لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

ادامه سقوط سهام در توکیو و کاهش قیمت نفت


بهای سهام در بازار ژاپن در عرض یک روز، ۴/۱۱ درصد کاهش یافت تا ژاپنی ها را دوباره به یاد سقوط اقتصادی سال ۱۹۸۷ بیندازد.(عکس: epa)
بهای سهام در بازار ژاپن در عرض یک روز، ۴/۱۱ درصد کاهش یافت تا ژاپنی ها را دوباره به یاد سقوط اقتصادی سال ۱۹۸۷ بیندازد.(عکس: epa)

سقوط دوباره سهام از توکیو تا سیدنی تا لندن و هراس از بروز رکود اقتصادی، روز پنج شنبه خواب خوش سهام داران و سرمایه گذاران را بر هم زد.


بهای سهام در بازار ژاپن در عرض یک روز، ۴/۱۱ درصد کاهش یافت تا ژاپنی ها را دوباره به یاد سقوط اقتصادی سال ۱۹۸۷ بیندازد.


این در حالی بود که قیمت نفت خام به نزدیک ۷۲ دلار در هر بشکه رسید که این کاهش قیمت در ۱۳ ماه گذشته بی سابقه بوده است.


در این شرایط اقتصادی، کارشناسان مالی انتظار داشتند بازارهای عمده اروپا با حدود ۹/۵ درصد کاهش، کار خود را آغاز کنند.


این پیش بینی درست از آب درآمد: بهای سهام در لندن در ساعات آغازین روز پنج شنبه ۱۶/۷ درصد افت داشت و در آلمان و فرانسه بیش از ۴/۶ درصد سقوط را نشان می داد.


در این میان، مدیر کمپانی « تویوتا» روز چهارشنبه اعلام کرد که فضا برای تجارت و سرمایه گذاری بیش از آنچه تصور می شد، تخریب شده است، و پیش بینی کرد که بازار اتومبیل در آمریکای شمالی تا سال آینده جان نخواهد گرفت.


همزمان، شاخص سهام در بازارهای آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن به ۸/۷ درصد افت کرد، و این ادامه کاهشی است که هفته گذشته در چهار سال اخیر بی سابقه توصیف شد و ۵/۱ تریلیون دلار از ارزش بازار کاست.


شاخص سهام در بازار هنگ کنگ نیز ۶/۷ درصد سقوط داشته و بیشترین زیان ها را در این میان به تولیدکنندگان فلزات و ذغال سنگ وارد کرده است.


بهای سهام در کره جنوبی نیز با افت شدید ۴/۹ درصدی باعث شد این بازار بزرگ ترین افت خود از سال ۱۹۹۷ را تجربه کند.


بهای سهام در بازار خلیج فارس نیز در آغاز روز پنجشنبه برای دومین روز متوالی کاهش یافت و در دبی بیش از ۶ درصد پایین آمد.


بازار دیگر امارات متحده عربی؛ ابوظبی، نیز ۸/۳ درصد افت کرده است.


تارو آسو، نخست وزیر ژاپن، می گوید: «دلیل فروش سهام در بازارها این است که سرمایه گذاران هنوز فکر می کنند اقداماتی که مقامات ایالات متحده در پیش گرفته اند کافی نیست.»


« بن برنانکی»، رییس بانک مرکزی ایالات متحده، در آخرین ساعات روز چهارشنبه اعلام کرد: اقتصاد این کشور با «تهدیدی جدی» رو به روست.


در این میان، ژاپن گفته است: واشنگتن احتمالا باید پول نقد بیشتری به بانک های خود تزریق کند تا شاید سرمایه گذاران به این ترتیب اعتماد به نفس خود را بازیابند.


در این حال، سرمایه گذاران که در اواخر هفته گذشته با تلاش جمعی دولت های بزرگ دنیا برای حل مشکل بحران مالی جهانی، جانی تازه گرفته بودند، خوش بینی کم جان خود را کنار گذاشتند و از سهام و کالا و دیگر سرمایه های پرخطر به امنیت پول نقد روی آوردند.


تارو آسو، نخست وزیر ژاپن، در واکنش به این اتفاق در بازارها گفت: «دلیل فروش سهام در بازارها این است که سرمایه گذاران هنوز فکر می کنند اقداماتی که مقامات ایالات متحده در پیش گرفته اند، کافی نیست.»


در همین حال، فرانسه و آلمان و بریتانیا از رهبران «گروه هشت» یا هشت کشور صنعتی خواستند که در ماه آینده به اتفاق سران اقتصادهای نوظهور دنیا گرد هم آیند و در معماری مالی ۶۰ ساله دنیا که «دیگر کهنه شده است» طرحی نو دراندازند.


کاخ سفید نیز اعلام کرده است که رهبران گروه هشت در دیدار امسال خود با بدترین بحران مالی از زمان رکود بزرگ اقتصادی در دهه ۳۰ قرن بیستم رو به رو خواهند بود.


بحران در بازارهاى مالى كه از يك ماه پيش آغاز شده، ميلياردها دلار به سيستم هاى مالى كشورهاى صنعتى و دارايى سرمايه گذاران لطمه زده است.


كشورهاى اروپايى و آمريكا براى مقابله بااین بحران كه بى سابقه ترين بحران طى ۸۰ سال گذشته توصيف شده است، طرح هاى نجات مالى به ارزش سه تريليون دلار اعلام كرده اند.


بر اساس این طرح ها، بدهى بانك ها خريدارى و سپرده ها و خطوط اعتبارى موسسات مالى نیز تضمين مى شود.


با این همه، به نظر مى رسد كه سايه نگرانى از ادامه بحران همچنان بر بورس هاى مختلف جهان سنگينى مى كند.
XS
SM
MD
LG