنبه ۱۳ مهرماه تا روز سه شنبه ۱۶ مهر ماه، مغازه‌های خود را تعطيل کردند.


روز چهارشنبه نیز اعتصاب ادامه پیدا کرد و طلافروشان در شهرهای تبریز، تهران، مشهد و برخی شهرهای دیگر نیز به آنان پیوستند.


شما چه فکر می کنید؟
  • نجفیان از نجف آباد: دولت ايران و همچنين مراكز قدرت تحت كنترل بازار مي باشد و علت بيشتر مشكلات مملكت به خاطر دخالت اينها در سياست است...
در بخش شما چه فکر می کنید، نظرات خود را درباره اعتصاب بازاریان با دیگران درمیان بگذارید یا برای ما پیام بگذارید (۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲)

بازاريان در گفتگو با خبرگزاری‌های ايران اعلام کرده‌اند که مجبورند برای پرداخت اين ماليات، قيمت کالاهای خود را افزايش دهند که اين اقدام موجب کم شدن مشتريان آنان خواهد شد.


محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلویزیونی خود در شب سه شنبه بدون اشاره به اعتراض طلا فروشان به اجرای دریافت مالیات بر ارزش افزوده گفت پیشنهاد وی این بوده است که این قانون آهسته و به طور تدریجی پیاده شود.


به گزارش رسانه‌های ایران، آقای احمدی‌نژاد خود میزان مالیات بر ارزش افزوده را که ۷ در صد پیشنهاد شده بود به سه در صد تقلیل داده‌است.


در روز سوم ادامه اعتراضات طلافروشان به اجرای مالیات ارزش افزوده، نمایندگان این صنف در پی مذاکراتی با مقام‌های مسئول در وزارت اموراقتصادی و دارائی و آمادگی دولت برای تأخیر سه ماهه ادر زمان آغاز اجرای قانون اعلام کردند که از روز شنبه بازارهای طلا فروشان در شهرهای مختلف باز خواهد بود.


در این میان برخی از تحلیلگران و ناظران اوضاع ایران، قبول تأخیر دراجرای قانون از سوی دولت را عقب‌نشینی دولت در برابر طلافروشان تفسیر و تعبیر کرده‌اند.



روزنامه کیهان در شماره پنجشنبه خود از آن چه که «عقب‌نشینی دولت» در مقابل اعتصاب طلافروشان و چند صنف دیگر خواند، انتقاد کرد و اعتصابات ۵ روزه اخیر در اصفهان و برخی شهرها از جمله تهران را «یك حركت ضد ملی» و «همراهی با دشمنان» نامید.





محمد بهزادیان رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران به رادیو فردا میگوید قانون مالیات بر ارزش افزوده خوب و باید اجرا شود زیرا دادن مالیات میتواند به ایجاد زمینه برای دموکراسی سیاسی هم کمک کند. مشکل در اجرای قانون به گفته آقای بهزادیان ناشی از این است که ارتباط دولت با مردم کار نمی‌کند.

رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران میگوید دولت عملا مانع کار شورای اصناف شده است و با ایجاد شوراهای مطیع خود، دخالت در اتاق بازرگانی تهران، دخالت در اتحادیه کارفرمایان و غیره ارتباط خود را با اصناف قطع کرده‌است.


در باره قانون مالیات بر ارزش افزوده آقای بهزادیان براین نظر است که صنایع کشور پیش از این هم بدولت عوارض میدادند بنابراین بخش خصوصی در مجموع از این قانون استقبال میکند اما اشکال در این است که دولت پیش شرط‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم برای اجرای قانون را تدارک ندیده است.


آقای بهزادیان در باره توافق صنف طلافروشان با دولت می‌گوید: دولت نباید به تأخیر در اجرای قانون تن می‌داد و اعتصاب صنف طلافروش تأثیر چندانی نمی‌توانست در گردش اقتصادی کشور داشته باشد.


گذشته از این آن چنان که آقای بهزادیان می‌گوید، این صنف معروف به سرسختی در برابر پرداخت مالیات است.



دکتر علیرضا احمدی روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی در تهران هم با تأیید درست بودن این قانون به رادیو فردا می‌گوید: چراباید طلافروشان تافته جدا بافته باشند.


به باور آقای احمدی، موافقت دولت برای به عقب انداختن زمان اجرای این قانون اشتباه است و دلیل مخالفت صنف طلافروش با پرداخت این مالیات شاید این باشد که طلافروشان مایل به روکردن اوراق و دفتر خرید و فروش‌های خود نیستند.


علیرضا احمدی هم بمانند رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران بر این نظر است که دولت زمینه‌های لازم برای اجرای قانون را فراهم نکرده است. بنابراین این اعتراض‌ها قابل پیش بینی بودند.


به گفته آقای احمدی عامل دیگری که به این اعتراض دامن زده‌است کمبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم است که به نگرانی طلافروشان مبنی بر اینکه اجرای قانون باعث کسادی هرچه بیشتر معاملات آنان خواهد شد، دامن زده‌است.




حسن شریعتمداری لیلگر سیاسی مقیم هامبورگ به رادیو فردا می‌گوید: دلیل این اعتراض، اگر از جنبه سیاسی به آن نگاه کنیم، این است که بازار نگران از دست دادن پایگاه‌های خود در دولت است. دولتی که گرایش آن در حال حاضر بیشتر به گروه‌های نو پای نظامی و امنیتی است.

از نظر اقتصادی هم به گفته آقای شریعتمداری تنها عدم اطلاع‌رسانی نیست که باعث این اعتراض‌ها شده است بلکه نبود شفافیت، ساختار رانتی و فساد است که شهروندان را از رغبت به دادن مالیات بازمی‌دارد.


این اقدام به خودی خود خوب، برای گرفتن مالیات برارزش افزوده، به گفته حسن شریعتمداری زمانی قابل اجراست که در زمینه‌های دیگر اقتصادی شفافیت حاکم شود ودولت حساب پس بدهد.


*******


برنامه دیدگاه‌‌ها روزهای شنبه ساعت ۱۹:۳۵ به وقت تهران پخش و در ساعت ۳۵ دقیقه نیمه شب و ساعت ۱۳:۰۵ روزهای یکشنبه تکرار خواهد شد.


نظرات و پيشنهادهای خود را با این برنامه در ميان بگذاريد:
شماره پيام‌گيرراديو فردا: ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳
شماره اس ام اس گير راديو فردا: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰
آدرس پست الکترونيکی دیدگاه‌ها: Didgah@radifarda.com


XS
SM
MD
LG