لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

اسرائيل کمک به شهرک‌‌نشينان افراطی را قطع کرد


طی چند ماه گذشته بسیاری از خرده‌فروشان هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند یا برای جلوگیری از ورشستگی کامل از دولت استمداد مالی کرده‌اند. (عکس: AFP)
طی چند ماه گذشته بسیاری از خرده‌فروشان هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند یا برای جلوگیری از ورشستگی کامل از دولت استمداد مالی کرده‌اند. (عکس: AFP)

دولت اسرائيل در پی بروز خشونت‌هايی از سوی گروهی از شهرک‌نشينان افراطی يهودی عليه فلسطينی‌ها، اعلام کرد که «هرنوع حمايت» از این شهرک نشینان را قطع کرده است.


دولت اسرائيل روز يکشنبه ۱۲ آبان ماه با انتشار بيانيه‌ای، تصميم اتخاذ شده درباره اين شهرک‌نشينان را منتشر کرد. در بيانيه دولت اسرائيل آمده است که دولت «اجازه نخواهد داد افراطيون يهودی، کرانه باختری (سرزمين‌های يهودا و شومرون) را غرب وحشی وحشی تصور کنند.»


در همين زمينه دولت اسرائيل به فرماندهان ارتش دستور داده است برای اجرای هدف‌های دولت «آرايش جديد نظامی» به خود بگيرند. همچنين دولت اسرائيل اعلام کرده است که «طی دو هفته آينده، تدابير لازم برای مقابله با خشونت‌گرايان، اجرایی خواهد شد.»


در هفته‌های گذشته گروهی از شهرک‌نشينان افراطی اسرائيل، به اقدامات خشونت‌آميزی عليه کشاورزان فلسطينی پرورش‌دهنده زيتون دست زده‌اند.



دولت اسرائیل اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد افراطيون يهودی، کرانه باختری (سرزمين‌های يهودا و شومرون) را غرب وحشی وحشی تصور کنند.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، از اواسط اکتبر به ارتش دستور داد که برای حمايت از کشاورزان زيتون کار فلسطينی، نيروی کافی به مناطق درگيری اعزام کند. اما شهرک‌نشين‌های افراطی اسرائيل، به سربازان ارتش نيز حمله کرده و با آنها درگير شدند.


در دو هفته اخير، اين گروه‌های افراطی، چهار بار برخوردهای تندی با سربازان اسرائيلی کرده‌اند و بيانيه‌هايی در مورد لزوم ادامه اين مبارزه منتشر کرده‌اند.


دولت اسرائيل در بيانيه خود، از وزير دادگستری نيز خواسته است ضمن همکاری با نهادهای امنيتی، قوانين کنونی را برای «مبارزه مؤثرتر با قانون‌شکنان» اصلاح کند.


اما با وجود تدابير و تصميم‌های دولت اسرائيل، گروهی از شهرک‌نشين‌ها خشونت‌ها عليه فلسطينی ها و نيروهای ارتش اسرائيل را از روز دوشنبه از سر گرفتند.


باروخ مرزل، يکی از سران اين گروه افراطی شخصاً در برابر دوربين‌های تلويزيونی، پرچم فلسطين را در شهر الخلیل (حبرون) به آتش کشيد و سپس آن را لگد مال کرد.


اين گروه، فرزندان خود را نيز در اين درگيری‌ها وارد کرده، و بهانه ازسرگيری رفتارهای افراطی دوشنبه آنها، حمله ارتش به يک کودک ۱۰ ساله بود.


در همین حال نيروهايی از احزاب ميانه و چپ اسرائيل دوشنبه از دولت اولمرت خواستند «تمامی يهوديان را از الخلیل به زور خارج کند».


تمامی خشونت‌ها توسط گروه کوچک و شناخته شده‌ای از يهوديان مقيم الخلیل صورت گرفته‌است. در حالي که فلسطينی‌ها، اکثريت جمعيت اين منطقه را تشکيل می‌دهند، اما حدود ۵۰۰ يهودی نيز در منطقه باستانی الخلیل زندگی می‌کنند.


اين گروه همواره عامل خشونت‌ها و تنش‌هایی در مناسبات با فلسطينی‌ها بوده‌اند.


XS
SM
MD
LG