لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

پیشنهاد ایران: ایجاد بازار مشترک سوخت اتمی در منطقه


عبد الرحمن العطیه برای دیدار با رییس جمهوری ایران به خرم آباد سفر کرده بود. (عکس از فارس)
عبد الرحمن العطیه برای دیدار با رییس جمهوری ایران به خرم آباد سفر کرده بود. (عکس از فارس)
محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در ديدار با عبدالرحمن العطيه، دبير کل شورای همکاری خليج فارس، بار دیگر پيشنهاد ايجاد بازار مشترک سوخت هسته ای در منطقه را مطرح کرد.

او روز چهارشنبه در خرم آباد ميزبان عبدالرحمن العطيه بود که از روز دوشنبه برای ديدار با مقامات ايران، به تهران سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری های ايران، محمود احمدی نژاد در ديدار با دبير کل شورای همکاری خليج فارس گفت: «می توانيم در کنار هم بازار مشترک سوخت هسته ای ايجاد کنيم و ملت های منطقه از منافع آن استفاده کنند.»

اين پيشنهاد پیش از این در فروردين ماه سال ۸۶ توسط حسن روحانی، نماينده رهبر ايران در شورای عالی امنيت ملی در قطر پيشنهاد شده بود و چند ماه بعد از آن، بار دیگر توسط محمود احمدی نژاد مطرح شده بود.

سه سال پيش نیز محمود احمدی نژاد، ايجاد يک کنسرسيوم توليد سوخت هسته ای در خاک ايران را مطرح کرده بود.

اما اين پيشنهاد مورد توجه قدرت های هسته ای جهان قرار نگرفت و آنها در مقابل، انتقال تاسيسات غنی سازی اورانيوم ايران به خاک روسيه يا ايجاد چنین تاسیساتی را در سوئيس را پيشنهاد کردند که مورد قبول ايران قرار نگرفت.

در حال حاضر، ايران از سوی جامعه جهانی برای متوقف کردن غنی سازی اورانيوم، که کاربرد دوگانه نظامی و صنعتی دارد، تحت فشار قرار گرفته است.

ايران، هدف خود از غنی سازی اورانيوم را توليد سوخت نيروگاه اتمی بوشهر و نيروگاه هايی که برنامه ساخت آنها را دارد، عنوان می کند. اما آمريکا، اسرائيل و برخی دیگر از کشورها، ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای متهم می کنند.

اين اختلاف ميان ايران از يک سو و آمريکا و متحدانش از سوی ديگر، در سه سال گذشته موجب تصويب پنج قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، برای مجاب کردن ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم شده که تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.

عبدالرحمن العطيه، پيش از ديدار با رييس جمهوری ايران در خرم آباد، با منوچهر متکی، وزير امور خارجه، و علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی ايران، هم ديدار کرده بود.

وزیر امور خارجه امارات در تهران

همزمان با ورود عبدالرحمن العطيه به تهران، شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان وزير امور خارجه امارات هم وارد تهران شد و با وزير امور خارجه و رييس جمهوری ايران ديدار کرد.

وزيران خارجه دو کشور در جريان اين ديدار، «سند يادداشت تفاهم همکاريهای عالی مشترک دو کشور» را امضا کردند. اما رسانه های ايران درباره جزئيات اين سند، اطلاعاتی منتشر نکرده اند.

به گزارش خبرگزاری های ايران، شيخ عبدالله بن زائد در جريان امضای اين سند در روز چهارشنبه ابراز اميدواری کرد که امضای اين يادداشت تفاهم، نقطه عطفی در روند مناسبات دو کشور باشد.

این دیدار در حالی صورت می گیرد که بالا گرفتن اختلاف ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه خلیج فارس در ماه های گذشته موجب تنش در روابط دو کشور شد.

مرداد ماه گذشته، پس از آنکه ايران دو دفتر دريايی در جزيره ابوموسی تاسيس کرد، روابط دو کشور متشنج شد.

امارات متحده عربی از اقدام ايران به سازمان ملل متحد شکايت کرد و تاسيس اين دفاتر را نقض تفاهم نامه دو کشور در باره جزاير سه گانه خليج فارس خواند.

در آن زمان، همچنين شورای همکاری خليج فارس با انتشار بيانيه ای، امارات را مالک جزاير سه گانه دانست و اقدام ايران در تاسيس دفاتر دريايی را «اقدامی نامشروع» خواند.

با اين حال، در خبرگزاری های ايران تا کنون خبری از مذاکرات مقامات ايران با وزير امور خارجه امارات يا دبيرکل شورای همکاری خليج فارس در باره اين اختلاف منتشر نکرده اند.

شورای همکاری خليج فارس متشکل از کشورهای بحرين، عربستان سعودی، کويت، عمان، قطر و امارات متحده عربی است و دفتر مرکزی آن در رياض، پايتخت عربستان سعودی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG