لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

ابراز نگرانی درباره افزایش فشار بر فعالان زن ایرانی


نمای داخلی فسانن گالری، محلی که تابلوها در آن به سرقت رفته است. (عکس از سایت رسمی گالری)
نمای داخلی فسانن گالری، محلی که تابلوها در آن به سرقت رفته است. (عکس از سایت رسمی گالری)
چهارده سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر و زنان، روز چهارم نوامبر با انتشار بیانیه ای نسبت به افزایش فشار بر فعالان حقوق زن ایرانی که در رابطه با «کارزار یک میلیون امضا» فعالیت می کنند، ابراز نگرانی کردند.

دیدبان حقوق بشر؛ فدراسیون بین المللی حقوق بشر و بنیاد حقوق زنان در آسیای شرقی و اقیانوسیه از جمله سازمان هایی هستند که این بیانیه را امضا کرده اند.

این بیانیه به بازداشت، بازجویی و ممنوع الخروجی چند فعال زن ایرانی که با «کارزار یک میلیون امضا» همکاری داشته اند، اعتراض کرده و از دولت ایران خواسته است «به اعمال فشار و پیگرد تمام فعالان و مدافعان حقوق بشر در ایران» پایان دهد.

در این بیانیه به طور مشخص به بازداشت عشا مومنی و محكوميت زينب پیغمبرزاده، ممنوع الخروج شدن سوسن طهماسبی و تفتیش منزل پرستو الله یاری از اعضای کارزار یک میلیون امضا اشاره شده و از دولت ایران خواسته شده است پیگرد این افراد را متوقف و عشا مومنی را آزاد کند.

عشا مومنی با تابعیت ایرانی آمریکایی، دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است که به گفته فعالان کارزار یک میلیون امضا، در ایران «مشغول تحقیق درباره جنبش زنان بوده» اما در تاریخ ۲۴ مهر ماه در تهران بازداشت شده است.

قوه قضاييه ايران روز شنبه ۱۴ آبان ماه اعلام کرد که عشا مومنی به فعاليت عليه امنيت ملی متهم شده و پرونده او در دست بررسی است.

کارزار جمع آوری «یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز در ایران»، درپی یک تجمع آرام از سوی چند سازمان غیر دولتی حمایت از حقوق زنان و کودکان و در اعتراض به «قوانین تبعیض آمیز علیه زنان» در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ در تهران پدید آمد.

اعضای این کارزار، تلاش می کنند حمایت یک میلیون نفر از شهروندان ایرانی را برای تغییر قوانینی که آنها را «تبعیض آمیز» و به نفع مردان می دانند جمع آوری کرده و به مقامات قضایی ایران ارائه کنند.

طی ماه های گذشته، ایران چند تن از اعضای این کارزار یا کسانی که در رابطه با آن کار می کردند را بازجویی یا ممنوع الخروج کرده است. همچنین تا کنون چند نفر در این رابطه بازداشت شده اند که پس از مدت کوتاهی آزاد شده اند.

در بیاینه ۱۴ سازمان مدافع حقوق بشر و زنان، آمده است که تا کنون دست کم ۴۵ نفر از اعضای این کارزار مورد پیگرد قرار گرفته اند.
XS
SM
MD
LG