لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

استراليا از تعقيب قضائی احمدی نژاد خودداری می کند


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران. (عکس: AFP)
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران. (عکس: AFP)

استراليا اعلام کرد از تعقيب قضائی عليه محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، در ديوان بين المللی لاهه خودداری می کند اما تحريم های گسترده تری را عليه ايران اعمال خواهد کرد.


استفان اسميت، وزيرامورخارجه استراليا، چهارشنبه اعلام کرد که « دولت آن کشور از انديشه تحت تعقيب قراردادن محمود احمدی نژاد صرف نظر می کند زيرا اين امر می تواند اذهان جهانی را از پرونده هسته ای ايران منحرف کند.»



استراليا از مدتی پيش اعلام کرده بود که برای تعقيب قضائی احمدی نژاد به ديوان بين المللی لاهه مراجعه خواهد کرد و بخاطر اظهارات احمدی نژاد عليه اسرائيل، ارائه کيفرخواست و محاکمه وی را درخواست خواهد کرد.


اين انديشه از زمان دولت پيشين استراليا مطرح شده بود. دولت جديد اين کشور نيز که از ماه نوامبر ۲۰۰۷ روی کارآمد، اين پيشنهاد را دنبال کرده بود.


« دولت آن کشور از انديشه تحت تعقيب قراردادن محمود احمدی نژاد صرف نظر می کند زيرا اين امر می تواند اذهان جهانی را از پرونده هسته ای ايران منحرف کند.»
استفان اسميت وزيرامور خارجه استراليا

استراليا اظهارات احمدی نژاد عليه اسرائيل را «تحريک به خشونت عليه اسرائيل» می داند.


هرچند دولت جمهوری اسلامی ايران از آغاز روی کارآمدن خود اعلام کرده که اسرائيل را به رسميت نمی شناسد، اما پس از رسيدن احمدی نژاد در سه سال و نيم پيش به مسند رياست جمهوری ، اظهارات وی عليه اسرائيل و هولوکاست، وارد مراحل جديدی شد.


احمدی نژاد از«لزوم محو اسرائيل ازنقشه جغرافيا» سخن می گويد و نيز هولوکاست را که فاجعه کشتار شش ميليون نفراز يهوديان درايام سلطه نازي ها دراروپا بوده است، «افسانه ای دروغ» می داند. اين اظهارات او ازسوی بسياری ازکشورهای جهان تقبيح شده است.


کوين راد که نوامبر ۲۰۰۷ به مقام نخست وزيری استراليا رسيد، قول داده بود که احمدی نژاد را مورد تعقيب قضائی قراردهد.


کوين راد با تاکيد براينکه دولت وی درصدد ايفای نقشی فعالتری در صحنه بين الملل است، در بهار ۲۰۰۸ اعلام کرده بود که بخاطر اظهارات ضد اسرائيلی و ضد يهودی احمدی نژاد، تعقيب قضائی وی در ديوان بين المللی لاهه را در دست بررسی دارد.


اما وزير امور خارجه استراليا چهارشنبه اعلام کرد، ايران هنوز از قطعنامه های شورای امنيت سرپيچی می کند، و تلاش جهانی بايد متوجه اين امر باشد که ايران به اجرای اين قطعنامه ها ملزم گردد.


وزير امور خارجه استراليا گفت، کشورش پيشنهاد برای مطرح کردن درخواست تعقيب قضائی احمدی نژاد را مورد بررسی عمقی قرارداد و به اين نتيجه رسيد، که عنوان کردن اين امر درمقطع کنونی، به تلاش های جهانی برای وادارکردن ايران به دست برداشتن ازغنی سازی اورانيوم لطمه می زند.


استفان اسميت گفت: «دولت استراليا با قاطعانه ترين شيوه، فراخوانی احمدی نژاد به نابودی اسرائيل و به پرسش گرفتن هولوکاست را نکوهش می کند و آنرا زيرپا گذاشتن هرملاک و معياری می داند.»


وزيرخارجه استراليا ابرازنگرانی کرد که تعقيب قضائی احمدی نژاد درديوان بين المللی لاهه، به خودی خود، به يهود ستيزان و مخالفان اسرائيل برای دامن زدن به ادعاهايشان بهانه دهد.


وزيرخارجه استراليا همچنين اعلام کرد که کشورش اجرای تحريم های اقتصادی و مجازات های بازرگانی عليه ايران را تمديد کرد.


وزير امور خارجه استراليا تاکيد کرد که بانک های ملی و صادرات، دو بانک بزرگ ايرانی، هم در شمار موسسات مورد تحريم، طبق قطعنامه های شورای امنيت هستند، و دولت استراليا نيز آنرا رعايت می کند.


وزير امور خارجه استراليا همچنين گفت، کشورش از حمايت مالی و تضمين مراودات بازرگانی با ايران خودداری خواهد کرد.


ايران به واردات ازاستراليا بويژه درمورد امور دام و برخی کالاهای اساسی نياز دارد.


XS
SM
MD
LG