لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

روسيه يک موشک قاره پيما جديد را آزمايش کرد


موشک آزمايش شده تا ۱۰ هزار کيلومتر برد دارد و قارد است يک کلاهک ۵۵۰ کيلو گرمی را حمل کند. (عکس از ایتارتاس)
موشک آزمايش شده تا ۱۰ هزار کيلومتر برد دارد و قارد است يک کلاهک ۵۵۰ کيلو گرمی را حمل کند. (عکس از ایتارتاس)

روسيه اعلام کرد که با موفقيت يک موشک قاره پيما که قادر به در هم شکستن سامانه های دفاع ضد موشک است، را آزمايش کرده است.


سرهنگ الکساندر وفک، از بخش موشک های استراتژيک روسيه روز پنجشنبه هفتم شهريور ماه با اعلام اين خبر گفت: «اين آزمايش به طور خاص به منظور ارزیابی قابليت اين موشک در عبور از سيستم های رهگيری زمينی انجام شد.»


اين آزمايش موشکی در حالی انجام می شود که واشینگتن و ورشو، سرانجام هفته گذشته توافقنامه استقرار بخشی از سيستم دفاع موشکی آمريکا در خاک لهستان را امضا کردند.


امضای اين توافقنامه در بحبوحه جنگ روسيه و گرجستان و در حالی انجام شد که دو ماه پيش از آن لهستان از امضای اين توافقنامه سر باز زده بود.


استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان با مخالفت شديد روسيه مواجه است تا آنجا که سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، پس از امضای توافقنامه از سوی لهستان، نسبت به واکش روسيه هشدار داد و گفت که اعتراض روسيه تنها از راه ديپلماتيک نخواهد بود.


این در حالی است که آمريکا می گوید: هدف سپر دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک مقابله با تهديد موشکی کره شمالی و ايران عليه متحدان اروپايی خود است.


موشک آزمايش شده به نام آر اس – ۱۲ ام توپول که ۱۰ هزار کيلومتر برد دارد، قادر است يک کلاهک به وزن ۵۵۰ کيلو گرم را حمل کند.


روسيه اين موشک را از پايگاه فضايی «پلستسک» واقع در شمال غربی روسيه به سوی يک هدف تعيين شده در شرق اين کشور پرتاب کرد. فاصله اين دو نقطه از يکديگر حدود ۱۰ هزار کيلومتر اعلام شده است.


ماه اکتبر گذشته، ولادیمير پوتين، رييس جمهوری سابق روسيه و نخست وزير کنونی اين کشور اعلام کرده بود که اين کشور روی نوع جديدی از سلاح های هسته ای برای بالا تقويت توان دفاعی روسيه کار می کند.


سرهنگ الکساندر وفک، از بخش موشک های استراتژيک روسيه روز پنجشنبه همچنين گفت: «به عنوان بخشی از دستور فرماندهی ارتش روسيه، تا پايان سال جاری ميلادی آزمايشهای موشکی مشابهی انجام خواهد شد.»


ارتش روسيه پيش از اين هم موشک های توپول خود که از ۲۳ سال پيش به خدمت گرفته است را ارتقا داده بود.


XS
SM
MD
LG