لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

مخالفت با مسابقه دو کاراته کای زن ايرانی با حجاب اسلامی


فدراسيون جهانی کاراته در رقابتهای جهانی از حضور دو کاراته کای زن ايرانی در مسابقه با حجاب اسلامی جلوگيری کرد.


مسابقه های انفرادی قهرمانی کاراته مردان و زنان جهان از روز جمعه ۲۴ آبان در توکيو، پايتخت ژاپن، آغاز شد.


يک روز پيش از اين مسابقه ها در بخش کاتای تيمی و کوميته شروع شده بود که در بخش کوميته ايران با پيروزی بر قطر به دور دوم راه يافت و با شکست از سنگال از دور رقابتها بيرون رفت. در بخش کاتای تيمی، ايران با شکست از اسپانيا در همان دور اول حذف شد.


در بخش انفرادی ايران علاوه بر حضور در قسمت مردان، برای نخستين بار با دو کاراته کای زن هم در رقابتها حضور يافت و در روز اول (پنجشنبه) خبرگزاريهای داخلی با اعلام حضور خانمها هلن سپاهی و شهناز ميرحيدری در قرعه کشی رقابتها و شناخت حريفان، خبر دادند.


خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، گزارش داد که بهزاد کتيرايی، رييس فدراسيون کاراته با گفت و گو با مسوولان فدراسيون جهانی کاراته در تلاش است تا مجوز حضور اين دو کاراته کای ايرانی را برای مسابقه با حجاب اسلامی صادر شود.


اما روز جمعه همين خبرگزاری اعلام کرد که با وجود ثبت نام رسمی دو بانوی کاراته کای محجبه ايران، کميته اجرايی فدراسيون جهانی کاراته مجوز حضور اين دو با حجاب اسلامی را در مسابقه ها صادر نکرد.


هنگامی که هلن سپاهی با حجاب اسلامی برای مسابقه به روی تاتامی رفت، با مخالفت داور وسط رو به رو شد و نتوانست با حريف مسابقه دهد.


بهزاد کتيرايی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا يادآور شد که کميته برگزاری به درخواست او پاسخ نداد و بعد از حذف هلن سپاهی پيگير اين مساله خواهد شد.


رييس فدراسيون کاراته در گفت و گو با خبرگزاری فارس يادآور شد که حضور بانوان در مسابقه های جهانی کاراته «ريسک» بود.


کتيرايی: حضور در قرعه کشی يک قدم مثبت بود


رييس فدراسيون کاراته در مورد موافقت فدراسيون جهانی برای ورود بانوان با پوشش اسلامی به مسابقه های جهانی به خبرگزاری فارس گفت: «با اسپينوز ( رييس فدراسيون جهانی) صحبت کردم. او موضعی نگرفت و پاسخ مثبت و منفی نداد. تا همين اندازه که توانستيم بانوان را در مراسم قرعه کشی شرکت دهيم، يک قدم موثر بوده است».


وی افزود:« قبل از سفر به ژاپن نيز افشارزاده، دبير کل کميته ملی المپيک نامه ای را با امضای خود در اين خصوص برای اسپينوز فرستاد. با همت سازمان تربيت بدنی و کميته ملی المپيک اين ريسک را قبول کردم و هر کاری از دستم برآيد برای ورود بانوان به صحنه های بين المللی انجام می دهم.»


بهزاد کتيرايی اضافه کرد: تيم ايران به مانند تيمهايی چون ترکيه در اردوگاه اين مسابقه بسر نمی برد و با صرف هزينه در يک هتل و با غذاهای ايرانی شرايط مناسبی دارد. اما او از نتيجه کاراته کاهای ايرانی اظهار نارضايتی کرد.


XS
SM
MD
LG