لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

نوذری: ایران خواهان افزایش قیمت نفت است


فشارها در اوپک برای کاهش عرضه نفت رو به افزایش است. (عکس: AFP)
فشارها در اوپک برای کاهش عرضه نفت رو به افزایش است. (عکس: AFP)

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: تهران خواهان افزایش قیمت نفت و ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا در بازار است.


غلامحسین نوذری روز شنبه در دانشکده نفت اهواز به خبرنگاران گفت: « قيمت جهاني نفت به دليل رکود و کاهش تقاضا در ماه اخير، سير نزولي به خود گرفته است و اميدواريم در اين نشست با ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا، قيمت نفت را در بازار جهاني تثبيت کنیم و سبب افزايش سطح قيمت ها شویم.»


بهای نفت در شرایطی روند نزولی دارد که برخلاف پیش بینی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، از ماه ژوئیه گذشته که بهای نفت به ۱۴۷ دلار در هر بشکه رسید، تاکنون بهای نفت به حدود نصف بهای آن زمان رسیده است.


محمود احمدی نژاد در ۲۵ تیرماه گذشته همزمان با اوج گیری بهای نفت گفته بود: «قيمت نفت ديگر به پايين تر از ۱۰۰ دلار نخواهد رسيد، چون عواملي که دست اندرکار بازار نفت هستند، به راحتي نمي توانند چنين اقدامي را انجام دهند و چنين کاري موجب دگرگوني مناسبات اقتصادي جهان خواهد شد.»



در این میان، در واکنش به سقوط چشمگیر بهای نفت در چند هفته گذشته، اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، که حدود ۴۰ درصد از صادرات این کالا در دنیا را در کنترل خود دارد، روز جمعه در وین، پایتخت اتریش، جلسه اضطراری خواهد داشت.


این نشست اضطراری در پی فشار برخی از کشورهای عضو اوپک برای کاهش عرضه نفت رو به افزایش برگزار می شود.


شاکب خلیل، رییس اوپک و وزیر انرژی و معادن الجزایر، روز شنبه در این ارتباط اشاره کرد که این سازمان میزان عرضه نفت را به شکل چشمگیری کاهش خواهد داد.


خبرگزاری ها از قول وی اشاره کردند که تولیدکنندگان اوپک، حداقل قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را ۷۰ تا ۹۰ دلار می دانند. اکنون هر بشکه نفت خام آمریکا حدود ۷۲ دلار معامله می شود.


اقتصاددانان می گویند ایران در چند سال گذشته به شکل فزاینده به بهای بالا برای نفت متکی شده و اکنون نیاز به آن دارد که نفت خام خود را حداقل ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه به فروش برساند.


به گزارش خبرگزاری « فارس»، غلامحسن نوذری، وزیر نفت ایران، اظهار امیدواری کرده است «که با کاستن از بخشی از تولید اضافی اوپک به بهایی ثابت برای نفت برسیم».


پیشتر، محمد علي خطيبي، نماینده ایران در اوپک، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی « پرس تي وي» گفته بود: «بازار نفت، نياز به تعادل و ثبات دارد و اوپك در نشست ۱۸ نوامبر، سقف توليد خود را كاهش خواهد داد.»


او گفت: «هيچ كس انتظار افزايش توليد نفت اوپك را در اين نشست ندارد. بازار نفت بايد مديريت شود و بهترين تصميم در نشست نوامبر، كاهش سقف توليد اوپك خواهد بود.»


اقتصاددانان می گویند ایران در چند سال گذشته به شکل فزاینده به بهای بالا برای نفت متکی شده و اکنون نیاز به آن دارد که نفت خام خود را حداقل ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه به فروش برساند، در حالی که بهای نفت خام ایران در دو روز گذشته زیر ۶۵ دلار بوده است.


این در حالی است که طبق تخمین های بانک مرکزی آلمان، ایران و ونزوئلا هر دو، نیاز مبرمی به نفت بشکه ای ۹۵ دلار برای رسیدن به توازن در بودجه خود دارند.


در همین ارتباط، محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی ايران، روز شنبه با هشدار نسبت به پايين آمدن بهای نفت اعلام کرد: در صورت ادامه اين روند، ۵۴ میلیارد دلار از درآمدهای پيش بينی شده ایران محقق نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG