لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

ایران یک پایگاه دریایی جدید در تنگه هرمز راه‌اندازی کرد


ایران هشدار داده است که در صورتی که ایالات متحده در تقابل با برنامه اتمی تهران، هر گونه حمله را در برنامه داشته باشد، آب‌راه حیاتی هرمز را خواهد بست.(عکس: فارس)
ایران هشدار داده است که در صورتی که ایالات متحده در تقابل با برنامه اتمی تهران، هر گونه حمله را در برنامه داشته باشد، آب‌راه حیاتی هرمز را خواهد بست.(عکس: فارس)

نیروی دریایی ارتش ایران یک پایگاه دریایی در شرق تنگه هرمز و در محدوده دریای عمان راه اندازی کرده است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به گزارش رادیوی دولتی ایران، به نقل از دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی [ارتش] ایران اعلام کرده است که این پایگاه دریایی ماهیتی دفاعی خواهد داشت.


آقای سیاری، تأکید کرده‌است که در صورت لزوم این پایگاه دریایی می‌تواند به ایران امکان جلوگیری از ورود «دشمن» به خلیج فارس را بدهد.



پایگاه دریایی ارتش ایران در بندر جاسک تاسیس شده است. جاسک، شرقی‌ترین نقطه استان هرمزگان است که تا بندرعباس مرکز این استان جنوبی ایران و محل تنگه هرمز، حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.


ایران هشدار داده است که در صورتی که ایالات متحده در تقابل با برنامه اتمی تهران، دست به اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران بزند، تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتی برای عبور جريان نفت، بين دو کشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهای جهانی صادر می‌شود.


همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می‌شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می‌شود.


پیشتر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، گفته بود: «با توجه به طول ساحل ايران در محدوده تنگه هرمز و وضعيت جغرافيای خاص آن و همچنين ارتفاعات موجود در طول اين ساحل، يک امکان طبيعی برای ايران به وجود آمده است و با توجه به تجهيزاتی که نيروهای مسلح مان در اختيار دارند، بستن تنگه هرمز به مدت نامحدود بسيار راحت خواهد بود.»


این اظهارات آقای جعفری که در مرداد ماه گذشته منتشر شد، با واکنش ایالات متحده روبه‌رو شد و وزارت دفاع آمریکا ، پنتاگون اعلام کرد که ايران در صورت مسدود کردن تنگه هرمز به دليل وابستگی شديد اين کشور به صادرت نفت، در حقیقت خود را شکست می دهد.


سخنان فرمانده سپاه پاسداران ایران در باره مسدود کردن تنگه هرمز، پس از آن مطرح شد که روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی از یک مانور بزرگ نیروی هوایی اسرائیل در جنوب دریای مدیترانه، این احتمال را مطرح کرد که این مانور، تمرینی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران باشد.


جانشين فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ايران، روز دوشنبه در آيين افتتاح این پایگاه دریایی در جاسک که «ولایت» نامیده شده گفته است: «به دشمنان هشدار می‌دهيم، دوران گردن کلفتي، تحريم و محاصره عليه ملت‌ها به سر آمده و بايد در مقابل منطق عدالت و فريادهای ارزشی ملت‌ها تسليم شده و گردن نهند.»


آمریکا و اسرائیل ایران را متهم به تلاش برای تولید سلاح هسته ای در چارچوب برنامه هسته ای صلح آمیز خود می کنند، اما ایران این اتهامات را رد می کند و هدف از برنامه هسته ای خود را، تولید برق اعلام می کند.


شورای امنیت سازمان ملل تا کنون شش قطعنامه علیه برنامه هسته ای ایران صادر کرده و از تهران خواسته است غنی سازی اورانیوم که کاربرد دوگانه نظامی و صنعتی دارد را متوقف کند. اما ایران غنی سازی را بر اساس قوانین بین المللی حق خود می داند.


XS
SM
MD
LG