لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

رمان اول نویسنده هندی، برنده جایزه بوکر


آدیگا چهارمین نویسنده ای است که با کتاب اول خود بوکر می گیرد. (عکس: epa)
آدیگا چهارمین نویسنده ای است که با کتاب اول خود بوکر می گیرد. (عکس: epa)

آراویند آدیگا، ۳۳ ساله، سه شنبه شب چهلمین جایزه «من بوکر» کتاب را با رمان اول خود با عنوان «ببر سفید» از آن خود کرد.


رمان «ببر سفید» کاوشی است در نظام طبقاتی جامعه هند که از طریق داستان زندگی پسرکی روستایی حکایت می شود که در جوانی به عنوان راننده مخصوص مردی ثروتمند استخدام می شود.


آراویند آدیگا که در حال حاضر در شهر مومبای (بمبئی) زندگی می کند در هند متولد شده و در استرالیا بزرگ شده است. او در دانشگاه های کلمبیا و آکسفورد تحصیل کرده و خبرنگار سابق مجله «تایم» در هند است.



جایزه من بوکر معتبرترین، معروف ترین، و سخاوت مندانه ترین جایزه ادبی بریتانیاست که سالانه به رمانی نوشته یک نویسنده اهل بریتانیا، ایرلند، یا کشورهای مشترک المنافع اهدا می شود.

آقای آدیگا از نظر جوانی و پایین بودن سن، دومین نویسنده ای است که تاکنون این جایزه معتبر ادبی را از آن خود کرده است. بن اکری در زمان بردن این جایزه در سال ۱۹۹۱ برای رمان «جاده قحطی زدگان» ۳۲ ساله بود.


مایکل پورتیلو، یک وزیر سابق کابینه در دولت بریتانیا و رئیس هیئت داوران بوکر در سال جاری ضمن تحسین رمان آدیگا و تشبیه آن به «مکبث» گفت که اثر او به این دلیل برنده جایزه شده که «داوران معتقد بودند که اثرش به یک اندازه هم شوکه کننده است و هم سرگرم کننده».


آقای آدیگا می گوید کتابش «تلاشی است برای ثبت صدای انسان هایی که هنگام سفر در هند ملاقات شان می کنید، ‌ثبت صدای طبقه عظیم پایین جامعه».


آراویند آدیگا که کتابش «سرشار از خشم توصیف شده» می افزاید: «دوست نداشتم این کار را با احساساتی گری بکنم یا آنها را طبق معمول آدم هایی ضعیف و غمگین و خشک تصویر کنم.»


آدیگا هنگام دریافت جایزه آن را به «مردم دهلی نو که در آن زندگی کردم و این کتاب را نوشتم» تقدیم کرد، و وقتی از او پرسیدند با پول جایزه چه خواهد کرد با اشاره به بحران مالی جاری به شوخی گفت:‌«اولین کاری که باید بکنم این است که یک بانک پیدا کنم که بشود در آن پول گذاشت.»


جایزه من بوکر معتبرترین، معروف ترین، و سخاوت مندانه ترین جایزه ادبی بریتانیاست که سالانه به رمانی نوشته یک نویسنده اهل بریتانیا، ایرلند، یا کشورهای مشترک المنافع اهدا می شود. این جایزه همراه است با چکی به مبلغ ۵۰ هزار پوند، و افزایش فروش کتاب و چاپ های مجدد.



آدیگا می گوید کتابش «تلاشی است برای ثبت صدای انسان هایی که هنگام سفر در هند ملاقات شان می کنید،‌ ثبت صدای طبقه پایین جامعه».


در فهرست فینالیست های امسال من بوکر نسبت به سال های گذشته از نویسندگان ستاره و بسیار معروف خبری نبود.


در این فهرست دو نویسنده با کار اول خود حضور داشتند و رمان «هلند» جوزف انیل که نظر منتقدان را بسیار به خود جلب کرده و «افسون گر فلورانس»، آخرین رمان سلمان رشدی، از فهرست نهایی حذف شدند.


در نتیجه شرط بندها بین دو نویسنده دوبه شک بودند: آدیگا و نویسنده ایرلندی سباستین بری ۵۳ ساله که با رمان «کتاب مقدس مخفی» در فهرست حضور داشت.


دیگر نویسنده های حاضر در فهرست نهایی من بوکر امسال آمیتاو گوش، لیندا گرنت، ‌فیلیپ هنشر، و استیو تولتز بودند.


سال گذشته جایزه من بوکر به نویسنده زن ایرلندی ان انرایت با کتاب «جمع خانوادگی» رسید.


XS
SM
MD
LG