لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

سوریه آمریکا را به «اقدام تروریستی» متهم کرد


المعلم می گوید آمریکا علیه سوریه مرتکب «جنایت جنگی» شده است. (عکس: AFP)
المعلم می گوید آمریکا علیه سوریه مرتکب «جنایت جنگی» شده است. (عکس: AFP)

وزیر امور خارجه سوریه، حمله آمریکا به یک روستای سوریه را «عملی تروریستی» و کشته شدگان این حمله را افراد غیر نظامی خوانده است.



به گزارش رویترز، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه که اکنون برای دیداری با مقامات بریتانیا در لندن به سر می برد، ضمن اشاره به این که افراد کشته شده در این حمله «غیرنظامی های بی گناه» بوده اند این حمله را «اقدامی تروریستی» خواند و گفت: « این جنایتی جنگی است که ایالات متحده علیه سوریه مرتکب شده است.»

وزیر امور خارجه سوریه در واکنش به گفته مقام امنیتی آمریکا در مورد حمله به خاک سوریه روز سه شنبه انکار کرد که هدف این حمله یکی از عوامل القاعده بوده است.


آقای المعلم گفت: «حرف آنها کاملا توجیه ناپذیر است. من به کل این امر را انکار می کنم.»


بستن مرکز فرهنگی آمریکا در دمشق


در همین حال به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سنا، دولت این کشور روز سه شنبه تصمیم به بستن یک مدرسه آمریکایی و مرکز فرهنگی آمریکایی ها در دمشق گرفته است. تاکنون اطلاعات بیشتری در باره این تصمیم دولت سوریه منتشر نشده است.



پیش از این یک مقام ضد تروريستی آمريکا بدون ذکر نام خود به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته بود که هدف حمله روز یک شنبه نیروهای آمریکایی منزل ابوقاضیه بوده است که نام مستعار رهبر یکی از گروه های مهم شبه نظامی های خارجی فعال در عراق است.

او همچنین گفته بود که وزارت خزانه داری ایالات متحده ابوقاضیه را یکی از چهار فرد کلیدی در شاخه عراق القاعده می داند که در سوریه زندگی می کرده است.او از از زیردستان ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق شناخته شده است که در سال ۲۰۰۶ در یکی از حملات هوایی آمریکا کشته شد.


این در حالی است که آمریکا، تا کنون از واکنش رسمی به خبر حمله هلیکوپترهای آمریکایی به خاک سوریه خوداری کرده است.


ولید المعلم همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات دیپلماتیک بعدی کشورش در این زمینه گفت: «ما منتظر واکنش آنها هستیم. بر اساس جوابی که دریافت کنیم، در مورد اقدامات آینده خود تصمیم خواهیم گرفت.»


در همین حال روز یکشنبه، دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید، از تایید یا حتی حرف زدن درباره حمله آمریکا به خاک سوریه سرباز زد.


دولت عراق نیز روز سه شنبه عملیات نظامی ایالات متحده را نکوهش کرد. علی الدباغ، سخنگوی این کشور، گفت که دولت عراق بمباران نقاط داخل خاک سوریه توسط نیروی هوایی ایالات متحده را نمی پذیرد چرا که بر اساس قانون اساسی عراق، هیچ کشوری حق ندارد برای حمله به کشور دیگر، از خاک عراق استفاده کند.


دولت سوريه، شامگاه يکشنبه اعلام کرد که چهار هلی کوپتر نظامی ايالات متحده عصر روز يکشنبه به ساختمانی غيرنظامی در روستای السکريه واقع در هشت کيلومتری مرز سوريه و عراق حمله کردند و هشت نفر در جريان اين حمله کشته شدند.


XS
SM
MD
LG