لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

گشت‌های عملیاتی بسیج سراسری می‌شوند


فرمانده نیروی مقاوت بسیج ایران اعلام کرد که گشت‌های عملیاتی بسیج که از چند ماه قبل به طور آزمایشی آغاز شده است، از روز هفتم آذر ماه سراسری خواهد شد.


حجت‌الاسلام حسین طائب که در گفتگو با خبرنگاران برنامه‌های هفته بسیج را تشریح می‌کرد، گفت که گشت‌های بسیج متناسب با «مأموریت‌ها و نقاط مورد نظر»، تجهیز شده‌اند و از هفتم آذرماه با هماهنگی قوه قضائیه و نیروی انتظامی سراسری خواهند شد.


اعلام اجرای سراسری گشت‌های عملیاتی بسیج در حالی است که نیروی انتطامی جمهوری اسلامی به تازگی رزمایش بزرگی با عنوان «رزمایش امنیت و آرامش» در تهران به اجرا گذاشته است و اعلام کرده است که این رزمایش محدود به تهران نخواهد بود و در سراسر کشور اجرا خواهد شد.


آغاز گشت‌های عملیاتی بسیج در تهران انتقاداتی از جمله شائبه موازی‌کاری با اقدامات نیروی پلیس را بر انگیخته بود اما فرمانده نیروی مقاومت بسیج با رد این موضوع گفت که در صورت احتیاج به اقدام، از نیروی انتظامی نیز کمک خواهیم گرفت.


وی همچنین آغاز به کار مستمر این گشت‌ها را در ارتقای امنیت محلات مؤثر دانست.


نیروی مقاومت بسیج گشت‌های عملیاتی شهری را در حالی در دستور کار قرار داده است که عملیات شهری نیروی انتظامی در قالب طرح موسوم به «امنیت اجتماعی»، موجب انتقادهایی در میان مدافعان حقوق بشر، از جمله سازمان دیده‌بان حقوق بشر شده بود.


پیوند گردان‌های عملیاتی بسیج و سپاه


فرمانده نیروی مقاومت بسیج که همزمان معاون فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، اعلام کرد که پیوند گردان‌های عاشورا و الزهرا و گردان‌های رزمی کربلا در نیروی مقاومت بسیج با گردان‌های پیاده، ادوات و زرهی نیروی زمینی سپاه در دستور کار امسال بسیج خواهد بود.


گردان‌های عاشورا و الزهرا که از مهم‌ترين بخش‌های نیروی مقاومت بسیج به شمار می‌روند، وظيفه مقابله با گونه شورش‌های شهری و ناآرامی‌ها در ايران را بر عهده دارند و پیوند آنها با گردان‌های رزمی سپاه از زمانی که محمدعلی جعفری فرماندهی کل سپاه پاسداران را بر عهده گرفت، مورد نظر بود.


آن طور که خبرگزاری‌های ایران به نقل از فرمانده نیروی مقاومت بسیج گزارش کرده‌اند، طرح پیوند گردان‌های بسیج با گردان‌های زمینی و رزمی سپاه، به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های هفته بسیج در دستور کار قرار گرفته است.


آقای طائب به تشکیل سپاه‌های ۳۱ گانه استانی نیز اشاره کرد و افزایش توان سپاه در حمایت هر چه بیشتر «مأموریت‌های بسیج» و «اتصال بسیج به یگان‌های رزمی سپاه» را از اهداف تشکیل سپاه‌های استانی خواند.


وی همچنین از گردهمایی ۳ هزار گردان عاشورا، الزهرا، امداد و نجات و ذوالفقار بسیج در سراسر ایران در روز پنجم آذرماه خبر داد و هدف از این گردهمایی سراسری را اعلام انسجام و سازماندهی نیروهای بسیجی، و به رخ کشیدن آمادگی و قدرت این نیروها در برابر دشمنان اعلام کرد.


به گفته فرمانده بسیج ایران، یگان‌های ویژه هوابرد و دریایی بسیج نیز در این گردهمایی سراسری شرکت می‌کنند و محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری ایران در محل برگزاری تجمع بزرگ بسیجیان در تهران حضور خواهد یافت.


آقای طائب با اشاره به همکاری‌های بسیج و دولت گفت که از زمانی که دولت نهم روی کار آمده است، زمینه فعالیت بسیج در امر سازندگی و محرومیت زدایی نسبت به گذشته بیشتر شده و توانسته‌ایم در عرصه‌های مختلف نقش خود را ایفا کنیم.


XS
SM
MD
LG