لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

میراث فرهنگی درباره هتل شوش تصمیم می‌گیرد


يک هفته پس از انتشار خبر ورود بيل مکانيکی به نزديکی حريم محوطه باستانی شوش، يک مقام سازمان ميراث فرهنگی ايران، ادامه ساخت هتل را به کسب مجور از اين سازمان مشروط کرد.


حسين جعفری، معاون فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی ايران، روز يکشنبه در گفتگو با خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا گفته است که در حال حاضر، کارشناسان پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگی ايران در حال گمانه‌زنی و بررسی محل مطرح شده برای ساخت هتل در اين منطقه هستند.


او افزود: «در صورت تأييد پژوهشگاه مبنی بر اينکه هيچ اثر تاريخی در اين مکان وجود ندارد و ساخت هتل به عرصه و حريم و منظر شوش لطمه‌ای وارد نمی‌کند، مجوز ساخت داده می‌شود.»


  • «در صورت تأييد پژوهشگاه مبنی بر اينکه هيچ اثر تاريخی در اين مکان وجود ندارد و ساخت هتل به عرصه و حريم و منظر شوش لطمه‌ای وارد نمی‌کند، مجوز ساخت داده می‌شود.»
معاون فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی ايران

انتشار خبر ساخت دو هتل «لاله» و «اميرزرگر» در نزديکی حريم شوش، طی دو هفته گذشته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ايران داشته و موجب اعتراض دوستداران ميراث فرهنگی ايران از جمله «انجمن باستان شناسان جوان ايران» شد.


سرانجام روز هفتم آبان ماه، خبرگزاری‌های ايران از ورود بيل ميکانيکی به «حريم شوش دانيال» و خاک‌برداری در اين منطقه خبر دادند.


خبرگزاری ايسنا اعلام کرده بود، زمينی که برای ساخت هتل درنظر گرفته شده بوده است، مالک خصوصی دارد اما سازمان ميراث فرهنگی ايران، به طور رسمی از او درخواست کرده که تا پايان کاوش‌های باستان شناسی اقدام به خاک‌برداری نکند.


به گزارش وب سايت سازمان ميراث فرهنگی و به نقل از محمدرضا چيت ساز، مدير پايگاه پژوهشی اين سازمان درشوش دانيال، «با ساخته شدن هتل مخالفت شده و هم اکنون نيز پايگاه پژوهشی ميراث فرهنگی محوطه باستانی شوش از مسئولين اين اقدام شکايت کرده است.»


احتمال وجود آثار کشف نشده


در همين حال، معاون فرهنگی سازمان ميراث فرهنگی ايران به ايرنا گفته است که محل ساخت هتل خارج از حريم ۴۰۰ هکتاری تعيين شده برای حفاظت از شوش است. پيش از این خبرگزاری ميراث فرهنگی ايران از موافقت سازمان ميراث فرهنگی استان خوزستان با احداث اين هتل‌ها خبر داده بود.


اين در حالی است که تعيین عرصه ۴۰۰ هکتاری از سوی سازمان ميراث فرهنگی مورد اعتراض برخی باستان شناسان قرار گرفته است.


در همین زمينه، مدير پايگاه پژوهشی ميراث فرهنگی و گردشگری شوش اعلام کرده است که قرار است در جلسه‌ای، وسعت حريم شوش مورد بازبينی قرار گيرد.


رمی بوشارلا، رئيس بخش ايران شناسی مؤسسه تحقيقات علمی فرانسه (CNRS) هم هفته گذشته به خبرگزاری ميراث فرهنگی ايران گفته بود: «شوش شهری باستانی و بزرگ بوده و قطع به يقين، به عرصه ۴۰۰ هکتاری که سال‌ها قبل مصوب شده محدود نمی‌شود.»


  • «شوش همچون شهرهای امروزی مملو از بخش‌های اقماری بوده و در کنار خود روستاها و کارگاه‌های متعددی داشته است.»
رمی بوشارلا

آقای بوشارلا، گفته است که به اعتقاد او وسعت اين حريم دستکم بايد سه برابر مقدار تعيين شده باشد چرا که «شوش همچون شهرهای امروزی مملو از بخش‌های اقماری بوده و در کنار خود روستاها و کارگاه‌های متعددی داشته است.»


رمی بوشارلا در اين باره گفت: «به احتمال خيلی زياد هنوز هم ميان کاخ آپادانا و شائور آثار باستانی وجود دارد و بهتر است به اين موضوع توجه شود.»


خبرگزاری ميراث فرهنگی همچنين محل ساخت اين هتل را بين کاخ آپادانا و کاخ شائور اعلام کرده است. اما تاکنون منبع ديگری اين خبر را تأييد نکرده است.


بيژن روحانی کارشناس حفظ و ترميم آثار تاريخی در رم در گفت و گو با راديو فردا گفته است که:«ميان اين دو کاخ آثار باستانی بسياری وجود دارد.»


آقای روحانی در مورد جريان ساخته شدن اين هتل می گويد:« سازمان ميراث فرهنگی از طرف معاونت اين سازمان با ساخت دو هتل موافقت کرده است. اين پروژه، پيشتر به علت تحقيق و بررسی سازمان ميراث فرهنگی متوقف شده بود؛ اما ظاهرا به اين نتيجه رسيده اند که ساختن آن ايرادی ندارد.»


بيژن روحانی می گويد:« ميراث فرهنگی ايران مايل است محوطه باستانی شوش را در فهرست جهانی ميراث فرهنگی «يونسکو» ثبت کند، اما اگرساخت و سازی در محوطه آن صورت گيرد ثبت آن در يونسکو منتفی است.»


تاکنون برخی سازمان های حمايت کننده از ميراث فرهنگی خوزستان و گروهی از حاميان مستقل ميراث فرهنگی به ساخته شدن هتل در محوطه شوش اعتراض کرده اند.


سال گذشته نيز برای ساخت هتل ديگری در محوطه شوش گودبرداری شد. در آن زمان نيز اعتراض‌هایی به اين گودبرداری انجام شد.


XS
SM
MD
LG