لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

«تورم باز هم افزایش خواهد یافت»


منطقه کاظمین در شمال بغداد، منطقه اصلی حضور شیعیان در پایتخت عراق است. (عکس: Afp)
منطقه کاظمین در شمال بغداد، منطقه اصلی حضور شیعیان در پایتخت عراق است. (عکس: Afp)

روزی نيست كه مردم در اماكن مختلف از تاكسی و اتوبوس تا مهمانی ها از تورم صحبت نكنند. آنها از تورم و گرانی روزافزون ابراز نارضايتی می‌كنند و هر روز با مقايسه بهای كالاها و خدمات و كاهش قدرت خريد خود افسوس روز قبل را می‌خورند.


اما معنای تورمی كه همه از آن ناراضی هستند چیست؟



احمد علوی، استاد دانشگاه در سوئد، در پاسخ به اين پرسش به «راديو فردا» می‌گويد: «تورم افزايش افسارگسيخته قيمت‌هاست كه خارج از خواست و اراده مديريت اقتصادی اتفاق مي‌افتد.»


در عين حال اين استاد دانشگاه در سوئد اعتقاد دارد كه با كاهش بهای نفت، كاهش توان دولت در تزريق دلار به اقتصاد ايران و پرداخت سوبسيدها تورم باز هم افزايش خواهد یافت.



بانك مركزی جمهوري اسلامي ايران كه هر ماه نرخ تورم را اعلام مي‌كند در آخرين گزارش خود گفته است كه نرخ تورم بالاتر از ۲۴ درصد است. همزمان بانك مركزی اقدام به حذف رقم نرخ تورم نسبت به مهرماه سال گذشته كرده است.


در همين زمینه روزنامه «اعتماد» نیز در گزارشی نوشته است: «‌به نظر می‌رسد نرخ تورم در مهرماه سال جاری نسبت به سال گذشته بايد ۳۱ درصد باشد.»


در همین حال بانك مركزی از ارائه رقم دوم تورم خودداری كرده است.


«از پيامدهاي تورم فرار سرمايه است، زيرا سرمايه جايي مي‌ماند كه انتظار رشد اقتصادي و تراكم سود وجود داشته باشد.»
احمد علوی، استاد دانشگاه در سوئد

احمد علوی تغيير معيارهای تعيين تورم از سوی بانك مركزی را پيروی اين دستگاه اقتصادی از دولت برای مناسب جلوه دادن اقتصاد ايران مي‌داند.


او می‌گويد: «متاسفانه سياسي كردن مسايل اقتصادي و تابع قدرت شدن روش‌های محاسبه باعث مي‌شود كه اين معيارها هميشه دگرگون شود و اين مسئله قابليت مقايسه را در داخل ايران برای سال‌های گوناگون و برای مقايسه بين‌المللی از بين می برد.»


او مي‌افزايد: «البته اين امر قابل فهم است كه دست اندركاران مايل نيستند نرخ واقعي تورم مطرح شود، زيرا ممكن است به يك بحران اقتصادی، سياسي و اجتماعي تبديل شود. از سوی ديگر اين مسئله باعث مي‌شود كه اعتبار نظام آماری در ايران از بين برود.»


افزايش نرخ تورم همزمان با انتشار گزارش‌هایی در مورد افزايش شمار مردمی منتشر شده است كه زير خط فقر زندگي مي‌كنند.


آقاي علوی ضمن تاكيد بر اين كه گسترش فقر عمومی در ايران نخستين پيامد تورم است مي‌گويد: «دومين پيامد تورم نابرابري ميان درآمد گروه‌هايي است كه دستمزد ثابت دارند و كساني كه داراي سرمايه ثابت هستند. از ديگر پيامدهاي تورم فرار سرمايه است، زيرا سرمايه جايی می‌ماند كه انتظار رشد اقتصادي و تراكم سود وجود داشته باشد.»


از پاييز سال گذشته كه نرخ تورم با عبور از مرز ۱۸ درصد، ركورد نرخ تورم در دهه اخير در ايران را شكست، تورم به يكي از چالش‌های بزرگ دولت محمود احمدي‌نژاد تبديل شده است. اما رييس جمهوري ايران در طول يك سال گذشته بارها علت افزايش نرخ تورم را دست‌های پنهان و رسانه‌ها عنوان كرده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG