لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

«بازداشت دانشجوی ایرانی مقیم کالیفرنیا در تهران»


عشا مومنی در ايالات متحده زندگی می‌کرد و برای تحقیق درباره ساخت فيلم جديدش در مورد جنبش زنان به ایران سفر کرده بود.
عشا مومنی در ايالات متحده زندگی می‌کرد و برای تحقیق درباره ساخت فيلم جديدش در مورد جنبش زنان به ایران سفر کرده بود.

روزنامه کارگزارن، چاپ تهران و خبرگزاری رویترز به نقل از پروین اردلان، فعال حقوق زنان در ایران از دستگیری عشا مومنی، یک دانشجوی ایرانی مقیم آمریکا خبر می دهند.


این خبر همچنین در برخی از سایت‌های تشکل‌های غیردولتی در ابران انعکاس یافته اما تا کنون مقامات قضایی و امنیتی ایران این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم اردلان روز سه شنبه ۳۰ مهرماه با تایید این خبر گفته است: «عشا مومنی که روی فيلم دانشگاهی خود در مورد جنبش زنان در ايران کار می کرد، روز چهارشنبه [۲۴ مهر ماه] در تهران دستگير شده است.»



او همچنین گفته است: «عشا مومنی در ايالات متحده زندگی می کرد و با اعضای کمپين يک ميليون امضا مصاحبه انجام می داد. او به ايران آمده بود تا روی ساخت فيلم جديدش در مورد جنبش زنان تحقيق کند.»


پروین اردلان برنده جایزه صلح بنياد اولاف پالمه در سال جاری میلادی و يکی از بنيانگذاران يک سازمان غير دولتی (ان جی او) به نام مرکز فرهنگی زنان و کارزار يک ميليون امضا است.


هدف اعضای اين کارزار تغيير قوانينی است که باعث شده در ايران زنان در اموری مانند طلاق، شهادت در دادگاه و ارث از حقوق يکسانی با مردان برخوردار نباشند.


در سايت کمپين يک ميليون امضا هم چنين آمده است که ماموران امنيتی، محل سکونت عشا مومنی را بازرسی کرده و وسائل شخصی از جمله کامپيوتر و فيلم هايی مربوط به پروژه مذکور را توقيف کرده اند.


  • «عشا مومنی در ايالات متحده زندگی می کرد و با اعضای کمپين يک ميليون امضا مصاحبه انجام می داد او به ايران آمده بود تا روی ساخت فيلم جديداش در مورد جنبش زنان تحقيق کند.»
پروین اردلان

در این وب سایت همچنین آمده است:«عشا مومنی بعد از دستگيری به زندان اوين منتقل شده است.» تاکنون منابع دیگر این خبر را تایید نکرده اند.


خانم مومنی فارغ التحصيل ازرشته ارتباطات، رسانه وهنر ازدانشگاه ايالتی کاليفرنيا ست و دو ماه پيش برای ديدار از خانواده خود و همچنین تحقيق در مورد فيلم فوق ليسانس خود که موضوع آن جنبش زنان ايران است به ايران سفرکرده است.


به گفته پروين اردلان از زمان آغاز فعاليت کمپين يک ميليون امضا برای رفع تبعيض های قانونی در مورد زنان در ايران در سال ۲۰۰۶، تعدادی از اعضای آن دستگير شده اند اما دستگیر شدگان چند روز يا چند هفته پس از دستگيری آزاد شده اند.


سال گذشته نیز چهار ايرانی تبعه ايالات متحده به دلايل امنيتی در ايران بازداشت شدند که واشينگتن به اين مسئله به شدت اعتراض کرد. آنها با سپردن وثيقه آزاد شدند.


XS
SM
MD
LG