لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

امیدواری روسیه به دیدگاه اوباما درباره دفاع موشکی


ارتش اسرائیل تأکید کرده است که عملیات زمین در غزه برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت. (عکس: Afp)
ارتش اسرائیل تأکید کرده است که عملیات زمین در غزه برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت. (عکس: Afp)

سرگئی لاورف، وزيرامورخارجه روسيه، روز یکشنبه ۱۹ آبان ماه و پس از ديدار با کاندوليزا رايس همتای آمريکايی خود، در شرم الشيخ مصر درباره سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا سخن گفت.


او با اشاره به دیدگاه‌های باراک اوباما، رییس جمهوری منتحب آمریکا گفت: «ما توجه خود را به ديدگاه های اوباما که در وب سايت او منتشر شد، معطوف کرده ايم. نظرات اوباما ما را به حل اختلافات موجود اميدوارمی کند.»


آمریکا قصد دارد یک سامانه دفاع موشکی، شامل ۱۰ موشک ردياب در کشور لهستان و یک مجموعه رادار در جمهوری چک، برای کمک به حفاظت از اروپا در مقابل «خطر حمله موشکی کشورهايی مانند ايران و کره شمالی» نصب کند.

باراک اوباما از طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا دراروپا دفاع کرده اما گفته است که اين برنامه بايد «عملی و تاثيرگذارباشد» و تا زمانی که «مفيد بودن آن به اثبات نرسيده است» نبايد نسبت به طرح‌های ديگر اولويت داشته باشد.

روسیه، استقرار سامانه دفاع موشکی را تهدیدی برای امنیت خود می داند و گفته است در صورت نصب این موشک‌ها، روسیه هم موشک های بالستیک خود را به سوی اروپا نشانه می‌گیرد. روسیه همچنین از تصمیم خود به نصب موشک‌هایی در نزدیکی مرز خود با لهستان خبر داده است.



دميتری مدوديف رئيس جمهوری روسيه هفته گذشته از استقرار موشک‌های اسکندر در نزديکی مرز لهستان در واکنش به استقرار سيستم دفاع موشکی آمريکا در لهستان خبر داد.
دميتری مدوديف ریيس جمهوری روسيه هفته گذشته خبر از استقرار موشک‌هایی به نام «اسکندر» در نزديکی مرز لهستان در واکنش به استقرار سيستم دفاع موشکی آمريکا در لهستان داد.

اما معاون وزيرامورخارجه روسيه روز يکشنبه در گفت وگوی جداگانه‌ای با خبرگزاری اينترفکس روسیه گفت: «اگر واشينگتن طرح استقرار سيستم دفاع موشکی خود را در اروپا به اجرا درنياورد، روسيه نيز موشک‌های خود را در نزدیکی مرز لهستان مستقر نخواهد کرد.»


مسکو می گويد که خطری از جانب ايران یا کره شمالی عليه اروپا احساس نمی کند و سيستم دفاع موشکی آمريکا در اروپا مستقيما تهديدی برای امنیت روسيه محسوب می شود. آمریکا هم در مقابل، همواره می‌گوید که هدف از نصب این سامانه دفاع موشکی، مقابله تسلیحاتی با روسیه نیست.


رهبران غرب و سران کشورهای عرب برای کمک به روند صلح میان فلسطینیان و اسرائیل، در شرم الشیخ واقع در مصر گرد هم آمده اند. دیدار وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در حاشیه این نشست صورت گرفته است.


XS
SM
MD
LG