لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

دیدار باراک اوباما و جرج بوش در کاخ سفید


باراك اوباما، رييس جمهور منتخب آمريكا كه هفته گذشته به اين مقام انتخاب شد روز دوشنبه همراه با ميشل، همسرش، براى نخستين بار در كاخ سفيد با جرج بوش ديدار و گفت و گو كرد.


در مراسم استقبال از آقاى اوباما و همسرش علاوه بر رييس جمهورى آمريكا، لورا بوش، بانوى اول این کشور نيز حضور داشت و به ساكنان تازه كاخ سفيد خوشامد گفت.


خانواده باراك اوباما قرار است كه پس از مراسم تحليف در روز ۲۰ ژانويه، به عنوان نخستين خانواده سیاه پوست ساكن در كاخ سفيد به اين ساختمان نقل مكان كنند.


تلويزيون هاى جهان مراسم استقبال از رييس جمهور تازه آمريكا را به صورت زنده پخش كردند و در تصاوير تلويزيونى، باراك اوباما و جرج بوش با يكديگر دست دادند و سپس با قدم زدن در راهروهاى كاخ سفيد با يكديگر گفت و گو كردند.


روساى جمهور چهل و سوم و چهل و چهارم آمريكا سپس به صورت خصوصى با يكديگر مذاكره كردند كه بر اساس گزارش هاى رسيده، محور آن بر چالش هاى پيش روى آقاى اوباما است. مهمترين اين چالش ها، بحران اقتصادى آمريكا است كه ابعادى جهانى پيدا كرده و همچنين دو جنگ عراق و افغانستان است.


باراك اوباما تاكنون در ساختمان بيضى شكل دفتر ریاست جمهوری حضور نداشته است ولى پس از انتخابات سال ۲۰۰۴ كه براى سناتورهاى تازه وارد در كاخ سفيد مراسم صبحانه ترتيب داده شد وى از اين واقعه به عنوان ديدارى به ياد ماندنى ياد كرد كه به تعبير او، «پژواک اميد» بود.

لورا بوش نيز همراه با ميشل اوباما به محل سكونت روساى جمهور آمريكا در كاخ سفيد رفتند تا بانوى اول آينده اين كشور با محل اقامت خود آشنايى پيدا كند.


آقاى بوش در زمان مبارزات انتخابات آمريكا از جان مك كين، نامزد جمهوريخواهان حمايت كرد ولى پس از پيروزى باراك اوباما، موفقيت او را «پيروزى روياى آمريكايى» توصيف كرد و قول داد كه در انتقال كامل قدرت با وى همكارى داشته باشد.


به رغم ديدار دو رييس جمهور و مذاكره بر سر مسائل اصلى پيش روى آمريكا، آقاى اوباما همواره وضعيت كنونى اين كشور را ناشى از سياست هاى غلط جرج بوش عنوان كرده است.


يكى از مشاوران رييس جمهور منتخب اعلام كرده است كه باراك اوباما برخى از تصميم هاى جنجالى جرج بوش در سال هاى اخبر را لغو خواهد كرد. از جمله اين تصميم ها مى توان به ممنوعيت تحقيقات در باره سلول هاى بنيادى و اجازه اكتشاف نفت و گاز در مناطق جديد اشاره كرد.


جان پودستا، مسئول امور دوره انتقال قدرت به رييس جمهور جديد روز يكشنبه گفت: اوباما سياست هايى را مورد هدف قرار مى دهد كه «احتمالا با منافع ملى سازگار نيستند» و برخى از فرمان هاى اجرايى را براى تغيير احتمالى مورد بررسى قرار داده است.


باراك اوباما مهمترين دستور كار تيم مشاوران خود را مقابله با بحران اقتصادى بى سابقه در آمريكا طى ۸۰ سال گذشته عنوان كرده و خواستار كمك به آمريكاييان جهت مقابله با اين بحران شده است.


ملاقات دو رهبر زودتر از موعد برگزار شد و اين در حالى است كه كه جرج بوش در زمان انتقال قدرت از بيل كلينتون به او، در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۰۰ گفت و گوهاى مشابه اى با رييس جمهور وقت آمريكا داشت.


باراك اوباما تاكنون در ساختمان بيضى شكل دفتر ریاست جمهوری حضور نداشته است ولى پس از انتخابات سال ۲۰۰۴ كه براى سناتورهاى تازه وارد در كاخ سفيد مراسم صبحانه ترتيب داده شد وى از اين واقعه به عنوان ديدارى به ياد ماندنى ياد كرد كه به تعبير او، «جسارت اميد» بود.


باراك اوباما روز سه شنبه، چهارم نوامبر، و پس از نزديك به دو سال مبارزه تبليغاتى توانست در انتخاباتى تاريخى جان مك كين، رقيب جمهوريخواه خود را با فاصله زيادى شكست دهد و به عنوان نخستين سياه پوست تاريخ آمريكا به مقام رياست جمهورى اين كشور برسد.


XS
SM
MD
LG