لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

شاهکار سلمان رشدی به روی پرده سینما می‌رود


رمان بچه‌های نیمه‌شب اثر سلمان رشدی، نویسنده پرآوازه انگلیسی هندی‌الاصل، به کارگردانی دیپا مهتا بر اساس فیلم‌نامه‌ای به قلم هر دو -رشدی و مهتا- به روی پرده سینما می‌رود.


آقای رشدی و خانم مهتا نوشتن فیلم‌نامه «بچه‌های نیمه‌شب» را اواسط ماه مارس سال آینده، فروردین ۱۳۸۸، آغاز می‌کنند و خود سلمان رشدی یکی از تهیه‌کنندگان آن خواهد بود. به دلیل این که دیپا مهتا پروژه دیگری را برای سال آینده در نظر دارد فیلم‌برداری بچه‌های نیمه‌شب در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز خواهد شد.


بسیاری از منتقدان و رمان‌نویسان، بچه‌های نیمه‌شب را که دو بار جایزه بهترین‌های جایزه ادبی بوکر را از آن خود کرده، یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای سلمان رشدی و یکی از بهترین آثار ادبی نیمه دوم قرن بیستم می‌دانند. این کتاب در تعداد زیادی از دانشگاه‌های انگلیس و آمریکا جزء مواد درسی دانشجویان ادبیات است.


داستان بچه‌های نیمه‌شب که اغلب در کنار دیگر شاهکار سبک «رئالیسم جادویی» یعنی صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز قرار می‌گیرد با تولد «سلیم سینایی» درست در نیمه‌شب ۱۵ اوت سال ۱۹۴۷آغاز می‌شود، یعنی در لحظه‌ای که هند استقلال خود را به دست آورد. منتقدان این داستان را که در سال ۱۹۸۱ به چاپ رسید تمثیلی برای تولد هند امروز می‌دانند.


این رمان ۶۵۰ صفحه‌ای ترکیبی از رخدادهای تاریخی و فانتزی و خیالات است و گروهی از نویسندگان و منتقدان ادبی و سینمایی معتقدند تبدیل کردن آن به فیلم کار آسانی نیست.


از بچه‌های نیمه‌شب در سال ۱۳۶۳ ترجمه‌ای به قلم مهدی سحابی توسط نشر تندر منتشر شد و این کتاب در همان سال جایزه بهترین رمان خارجی در ایران را نیز از آن خود کرد.


دیپا مهتا در این مورد به روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید: «جنگ و صلح هزار صفحه است و بر اساس آن فیلم ساختند. یکی از خصوصیات عالی سینما این است که می‌تواند ۴۰ صفحه از یک کتاب را در سه چهار تصویر فشرده کند.»


خانم مهتا بیشتر به خاطر کارگردانی سه‌گانه خاک (۱۹۹۶) و آتش (۱۹۹۸) و آب (۲۰۰۵) معروف است که فیلم آب نامزد جایزه اسکار هم شد.


او در این سه فیلم مسائلی همچون تعصبات مذهبی و جنسی و طبقاتی را در جامعه هند کاویده است و مانند سلمان رشدی با آثار او نیز مخالفت‌های شدیدی شده است.


خانم مهتا در ابتدای تولید فیلم «آب» به دلیل اعتراض هندی‌ها که صحنه‌های فیلم را خراب کردند و دست به آزار و اذیت گروه سازنده فیلم زدند مجبور شد تولید فیلم را متوقف کند. او بعدا این فیلم را با نامی دیگر در سری‌لانکا به پایان رساند تا باعث سوء‌ظن کسی نشود.


سلمان رشدی در اواخر دهه ۱۹۹۰ بر اساس کتاب خود فیلم‌نامه‌ای برای یک مجموعه تلویزیونی پنج قسمتی نوشت، اما بعدا این پروژه به دلیل مخالفت دولت سری‌لانکا کنار گذاشته شد.


از بچه‌های نیمه‌شب در سال ۱۳۶۳ ترجمه‌ای به قلم مهدی سحابی توسط نشر تندر منتشر شد و این کتاب در همان سال جایزه بهترین رمان خارجی در ایران را نیز از آن خود کرد.


آخرین رمان سلمان رشدی با عنوان «افسون‌گر فلورانس» که اوایل سال جاری منتشر شد چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته است.
XS
SM
MD
LG